It's not how good you are, it's how good you want to be. Deze ondertitel staart me vanaf de kaft van de Nederlandse versie van het boekje van Paul Arden. De uitgever heeft als vertaling van deze titel genomen: Kunnen is zilver, willen is goud. Zou het? De boeken van Paul Arden, groot geworden bij Saatchi & Saatchi, passen in de oer-Anglosaksiche stijl van auteurs als Stephen R. Covey en andere 'als je maar wil, dan kan iedereen het' schrijvers. Het zijn de zelfhulpboeken voor de 'insecure overachievers'. Zelf geloof ik daar niet zo in. Toch ben ik blij dat ik dit boekje doorgenomen heb!Allereerst omdat het een ontzettend leuk vormgegeven boekje is met veel korte verhalen. Je leest het in een avond uit. Het boek ademt een sfeer van frisse reclameboodschappen. Geen wonder, want Paul Arden was een reclameman en één van de beste in zijn vak. Was, want hij is op 2 april 2008 op 67-jarige leeftijd overleden. Arden weet zijn boodschappen zo met overtuiging te brengen dat je er nog in gaat geloven ook. Zo legt hij bijvoorbeeld uit dat gelijk hebben fout is en ongelijk hebben goed.
It's not how good you are... is echt een boekje voor in de trein of voor het slapengaan. Je wordt er blij van. De hoofdboodschap voor mij: Stel ambitieuze doelen, stop er alle energie in om ze te halen, wees altijd positief en wees vooral niet bang om te excelleren. Volgens Paul Arden draait het niet om het hebben van talent, maar om de wil om te winnen. Daarmee is Arden de ultieme exponent van het Amerikaanse maakbaarheidsdenken. The American Dream op individueel niveau: fake it till you make it! Het boek gebruikt de creatieve processen uit de reclamewereld als metafoor voor de mores in het bedrijfsleven.
Vanuit de Nederlandse polder kijken we meestal wat gereserveerd naar al dat positivisme. Wij zijn gewend om te denken vanuit het ideaal van een egalitaire samenleving, waarin we behoed moeten worden voor al te veel teleurstelling. Daarom worden we in onze kindertijd al opgevoed met het idee dat we bereikbare doelstellingen moeten stellen en vooral veel rekening moeten houden met anderen. De Angelsaksische opvatting over succes, die doorspekt is met een 'winner takes all' mentaliteit leidt (ik generaliseer nu ) tot een samenleving waar meer mensen buiten de boot vallen, maar ontegenzeggelijk ook tot meer dynamiek, innovatie en ondernemerschap.
Alleen daarom al is het goed om dit boekje eens door te nemen. Zet je reserves opzij en laat je meeslepen door de oneliners, de punch lines en de foto's. Wat voorbeeldjes:
- Je droom van waar of wie je wilt zijn is je allergrootste kracht
- Wacht niet op nieuwe kansen. Wat je nu in handen hebt, is de kans.
- Benadruk het positieve, ban het negatieve uit.
- Houd geen speech. Geef een show weg.
- Kan het niet? Doe het dan toch. Als je het niet maakt, bestaat het ook niet.
Tuurlijk Paul. Nu weer aan de slag!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Het is gewoon niet waar dat altijd iedereen alles kan worden wat hij/zij wil. Het is ook niet waar dat je er met inzet en een juiste instelling altijd komt. Je hebt ook aangeboren kwaliteiten nodig, zoals talent. Juist in de Amerikaanse cultuur van win & loose zie je het maakbaarheidsdenken terug. "The Secret" komt niet voor niets ook van over de Atlantische oceaan aanwaaien.
Ik verwacht dat het vooral de insecure overachievers zijn die in het maakbaarheidsideaal zullen geloven. Niettemin vind ik (en dat zegt ook het boekje van Paul Arden) dat je jezelf zo hoog mogelijke doelen moet stellen. Vervolgens heb je én talent én doorzettingsvermogen nodig om er te komen.
Ik kraak het boek van Paul Arden dus niet af, maar plaats er slechts een paar kanttekeningen bij.
Edwin
Veron
In 2007 heb ik een tweetal artikelen aan Arden gewijd, http://www.1minutemanager.nl/consulting/anders-denken-wat-je-ook-denkt-denk-het-tegenovergestelde/
het blijven leuke en inspirerende en vooral slimme boekjes,
vg
Gyuri