Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Het lijkt mij in ieder geval een serieus probleem wat met beide handen aangepakt dient te worden voordat het nog erger wordt.
Met vriendelijke groet,
Léon Bastiaans
Wat mij vooral stoort is de houding van leidinggevenden op dit gedrag. Ook binnen de rangen van het management is er niet zelden sprake van een indekcultuur. Als managers hun medewerkers niet durven aan te spreken op leugentjes en halve waarheden, wat zegt dat ons dan hoe zij onderling met elkaar omgaan? Het ontbreekt ons aan voorbeeldgedrag, ook in de absolute top van organisaties. Zie de drama's zoals Ahold.
Groet,
Edwin
Wat betreft kwesties als die van Ahold zou er in dergelijke grote ondernemingen meer toezicht moeten zijn in mijn optiek in het verzaken en verduisteren van essentiële informatie.
Met vriendelijke groet,
Léon
Wordt er in het onderzoek verschil gemaakt over wie liegt. Als namelijk het management wel eens liegt en de medewerker, wie moet wie dan aanspreken.
Het is al eeuwen bekend dat volwassenen bij het volwassen worden leren liegen. Soms heel proffesioneel. Moeten wij niet allemaal goed leren liegen om er achter te komen hoe we daar mee om moeten gaan. Lijkt me heel innovatief? Wat denken jullie?
Groet Léon Bastiaans
Liegen hoort er bij zeg je. Ik ben het met je eens dat liegen voor een deel in de mens ingebakken zit. Maar liegen is ook aangeleerd gedrag, en we moeten de uitwassen bestrijden. Voorbeeld: Wat heb je aan een financiele rapportage als je weet dat de betreffende manager de cijfers manipuleert? Als "playing the rules" een onderdeel wordt van de cultuur is de uiterste consequentie dat een organisatie onbestuurbaar wordt.
Edwin
Als je weet dat de betreffende managers de cijfers manipuleert spreek je hem daarop aan met de nodige conseqeunties. Het probleem is dat het belang om te liegen resultaat oplevert(als je het goed doet),en als je het goed doet weet niemand dat. Dus liegen is niet te vermijden. We kunnen wel het belang om te liegen wegnemen. Als de manager - in jou voorbeeld - maar ook in het algemeen met liegen of manipuleren geen voordeel behaald is de motivatie weg. Dus als we het willen voorkomen moeten we aan de belangen werken.
Noem jij eens een aantal belangen van liegen?
Grt Leon Bastiaans
Laten we het voorbeeld van de manager die zijn cijfers manipuleert er maar bijpakken. De organisatie als geheel heeft er belang bij dat de manager goede resultaten behaald. Je kunt daarbij denken aan winst, marktaandeel, etcetera. Het is daarom verstandig de manager hiervoor verantwoordelijk te stellen en af te rekenen (al dan niet gekoppeld aan beloning, status, promotiekansen e.d.). Dit is de klassieke 'principaal-agent' verhouding vanuit de agency theorie. De agent (de manager) heeft er baat bij om in de budgetbesprekingen zijn targets zo laag mogelijk te houden, immers: ze zijn dan gemakkelijker te halen. Hij heeft er ook belang bij zijn prestaties te overdrijven, immers: dat levert hem beloning op. De 'principaal' (zijn baas) weet dit en zal proberen targets op te schroeven en de resultaten zo goed mogelijk te controleren (monitoring costs zoals interne audits). Naarmate de agent kan profiteren van een grotere informatievoorsprong op de principaal is de neiging om de werkelijkheid in zijn voordeel bij te stellen groter.
Edwin