De UvA en het CBS hebben eendrachtig onderzoek gepleegd en geconcludeerd dat creativiteit steeds belangrijker wordt als een onderscheidende concurrentiefactor (ESB;11-03-2008). Ongeveer tegelijkertijd met het binnenkomen van dit bericht krijg ik een mailtje van een oud-collega die Facilitator Creatief Denken is. Hij schrijft: "... de sessies eindigen toch vaak met een beetje een katterig gevoel: wat hebben we nu uiteindelijk aan die enorme hoeveelheid weliswaar out-of-the-box, maar toch ook niet direct realistische/ toepasbare ideeen?"
Ik heb heel wat brainstormfacilitatoren (en deelnemers) dezelfde verzuchting horen slaken. Volgens mij is er een voor de hand liggende verklaring EN oplossing. Het resultaat van een intuitief creatief proces (in de rechterhersenhelft) kan alleen met de logica van het gevoel worden beoordeeld, door inductie of 'metavoelen'. In plaats daarvan wordt de creatieve output verstandelijk geanalyseerd (met de linkerhersenhelft) volgens de beginselen van reductie. Dat leidt niet tot rendement maar tot een amorf residu. Wie individueel en corporatief creativiteit in zijn of haar dagelijkse werken wil integreren kan beter een cursus 'creatief voelen' dan 'creatief denken' gaan volgen. Omdat bij mijn weten zo'n leergang nog niet bestaat* is een goed alternatief het lezen van Daniel Pink's "A Whole New Mind".
*Dit voorjaar verschijnt bij Uitgeverij Quist het boekje "Met Sprongen Vooruit". Het bevat oefeningen om de rechterhersenhelft te prepareren voor creatieve topprestaties.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Evelien Beentjes, organisatie adviseur Ziekenhuis Gelderse Vallei