Peter-Paul Biermans: sociale innovatie ontstaat vanuit de werkvloer

Op 8 mei 2007 hebben de deelnemers aan de Community of Practice (CoP) Sociale Innovatie zich voor de vierde keer gebogen over wat sociale innovatie is, wat het oplevert en voor wie, hoe je sociale innovatie stimuleert en wat het betekent voor adviseurs. Het CoP sociale innovatie is een initiatief vanuit het Knooppunt Innovatie in samenwerking met SIOO en OOA. De uitkomst van de bijeenkomst levert de contouren van een model en sleutelvragen die in volgende sessies verder worden uitgediept. In twee bijdragen op deze site vertelt Peter-Paul Biermans, directeur van Symfoia over tot welke inzichten de CoP tot nu toe voor hem hebben geleid. In dit eerste deel staat de betekenis van sociale innovatie volgens het CoP centraal.

Welke betekenis heeft sociale innovatie voor jou? 

Sociale innovatie is een proces, waarbij het realiseren van hoogwaardige arbeid, het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden en het toepassen van nieuwe organisatieprincipes een rol spelen. Het is een manier om talentmanagement, diversiteitmanagement en gezondheidsmanagement vorm te geven. Sociale innovatie is een vernieuwing van de arbeidsorganisatie, waarbij medewerkertevredenheid en -welzijn, talentontplooiing en organisatieprestaties centraal staan. Sociale innovatie ontstaat vanuit de werkvloer daar waar de randvoorwaarden ervoor worden geschapen door de leiding.

 

Waarom vind je sociale innovatie belangrijk?

Sociale innovatie is een beleving die de organisatie, zowel de erin werkende mens als de klant, ten goede komt. De organisatie is immers niet alleen een productie- en geldmachine waarin mensen als radertjes functioneren. De organisatie is óók een sociaal systeem: de "optelling" van wat mensen kunnen en willen. Sociale innovatie betekent: de vinger aan de pols houden en steeds opnieuw beoordelen of mensen individueel en collectief groeien. Daarmee: of de organisatie intelligenter wordt - zich steeds effectiever weet aan te passen aan de snel veranderende omstandigheden - en daardoor beter presteert.

 

Kun je sociale innovatie managen?

Sociale innovatie kan door de leiding worden bevorderd door het creëren van een gedragsverandering, c.q. het verruimen van de eigen referentiekaders en het je bewust worden van de eigen blokkades. Deze gedragsverandering wordt gestimuleerd door het je bewust worden van de interacties tussen mensen, het aanpassen ervan én/óf het veranderen van de werkcontext. Randvoorwaarden bij sociale innovatie zijn, dat je uitgaat van de talenten van medewerkers, dat je uitgaat van "gehele" werkcontexten (teams, afdelingen, organisaties, samenleving) en dat de impact een positieve energiebalans, c.q. een economisch voordelig rendement heeft. Wat SI onder deze randvoorwaarden oplevert voor mens en organisatie is daarom een verhoogd medewerkerwelzijn en een verbeterde organisatieprestatie.

 

