In het voorjaar van 2010 zal bij Van Duren Media een nieuw innovatieboek verschijnen van Richard Puyt en Edwin Lambregts. Het zal gaan over de vele misverstanden over innovatie die de ronde doen. Het is de bedoeling dat het een makkelijk leesbaar en praktisch boekje wordt. Geen intellectueel droogvoer dus, maar een vrolijke gids met tal val voorbeelden en tips. Anders dan andere innovatieboeken zullen wij ons niet beperken tot productinnovatie, maar ook aandacht besteden aan strategische en sociale innovatie.
Help mee! Voor de samenstelling van deze publicatie kunnen we wel wat hulp gebruiken. Verderop in dit artikel lees je hoe je kunt bijdragen. De beloning bestaat uit eeuwige roem in de vorm van een eervolle vermelding in het boek.
Waar gaat het boek over?
Over innovatie wordt veel geschreven. Wie door de (digitale) boekhandel loopt ziet uitgaven varierend van populaire literatuur tot (semi-)wetenschappelijke publicaties. De boeken van de eerste soort missen een duidelijk kader of onderbouwing. De boeken van de tweede soort zijn meestal nogal droogstoppelig (ofwel: niet doorheen te komen) en bieden onvoldoende handvatten voor de praktijk. In ons boekje willen wij de brug slaan tussen deze twee werelden.
Het is de bedoeling dat we aan de hand van tien potentiële misverstanden (en de onderbouwing van deze misverstanden in de theorie) praktijkverhalen vertellen van Nederlandse innovatoren. Welke weerstanden moesten zij overwinnen, in welke valkuilen zij zij gelopen. Maar bovenal: wat is de lol van het innoveren?
Doel van het boek is: inspireren en praktische tips bieden.
Om welke misverstanden gaat het?
Onze voorlopige lijst van potentiële misverstanden is als volgt:
- Innovatie is één briljant idee van één briljant persoon
- Innovatie is een project
- Innovatie is altijd leuk
- Innovatie is luisteren naar je klant
- Innovatie is alleen voor creatieve, slimme mensen
- Innovatie is hetzelfde als nieuwe producten bedenken
- Innovatie is nieuw
- Innovatie is mistig en onvoorspelbaar
- Innovatie is kostbaar
- Innovatie is voor grote bedrijven
In welke fase zitten wij?
Het moet een praktisch boekje worden, maar we willen het wiel niet opnieuw uitvinden. Daarom maken we een grondige verkenning van wat er zoal over innovatie is gepubliceerd. In de maanden juli en augustus zijn we druk met deze literatuurstudie.
In september en oktober willen we innovatoren gaan interviewen over de tien misverstanden. Parallel hieraan gaan we de hoofdstukken van het boek schrijven.
Hoe kun je ons helpen?
Je kunt op verschillende manieren een bijdrage leveren.
Ten eerste zijn wij op zoek naar mensen met een stevige mening over bovenstaande 'Innovatie is..." beweringen. Zijn ze juist of juist niet? Ken je een betere stelling?
Ten tweede zoeken we vakliteratuur die de stellingen ontkracht of juist bevestigd. Daarbij kan het gaan om literatuur van het wat zwaardere, wetenschappelijk soort. Met name empirisch onderzoek heeft onze interesse. Maar ook goede casebeschrijvingen e.d. zijn welkom. Waar we niet op zitten te wachten is de zoveelste innovatiemethodiek.
Last but not least zijn wij op zoek naar eigenzinnige vernieuwers. Mensen die vanuit drive en verstand een doorbraak hebben weten te forceren. Daarbij hoeft het niet te gaan om een briljant product, maar dat mag natuurlijk wel. Ook vernieuwende organisatieconcepten, verdienmodellen en innovaties op het gebied van slimmer werken doen mee. Ken je zo'n vernieuwer of ben je er zelf één? Neem dan contact met ons op via het contactformulier bij deze site.
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Helemaal mee eens. Dit is een onderwerp wat we onder het misverstand "innovatie is nieuwe producten bedenken' willen behandelen. Het is trouwens maar net wat je onder 'technologie' verstaat. In sommige difinities is sociale innovatie prima onder nieuwe technologie te vatten. Waar jij op doelt is neem ik aan de overdreven aandacht die technische innovatie krijgt boven innovatie van werkwijzen, arbeidsverhoudingen, netwerkverbanden e.d.
Ik neem je uitnodiging graag aan. Wanneer is de eerste gelegenheid?
Als ik een stuk over innovatie lees, erger ik me vaak aan de verwijzing naar "jongeren.” Als in: “bedrijven kunnen niet achterblijven met het introduceren van ***(zelf in te vullen)*** want jongeren in het zakenleven willen hier graag mee werken. Nu val ik zelf onder de categorie jongeren en erger ik me eraan, omdat het vaak lijkt dat degene die het geschreven heeft weinig verstand heeft van de techniek of van ons jongeren ;-)!
<!--EndFragment-->
Dank je voor de tip. We denken er over om deze kwestie op te nemen in ons rijtje misverstanden. Ik heb dezelfde verwondering als het gaat om de overweldigende aandacht die marketeers hebben voor de jongere doelgroep. Zo ook bijvoorbeeld de publieke omroep in Hilversum, die bijna zonder uitzondering zijn programmering wil 'verjongen'. Zie ook de commentaren op een artikel van collegablogger Willem Scheepers: <a href="http://www.managementpro.nl/strategie-bestuur/15-jarige-zet-financiele-wereld-op-zijn-kop-opmerkelijk/#comment-16203" rel="nofollow">http://www.managementpro.nl/strategie-bestuur/15-jarige-zet-financiele-wereld-op-zijn-kop-opmerkelijk/#comment-16203</a>
Leuk onderwerp: top 10 misverstanden. Maar ik kreeg een deja vu, waar heb ik dat eerder gelezen. O ja bij T. Amabile. Het is net een ander onderwerp, maar geeft vast handvaten: The 6 Myths Of Creativity van Theresa Amabile (leuke mix van wetenschappelijk en praktisch trouwens) zie: <a href="http://www.fastcompany.com/magazine/89/creativity.html" rel="nofollow">http://www.fastcompany.com/magazine/89/creativity.html</a>
Overigens wil ik met plezier meewerken aan jullie studie en als het gaat om een afwijkende mening, moet je misschien niet bij mij zijn. Als het gaat om een afwijkende aanpak ben je welkom. Niet praten maar doen, of is dat ook een misverstand?
Jan Hoetmer
Ik wacht jullie reactie af.
Bram Vat
- Alleen doorbraken zijn innovatief, de rest is 'maar' verbetering.
- Kennis delen is de sleutel
- Medewerkers moeten ondernemender worden, dan volgt de innovatie vanzelf
- Als je creativiteit stimuleert volgt de innovatie vanzelf
- Innovatie targets stimuleren innovatie
Veel succes met jullie boek!
Groet, Frans Duurland
Groeten,
Jw.
Richard en ik hebben een tandje terug moeten schakelen met het boek. Het gaat er als het aan ons ligt nog steeds komen, maar niet meer volgens de voorgenomen krappe tijdsplanning. De reden is dat we het allebei na het zomerreces ongelooflijk druk hebben gekregen met onze advieswerkzaamheden. Hoezo crisis? Ik heb het zelden zo druk meegemaakt!!
Je kunt ons helpen door met ons en anderen in dicussie te gaan op de site over dit onderwerp, interessante vakliteratuur aan te dragen en/of suggesties te doen voor mensen die we moeten spreken.
Groeten,
Edwin