Met deze vraag liep in 1997 Kjeld Kristiansen rond, de CEO en eigenaar van LEGO Company, en bovendien kleinzoon van de oprichter. Hij was op dat moment niet bepaald vrolijk. De vergaderingen waar de strategie van zijn bedrijf bedacht en aangescherpt moest worden waren saai en voorspelbaar. Niet handig voor een organisatie waar alles staat of valt met creativiteit en verbeeldingskracht. Deze vergaderingen moesten dus anders. Daarom vroeg hij zich af: Hoe richt je een ontmoeting tussen mensen die met elkaar in gesprek willen over een compex issue zo in dat er energie en creativiteit in de brouwerij komt?
Om een antwoord te vinden ging hij samenwerken met twee professoren van de Lausanne Business School in Zwitserland die met dezelfde vraag bezig waren. Ze verdiepten zich in theorieën over hoe volwassenen leren, en kwamen er al snel achter dat ze daarin niet zoveel verschillen van kinderen: mensen leren door te spelen. Een kind in een zandbak houdt zich namelijk spelend met serieuze zaken bezig. Al bouwend en scheppend maakt hij modellen van de werkelijkheid, experimenteert ermee, maakt fouten, begint overnieuw, kijkt af bij leeftijdsgenoten. Hij speelt, doet alsof, maar is ondertussen hard aan het leren hoe de echte, complexe wereld in elkaar zit.
Volwassenen zijn niet anders (ook al doen we vaak alsof we dit stadium voorbij zijn). Wij leren in het algemeen ook door trial en error, door te pielen, te prutsen, en weer overnieuw te beginnen. Zonder een mooi plan, of strak schema. Gewoon door te gaan doen.
Het inzicht dat ook volwassenen leren door te spelen goten deze drie heren in een methodiek die ze net zo lang testten in organisaties totdat ze het in 2002 LEGO Serious Play noemden en in de markt konden zetten. Bedrijven die wilden nadenken over strategie of teams die zichzelf wilden evalueren konden deze workshopformats gebruiken, om gedurende één of twee dagen eens een totaal andere taal te gaan spreken als dat in de traditionele vergadervormen gebruikelijk is. Met LEGO bouwen in plaats van abstract praten. Verhalen vertellen in plaats van discussiëren. Het oplossende vermogen inschakelen in plaats van het probleem te analyseren. Spelend issues tackelen die te complex zijn om ze pratend vlot te trekken.
Met succes. LEGO Serious Play wordt nog steeds gebruikt binnen LEGO Company en buiten LEGO ingezet door bedrijven in allerlei soorten in maten, in 23 landen.
Workshops LEGO Serious Play worden in Nederland gefaciliteerd door new shoes today .Kijk voor meer informatie op: new dialogue today.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Leuke column. Past ook bij een serie van brainstorm tools die voor het verlevendigen van saaie presentaties op de markt beschikbaar zijn, zoals the THINKPACK van Michael Michalko en de Creative WHACKPACK van Roger van Oech. Zijn er ook succesvolle praktijkvoorbeelden voorhanden?
Richard