In een volgende aflevering gaat Peter-Paul Biermans in op het nut van gedragsdiagnostiek bij sociale innovatie.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Gerald Sieders
Lid sinds 2019
Sociale innovatie kun je bevorderen door zelfkennis, waaruit zelfvertrouwen en zelfverantwoordelijkheid zich kan ontwikkelen. Gedrag is slechts een symptoom, aandacht voor talent, eigenheid, authenticiteit en/of DNA van mensen, wees vooral jezelf, is daarbij essentieel. Beetje sturen op gedrag vergelijk ik vaak en graag met een subsidietje hier en een subsidietje daar, het ondermijnt het natuurlijke proces en doet meer geweld aan ontwikkeling dan goed. Op korte termijn leuke resultaten, maar je blijft sprintjes trekken.
Menskunde daar ben ik een voorstander van, wat zit er in de specifieke mens, waar is hij goed in en waar zl hij zich dus dan thuis voelen. Tja, lekker sturen op gedrag. Behaviorisme, lekker amkkelijk maar effectief en respectvol. Neeeuh!
Met vriendelijke groet, gerald sieders
Website is momentel uit de lucht, binnenkort vernieuwde versie te zien op www.sieconsult.nl
Edwin Lambregts
Gerald,
Toch is het uiteindelijk wel het gedrag van mensen in een organisatie die het resultaat bepalen. Zeker niet onbelangrijk dus. Sterker nog: het gaat om de interactie van gedrag tussen de leden van een organisatie. Samen de schouders er onder zetten, naar nieuwe oplossingen zoeken, niet tevreden zijn met hoe het op dit moment gaat. Helemaal niet makkelijk, zelfs zeer essentieel!
Edwin Lambregts
Gerald Sieders
Lid sinds 2019
Dag Edwin,
Zeker maar waar komt gedrag uit voort. Jullie verkopen lapmiddelen. Begrip van gedrag komt voort uit begrip van jezelf en de ander. Jullie zijn zo bezig met hoe? En waarom dan? waarom is dat zo moeilijk? Geen begrip van jezelf en de ander. Van daaruit de schouders eronder. Prima.De eerste slag kun je niet overslaan. Dat is de essentie. Het vervolg is essentieel mee eens.
Gerald Sieders
Peter-Paul Biermans
Pro-lid
Gerald, begrip van het gedrag van mensen en van waarom samenwerking tussen mensen wel of minder lukt heeft te maken met bewustwording, het je bewust zijn van je eigen gedrag en van de redenen daarvan. Wij meten deze bewustzijnsniveau's op negen levels met de Symfoia-analysemethode. Je bewustzijn leidt tot houding, gedrag, denken en voelen die bij jou horen. Authentieker kan niet, nietwaar? We noemen houding, gedrag, denken en voelen de softskills van mensen. Sofskills bepalen voor een groot deel (naast de hardskills) het functioneren van mensen in een organisatie. Met de juiste softskills kun je een betere performance bereiken. Met de juiste softskills (en hardskills) ben je de juiste man of vrouw voor een betreffende functie. Door uit te gaan van de aanwezige softskills bij iemand, deze te waarderen en te respecteren en de ruimte te bieden voor persoonlijke groei door bijvoorbeeld coaching on the job, geef je talentontplooiing echt een kans. Dat is onderdeel van sociale innovatie. Maar in een organisatie werken mensen samen. Wij willen ook teamontplooiing stimuleren door ons bewust te worden van elkaars houding en gedrag. Hier komt een noodzakelijke reeks softskills van altruisme om de hoek kijken, tenminste als het doel is prettig samen te werken op zo'n manier dat de samenwerking positief resultaat oplevert. Als samenwerking niet leidt tot een positief resultaat, wat dat dan ook is, hebben we geen sociale innovatie maar trekken we aan een dood paard. Sociale innovatie zonder positief rendement leidt tot uitsterven, stagneren, blokkeren en uiteenvallen van de organisatie. Ik denk, Gerald, dat je met je bewering dat het belangrijk is begrip te hebben van je eigen gedrag en dat van de ander niets anders bedoelt dan dat ik stel dat je je bewust moet worden van je eigen psychosociale of "sociaal-genetische" DNA en dat van de ander. De spiegel van houding en gedrag die we onszelf en elkaar voorhouden is een geweldige gespreksagenda voor de dieper liggende intenties, gevoelens en drijfveren. Daarmee komt integrale communicatie om de hoek kijken. Die bestaat uit zowel functionele als existentiele communicatie. Onder existentiele communicatie verstaan we de intenties, drijfveren, gevoelens, gedachten en ons onderbewustzijn. Existentiele communicatie omvat wel 90% van onze communicatie. Helaas praten we op het werk bijna uitsluitend functioneel met elkaar. Dat is bijzonder onproductief als het gaat om goede samenwerking. Mijn mening is dat sociale innovatie ook inhoudt dat je inzicht hebt in elkaars houding en gedrag, dat bespreekbaar maakt met elkaar met als doel je eigen talenten optimaal te benutten ten dienste van jezelf en van de organisatie waar je werkt.
Peter-Paul Biermans