De afgelopen 30 jaar hebben we van de belangrijkste management-denkers geleerd dat we onze klanten op de eerste plaats moeten zetten. Want als je je klanten goed bedient, is de gedachte, dan versterken zij je merk, verwijzen zij anderen naar jouw producten en verkoop je steeds meer. Maar uit het meest recente onderzoek, ‘Human Capital Trends 2017’ van Deloitte, blijkt dat de succes formule aan het veranderen is:
“Beschouw je medewerkers als je belangrijkste stakeholder want zij zullen goed voor je klanten zorgen en die zorgen vervolgens weer goed voor de aandeelhouders.”
Deloitte onderzocht de belangrijkste HR-trends bij meer dan 10.000 managers in 140 landen en concludeerde daaruit dat de ‘employee experience’ binnen de organisatie belangrijker is dan ooit. In alle fasen van het personeelsmanagement, van werving tot pensionering, zijn de leidende organisaties bezig met het opnieuw uitvinden en met het innoveren van alle aspecten van de ‘employee experience’ om zo het juiste talent aan te trekken en te behouden. Hierdoor worden deze organisaties productiever, innovatiever en krijgen zij een doorslaggevend concurrentievoordeel.
Aantrekken van de juiste mensen is de taak van iedereen
Veel organisaties melden een tekort aan mensen met de juiste vaardigheden. Daarom is het vinden en aantrekken van het juiste talent voor organisaties een top prioriteit. Dit is niet langer alleen een verantwoordelijkheid van de afdeling HR, maar van alle managers. Gezamenlijk moeten zij zorgen voor een organisatie die goed scoort op alle aspecten van de ‘employee experience’. Uit het onderzoek van Deloitte blijkt dat er zo’n 20 succesfactoren zijn die zorgen voor een positieve werkervaring bij medewerkers:
(klik op afbeelding voor meer details)
‘Engagement’ van medewerkers is een complexe uitdaging
In de huidige tijd verwachten medewerkers een ‘engaging’ ervaring bij de organisatie waarvoor zij werken. Iedere medewerker, gebaseerd op zijn/haar leeftijd, ervaring en rol, verwacht wat echter wel wat anders. De leidende organisaties realiseren zich dat het niet meer volstaat om jaarlijks het ‘engagement’ te meten, maar gaan over op digitale technologieën om dagelijks te kunnen ‘luisteren’ naar de ervaringen van hun individuele medewerkers. Vervolgens zetten zij deze informatie om in verbeteringen in hun cultuur en managementstijl: ‘people first, numbers second’.
Laat mensen vooral zichzelf zijn
Eén van de belangrijkste strategieën om te zorgen voor een goede ‘employee experience’ is om mensen zichzelf te laten zijn op het werk. Het management moet hiervoor prioriteit geven aan diversiteit en inclusiviteit zodat mensen naar hun werk kunnen komen als hun authentieke zelf. Niet alleen leidt geeft dit ruimte om hun eigen identiteit tot uiting te brengen, maar het leidt ook tot een beter gevoel van ‘empowerment’.
Verdere automatisering: hoe houden we mensen gelukkig?
We horen de laatste tijd veel verhalen dat automatisering (kunstmatige intelligentie, algoritmes en robots) het werk van veel mensen zal gaan vervangen. Echter, uit het onderzoek van Deloitte blijkt dat automatisering niet zozeer banen vervangt, maar eerder tijd en ruimte vrij maakt zodat medewerkers meer creatief, sociaal en strategisch werk kunnen doen.
Carrièrepaden en leren steeds belangrijker
Door de toenemende snelheid waarmee technologie verandert, is één van de belangrijkste trends binnen HR het toenemend belang dat managers hechten aan het plannen van carrière- en ontwikkelingspaden voor medewerkers en aan de continue ontwikkeling van de competenties van medewerkers. Ook hierbij worden vaak nieuwe technologieën ingezet.
Conclusie
Om concurrerend te blijven in een snel veranderende wereld moeten organisaties mogelijkheden zoeken om de technologie die de wereld van werk verandert in te zetten als instrument in hun HR beleid. Het hiermee opnieuw uitvinden en inrichten van de volledige ‘employee experience’ is hierbij van cruciaal belang.
Dit artikel is een bewerkte vertaling van het artikel ‘ What’s work like today? Employees now in charge’ van Josh Bersin. Voor het oorspronkelijke artikel, klik hier.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO