In een column op managementsite steekt Guus de Mari de loftrompet over MBA opleidingen. Door een MBA opleiding te volgen doet de ambitieuze manager kennis op, boort een nieuw netwerk aan en krijgt het doorzettingsvermogen een flinke oppepper. Guus vindt dat MBA-ers de kansen grijpen die ontstaan door de huidige constante verandering en multidisciplinair kunnen innoveren. Het zou kunnen maar ik heb zo mijn twijfels.Kennis. Een MBA is de vrucht van de Amerikaanse visie op management, die na de nederlaag van Duitsland ook in Europa werd verspreid. Deze visie bracht succes, zeker. Wanneer we er echter van uit gaan dat de Amerikaanse manier van denken over management ook een relatie heeft met de Katrina ramp, de ongelooflijk stupide inval in Irak, het feit dat zo´n 40 miljoen inwoners van de VS niet verzekerd zijn voor ziektekosten en de beursschandalen van het laatste decennium, mogen we ons toch afvragen of de Amerikaanse kijk op organiseren wel zo zaligmakend is.Netwerk. Een netwerk van MBA-ers die allemaal hetzelfde jargon gebruiken is vast erg gezellig, maar levert geen innovatie op. Juist de misverstanden en moeizame communicatie tussen mensen met een verschillend referentiekader bieden een vruchtbare bodem voor innovatie. Het gezamenlijk omarmen van het MBA jargon verwoest deze voedingsbodem, en is dus innovatiebelemmerend.Doorzettingsvermogen. Een willekeurige studie volgen bij de Ou is ook een kwestie van doorzetten. Maar afgezien daarvan, is het wel zo handig om structureel mensen in de top van organisaties te hebben die geen tijd voor hun gezin hebben? Is iemand met een drukke baan en een gezin met kinderen wel slim bezig door zich bij een MBA in te schrijven? Zijn er thuis geen leerervaringen op te doen die onbenut blijven door nooit tijd te hebben? Ik weet niet of ik zoveel vertrouwen heb in het vermogen van een topmanager om prioriteiten te stellen wanneer zij of hij er niet in slaagt de goede balans tussen werk en privé te vinden. Ik heb dus de nodige twijfels over de toegevoegde waarde van een MBA opleiding, maar laat me graag overtuigen door andersgezinden.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Je wil natuurlijk 'de knuppel in het (MBA)hoenderhok gooien' neem ik aan, maar je geeft daarbij dan voor mij een toch wat eenzijdig beeld.
Niet alle afgestudeerden, is het MBA of (tot eind deze maand) Drs., maken er een zakelijk rommeltje van e/o hebben hun leven niet in balans.
Er zijn voldoende voorbeelden van afgestudeerden die hun intellectuele kapitaal onbaatzuchtig (wisten) in(te)zetten voor de mensheid, en dan komen we al snel op Ghandi en Mandela.
Maar ook meer recente voorbeelden zijn er te vinden: wat te denken van die afgestudeerden die nu eens geen 'metamorfose-kliniek' opzetten maar zich inzetten voor Artsen zonder Grenzen e.d.
Zelfs bij 'aan de KMA'-afgestudeerden is het voor mij nog maar de vraag of niet een belangrijk aantal van hen juist níet voor eigen gewin zo nodig uitgezonden wil worden naar Uruzgan e.d. ....
Met intellectueel kapitaal is het als met financieel kapitaal: je kan er zaken & relaties mee kapot maken maar je kan ze ook opbouwen & versterken; m.a.w.: het is dat wat jij er mee doet (al dan niet geïnspireerd door anderen).
Het zijn wel even zevenmijlslaarzen waarmee je door de porseleinkast baggert! Hoe je in een paar zinnen van een MBA-opleiding vrij associerend naar rampen als Katrina en Irak komt is waarlijk erg creatief. Wat is toch dat achterdochtige dat mensen hebben naar MBA-opleidingen.
Je wilt toch dat je leidinggevende leiding kan geven? Dat hij/zij ervoor zorgt dat jij en je collega's je werk optimaal kunnen uitvoeren? Dat hij/zij ervoor zorgt dat je dat de komende jaren kunt blijven doen? Dáár zorgen MBA-opleidingen voor. Niet voor oorlogen, rampen en een Babelonisch jargon.
Jij, Hans, hebt in ieder geval genoeg creativiteit in je om in zo'n groep van MBA'ers een waardevolle inbreng te hebben.
Bedankt voor je reactie. Uiteraard is het een eenzijdig beeld met de bedoeling een andere kant te laten zien dan het hoera MBA verhaal. Verder ben ik er groot voorstander dat mensen hun intellectuele kapitaal vergroten, maar dan liever niet ten koste van hun gezin.
Groeten,
Hans
Ik ben zelf al enige maanden aan het wikken en wegen om MBA te gaan doen. Goed nieuws is dat Avans+ een 4 jarige opleiding heeft. Maar ja Avans+ komt natuurlijk niet voor in de famous MBA list...
Bedankt voor je visie!
Ronald
Het is inderdaad erg prettig wanneer een leidinggevende kan leidinggeven. Ik heb de indruk dat MBA-ers echter vooral leren managen, en dat heeft veel te maken met leidinggeven maar is niet hetzelfde. Verder ben ik niet vrij aan het associeren maar constateer ik dat Amerikaans management ook nadelen heeft. Het lijkt me niet verkeerd wanneer (aankomende) MBA-ers zich verdiepen in oorsprong van de MBA en de achterliggende ideeen.
Groeten en bedankt voor je reactie.
Hans
www.beoordeelzelf.nl super website
Beetje flauw. Ik som toch duidelijk drie aspecten van management op (waarvan leidinggeven er een is) en dan doe je net of ik zeg dat managen en leidinggeven hetzelfde zijn...
Verder wil ik nog even ingaan op je Amerika-probleem. Je moet weten dat de MBA in Europa er totaal anders uitziet dan in Amerika. De financieel-juridische insteek die in Amerika zo populair is, komt in Europa nauwelijks voor. In Nederland al helemaal niet als het gaat om het 'bijscholen' van managers die al een tijd in die functie zitten. Onderhand weet iedereen toch wel dat optimaal werken alleen kan in een optimale omgeving. En die omgeving moet de manager creëren. Dus het gaat helemaal niet om uitbuiten, zakken vullen, honger naar macht en geld. Het gaat om ontwikkelen, verbeteren, leren leren - en dan niet alleen de manager zelf, maar ook zijn/haar collega's en zijn/haar organisatie.
En dus, om terug te keren naar de oorspronkelijke discussie, is een MBA opleiding (door een manager van pakweg 35 tot 50 jaar) uitstekend voor het ontwikkelen (verbeteren en innoveren) van je organisatie.
Zelf geloof ik erg in action learning, dus leren door ervaren in de praktijk. Maar dan wel geflankeerd door een goede theoretische basis, want zoals ze tijdens mijn masteropleiding propagandeerden: niets is zo praktisch als een goed stuk theorie.
Laat ik via het klikken op je naar nu bij de Business School Nederland terecht komen... met als eerste zin op de openingspagina: "Managen leer je door te doen, door te ervaren".
Nou, volgens mij liggen Hans en jij nu ook weer ongeveer op één lijn.
Niet een MBA hoort hier dus centraal te staan, maar de vraag wat de meest efficiente en vooral effectieve manier van leren is die een meerwaarde heeft voor het innovatievermogen van personen en organisaties.