Het model van Quinn gebruik ik wel eens om duidelijk te maken dat leiding geven aan de winkel iets heel anders is dan sturing geven aan innovatie. Doet het altijd goed in een workshop. Vandaag zat ik in de trein, het handboek managementvaardigheden van Quinn, 3e editie in de tas en ik kon het niet laten. Wat staat er op pagina 123 bij de 5e zin? Niets! Geen 5e zin op deze bladzijde. Wat jammer nou. Dan maar even verder bladeren. Op 353 begint de beschrijving van de innovatorrol, dat begint er op te lijken. De drie sleutelvaardigheden die bij deze rol horen zijn leven met verandering, creatief denken en management van veranderingen. Bij management van veranderingen komt de krachtenveld-analyse van Lewin op de proppen, uit 1951 alweer, field theory in social action. Het stukje over de qwerty-metafoor sluit daar mooi bij aan. Op 376 staat een opsomming van weerstand tegen verandering. Ik heb mijn best gedaan me aan de regels van het spel te houden, maar nu ik met 123 niet verder kom, ben ik gedwongen te improviseren. Met frisse tegenzin kies ik dan maar voor het volgende rijtje. 1) Medewerkers verzetten zich als de veranderingen hun kennis en vaardigheden aantasten. 2) Medewerkers houden niet van verlies van geld of status. 3) Medewerkers (maar er schijnt een enkele verdwaalde baas rond te lopen die hier ook wel last van heeft ) houden niet van ideeën die door anderen worden geopperd. 4) Als de organisatiecultuur het nemen van risico's niet waardeert zullen medewerkers het er niet op wagen en aarzelen om veranderingen te opperen of aanvaarden die risico's met zich meenemen. 5) Veranderingen die de sociale verhoudingen verstoren roepen verzet op.Innovatieve ideeën hebben is mooi, ze geïmplementeerd krijgen in de weerbarstige praktijk van een bestaande organisatie is nog iets heel anders!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro