Het is een klassieker op internet, maar toch de moeite waard om aandacht aan te besteden. Malcolm Gladwell, auteur van o.a. the Tipping Point en Blink heeft in 2004 een TEDTalk gehouden over zijn persoonlijke held Howard Moskowitz. Moskowitz is het meest bekend geworden door spaghettisaus opnieuw uit te vinden.... Het filmpje geeft een mooi inzicht dat innovatie niet automatisch ontstaat door te luisteren naar je klanten. Moskowitz heeft jarenlang zijn hoofd gebroken over een mislukt experiment in de jaren 70 van de vorige eeuw wat hij had gedaan voor Pepsi om de 'sweetspot' te ontdekken (de juiste hoeveelheid van de nieuwe zoetstof aspartaam in een flesje Pepsi Cola). Alle varianten heeft hij door duizenden mensen laten proeven en de resultaten waren niet een mooie bellcurve, maar een grote chaos. Hoe kan dit toch?
Kijk zelf naar dit mooie filmje
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Werkelijk een prachtig filmpje. Je ziet maar weer: wij mensen weten helemaal niet wat we willen. Maar helemaal doorslaan naar de andere kant en je niets aantrekken van de klant is blijkbaar ook niet het antwoord. Wat ik uit het fimpje heb opgestoken is dat het er meer en meer om gaat je te realiseren dat dé klant niet bestaat en dat er veel analytisch vermogen en creativiteit nodig is om tot succesvolle productinnovaties te komen.