Krampachtige zoektocht naar een oplossing voor informatie overload

De hoeveelheid informatie die de moderne werkende mens bereikt is enorm.  Hoe groter de stroom aan nuttige en nutteloze gegevens die over ons wordt uitgestort, hoe krachtiger de roep om structuur en beheersing. Consultants hebben hier een prachtige term voor bedacht: Kennismanagement.

E-mail, blackberry, financiële rapportages, projectevaluaties, tijdschriften, intranet, internet, extranet, memo's, post-it notes, brieven. En dan hebben we het alleen nog maar over de papieren of digitale vormen van communicatie. Uit een recent onderzoek van Accenture, een firma die rijk wordt van de paniek die informatie overload her en der veroorzaakt, blijkt dat middelmanagers meer dan twee uur per dag besteden aan het zoeken naar informatie. En als ze die informatie vinden, dan is die in meer dan de helft van de gevallen foutief of niet relevant. Hoewel al dat gezoek blijkbaar veel tijd kost en niet veel oplevert blijft de behoefte om méér te weten groot. Veertig procent van de respondenten beklaagt zich er over dat andere onderdelen van de organisatie geen kennis willen delen. Het onderzoek van Accenture heeft betrekking op ongeveer 1.000 managers in grote Amerikaanse en Britse ondernemingen.

De problemen die veroorzaakt worden door information overload zijn bekend en worden steeds erger. Komt er een tijd dat grote organisaties totaal onbestuurbaar worden door informatie overload? Of is die tijd nu al aangebroken? De respons is al even klassiek als het probleem zelf. In plaats van te zoeken naar manieren om minder informatie te produceren zoeken we naar wegen om gegevens beter te integreren, te structureren en breder beschikbaar te maken. Zodra een rapportage niet voldoet, verzinnen we er gewoon een nieuw rapport bij. Het liefst natuurlijk vergezeld van een zware ICT-oplossing met bijbehorend veranderproject, want complexiteit dient toch beheerst te worden nietwaar?

Mijn indruk is dat de informatie overload met al die moderne kennismanagementsystemen alleen maar erger wordt. Volgens mij kan het ook best anders. Waarom zou iedereen altijd en overal alles moeten weten? Moeten we ons niet eerst eens afvragen welke informatie nu werkelijk relevant is voor de praktijk van het dagelijkse werk? Zijn we bezig elkaar gek te maken?

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Ton Smeets
Hier worden kennis en informatie door elkaar gehaald. Bij het zoeken naar informatie zijn termen als vangst (recall) en precisie (precision). Vangst: heb ik alle zinvolle of relevante informatie; en precisie: welke informatie die ik heb is zinvol of relevant. Hoe mensen met de informatiestromen om gaan en zo de vangst en precisie van hun informatiebehoefte in een organisatie weten te vergroten, dat hoort tot het intelectuele kapitaal van een organisatie en dus tot het kennismanagement.

Ton Smeets
examinator Webcultuur, Open Universiteit Nederland
Edwin Lambregts
Ton,
Dank voor deze aanvulling. Je hebt mijn precisiescore weer wat aangevuld! Blijft staan de vraag of al die inspanningen gericht op het vergroten van vangst en precisie oplevert wat kennismanagement belooft. Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Zijn er harde cijfers over het rendement van kennismanagementsystemen bekend?
Edwin
Ton Smeets
Zeker levert kennismanagement iets op. Het eerste effect bij veel organisaties is dat men zich bewust wordt van de aanwezigheid van het intelectuele kapitaal. De werknemer wordt zelfverzekerder richting klant, en als men vragen heeft gaat men op zoek en weet men de mensen sneller te vinden.
Het collectieve bewustwordingsproces dat gepaard gaat met de introductie van kennismanagement moet men daarom niet onderschatten.
Harde cijfers over rendement heb ik niet en zijn denk ik ook moeilijk te geven.
dick weber
Lid sinds 2019
Ton heeft helemaal gelijk
Informatie en kennis zijn verschillende dingen. Informatie overload heeft mi weinig met kennismanagement te maken maar met informatie voorziening nl met het idee dat de afzender denkt of vindt dat iets mij zou moeten interesseren.

Overload wordt pas erg als het daarbij geraden profiel niet klopt en ik mij niet op de informatie hebt geabonneerd en ik mij niet kan afmelden. Junkmail en reklame zijn de ergste vormen.

Het is dus essentieel dat wie vorm geeft aan bedrijfsinformatievoorziening een goede filosofie hanteert. Dat spaart immens tijdverlies en irritatie. Helaas is dat buiten geregelde organisatie niet in de hand te houden

mi. omvat kennismanagement informatie uit afgesloten actie, ingedikt tot ervaring. Te vaak brengen kennismanagement projecten een brie van niet verwerkte/ingedikte informatie wat te weinig opleverd.
Derk
Ik ben op zoek naar het onderzoek van Accenture, kan iemand mij die emailen of in ieder geval de titel en jaartal??

alvast bedankt!

d e r k . d u k k e r @ g mail. kom
Lifehacking is de overtreffende trap van time management
[...] doel van lifehacking is het voorkomen van informatiestress. In een eerder artikel op deze site berichtte ik al over het verschijnsel informatie-overload. Het verwerken van alle potentieel [...]
Multitaskers are suckers for irrelevancy | Innovatief Organiseren
[...] Krampachtige zoektocht naar een oplossing voor information overload [...]
patrick deuzings
Lid sinds 2019
Kijk soms komt info pas naar jaren...
Informatie kan niet echt een overload zijn, data wel. Wanneer ik teveel data krijg is dat omdat mijn vraag niet goed is geformuleerd. (ongeacht of de vangst nu grrot is of de precisie (want soms wil ik een hoge vangst op een vraag en soms wil ik een hoge precisie). Dus herformuleer je vragen en kom uit die information overload.  Maar goed hoe weet je wat je wilt weten?  En dan komt kennis om de hoek kijken.
Trends voor 2011 volgens 10 trendwatchers | Innovatief Organiseren
[...] Mensen gaan ‘digital downtime’ nemen om te ontnappen aan informatie overload [...]
Trends voor 2011 volgens 10 trendwatchers « Business Strategies
[...] Mensen gaan ‘digital downtime’ nemen om te ontnappen aan informatie overload [...]