De hoeveelheid informatie die de moderne werkende mens bereikt is enorm. Hoe groter de stroom aan nuttige en nutteloze gegevens die over ons wordt uitgestort, hoe krachtiger de roep om structuur en beheersing. Consultants hebben hier een prachtige term voor bedacht: Kennismanagement.
E-mail, blackberry, financiële rapportages, projectevaluaties, tijdschriften, intranet, internet, extranet, memo's, post-it notes, brieven. En dan hebben we het alleen nog maar over de papieren of digitale vormen van communicatie. Uit een recent onderzoek van Accenture, een firma die rijk wordt van de paniek die informatie overload her en der veroorzaakt, blijkt dat middelmanagers meer dan twee uur per dag besteden aan het zoeken naar informatie. En als ze die informatie vinden, dan is die in meer dan de helft van de gevallen foutief of niet relevant. Hoewel al dat gezoek blijkbaar veel tijd kost en niet veel oplevert blijft de behoefte om méér te weten groot. Veertig procent van de respondenten beklaagt zich er over dat andere onderdelen van de organisatie geen kennis willen delen. Het onderzoek van Accenture heeft betrekking op ongeveer 1.000 managers in grote Amerikaanse en Britse ondernemingen.
De problemen die veroorzaakt worden door information overload zijn bekend en worden steeds erger. Komt er een tijd dat grote organisaties totaal onbestuurbaar worden door informatie overload? Of is die tijd nu al aangebroken? De respons is al even klassiek als het probleem zelf. In plaats van te zoeken naar manieren om minder informatie te produceren zoeken we naar wegen om gegevens beter te integreren, te structureren en breder beschikbaar te maken. Zodra een rapportage niet voldoet, verzinnen we er gewoon een nieuw rapport bij. Het liefst natuurlijk vergezeld van een zware ICT-oplossing met bijbehorend veranderproject, want complexiteit dient toch beheerst te worden nietwaar?
Mijn indruk is dat de informatie overload met al die moderne kennismanagementsystemen alleen maar erger wordt. Volgens mij kan het ook best anders. Waarom zou iedereen altijd en overal alles moeten weten? Moeten we ons niet eerst eens afvragen welke informatie nu werkelijk relevant is voor de praktijk van het dagelijkse werk? Zijn we bezig elkaar gek te maken?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Ton Smeets
examinator Webcultuur, Open Universiteit Nederland
Dank voor deze aanvulling. Je hebt mijn precisiescore weer wat aangevuld! Blijft staan de vraag of al die inspanningen gericht op het vergroten van vangst en precisie oplevert wat kennismanagement belooft. Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Zijn er harde cijfers over het rendement van kennismanagementsystemen bekend?
Edwin
Het collectieve bewustwordingsproces dat gepaard gaat met de introductie van kennismanagement moet men daarom niet onderschatten.
Harde cijfers over rendement heb ik niet en zijn denk ik ook moeilijk te geven.
Informatie en kennis zijn verschillende dingen. Informatie overload heeft mi weinig met kennismanagement te maken maar met informatie voorziening nl met het idee dat de afzender denkt of vindt dat iets mij zou moeten interesseren.
Overload wordt pas erg als het daarbij geraden profiel niet klopt en ik mij niet op de informatie hebt geabonneerd en ik mij niet kan afmelden. Junkmail en reklame zijn de ergste vormen.
Het is dus essentieel dat wie vorm geeft aan bedrijfsinformatievoorziening een goede filosofie hanteert. Dat spaart immens tijdverlies en irritatie. Helaas is dat buiten geregelde organisatie niet in de hand te houden
mi. omvat kennismanagement informatie uit afgesloten actie, ingedikt tot ervaring. Te vaak brengen kennismanagement projecten een brie van niet verwerkte/ingedikte informatie wat te weinig opleverd.
alvast bedankt!
d e r k . d u k k e r @ g mail. kom
Informatie kan niet echt een overload zijn, data wel. Wanneer ik teveel data krijg is dat omdat mijn vraag niet goed is geformuleerd. (ongeacht of de vangst nu grrot is of de precisie (want soms wil ik een hoge vangst op een vraag en soms wil ik een hoge precisie). Dus herformuleer je vragen en kom uit die information overload. Maar goed hoe weet je wat je wilt weten? En dan komt kennis om de hoek kijken.