Op 8 mei 2007 hebben de deelnemers aan de Community of Practice (CoP) Sociale Innovatie zich voor de vierde keer gebogen over wat sociale innovatie is, wat het oplevert en voor wie, hoe je sociale innovatie stimuleert en wat het betekent voor adviseurs. Het CoP sociale innovatie is een initiatief vanuit het Knooppunt Innovatie in samenwerking met SIOO en OOA. De uitkomst van de bijeenkomst levert de contouren van een model en sleutelvragen die in volgende sessies verder worden uitgediept. In twee bijdragen op deze site vertelt Peter-Paul Biermans, directeur van Symfoia over tot welke inzichten de CoP tot nu toe voor hem hebben geleid. In dit eerste deel staat de betekenis van sociale innovatie volgens het CoP centraal.
Welke betekenis heeft sociale innovatie voor jou?
Sociale innovatie is een proces, waarbij het realiseren van hoogwaardige arbeid, het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden en het toepassen van nieuwe organisatieprincipes een rol spelen. Het is een manier om talentmanagement, diversiteitmanagement en gezondheidsmanagement vorm te geven. Sociale innovatie is een vernieuwing van de arbeidsorganisatie, waarbij medewerkertevredenheid en -welzijn, talentontplooiing en organisatieprestaties centraal staan. Sociale innovatie ontstaat vanuit de werkvloer daar waar de randvoorwaarden ervoor worden geschapen door de leiding.
Waarom vind je sociale innovatie belangrijk?
Sociale innovatie is een beleving die de organisatie, zowel de erin werkende mens als de klant, ten goede komt. De organisatie is immers niet alleen een productie- en geldmachine waarin mensen als radertjes functioneren. De organisatie is óók een sociaal systeem: de "optelling" van wat mensen kunnen en willen. Sociale innovatie betekent: de vinger aan de pols houden en steeds opnieuw beoordelen of mensen individueel en collectief groeien. Daarmee: of de organisatie intelligenter wordt - zich steeds effectiever weet aan te passen aan de snel veranderende omstandigheden - en daardoor beter presteert.
Kun je sociale innovatie managen?
Sociale innovatie kan door de leiding worden bevorderd door het creëren van een gedragsverandering, c.q. het verruimen van de eigen referentiekaders en het je bewust worden van de eigen blokkades. Deze gedragsverandering wordt gestimuleerd door het je bewust worden van de interacties tussen mensen, het aanpassen ervan én/óf het veranderen van de werkcontext. Randvoorwaarden bij sociale innovatie zijn, dat je uitgaat van de talenten van medewerkers, dat je uitgaat van "gehele" werkcontexten (teams, afdelingen, organisaties, samenleving) en dat de impact een positieve energiebalans, c.q. een economisch voordelig rendement heeft. Wat SI onder deze randvoorwaarden oplevert voor mens en organisatie is daarom een verhoogd medewerkerwelzijn en een verbeterde organisatieprestatie.
In een volgende aflevering gaat Peter-Paul Biermans in op het nut van gedragsdiagnostiek bij sociale innovatie.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Menskunde daar ben ik een voorstander van, wat zit er in de specifieke mens, waar is hij goed in en waar zl hij zich dus dan thuis voelen. Tja, lekker sturen op gedrag. Behaviorisme, lekker amkkelijk maar effectief en respectvol. Neeeuh!
Met vriendelijke groet, gerald sieders
Website is momentel uit de lucht, binnenkort vernieuwde versie te zien op www.sieconsult.nl
Toch is het uiteindelijk wel het gedrag van mensen in een organisatie die het resultaat bepalen. Zeker niet onbelangrijk dus. Sterker nog: het gaat om de interactie van gedrag tussen de leden van een organisatie. Samen de schouders er onder zetten, naar nieuwe oplossingen zoeken, niet tevreden zijn met hoe het op dit moment gaat. Helemaal niet makkelijk, zelfs zeer essentieel!
Edwin Lambregts
Zeker maar waar komt gedrag uit voort. Jullie verkopen lapmiddelen. Begrip van gedrag komt voort uit begrip van jezelf en de ander. Jullie zijn zo bezig met hoe? En waarom dan? waarom is dat zo moeilijk? Geen begrip van jezelf en de ander. Van daaruit de schouders eronder. Prima.De eerste slag kun je niet overslaan. Dat is de essentie. Het vervolg is essentieel mee eens.
Gerald Sieders
Peter-Paul Biermans