Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Coert
Edwin
Onderzoek laat anders zien.
Kim Cameron van de universiteit van Michigan doet onderzoek naar deugdzaamheid van managers en toont aan dat het loont. De trackrecord van een bedrijf als Southwest Airlines is een voorbeeld (ik schreef hierover het artikeltje "Veerkracht van organisaties in crisistijd." (zie www.m-cc.nl. en <a title="http://tinyurl.com/vpo3y" href="http://tinyurl.com/vpo3y" rel="nofollow">http://tinyurl.com/vpo3y</a>)
Ik wijs hier niet op om te miskennen dat ijdelheid (en dergelijke) bestaat en een rol speelt maar wel om de aandacht te vestigen op het bestaan van en het belang van positieve drijfveren. Het is niet naief om deze kant van de werkelijkheid te belichten.
In dit kader is het interview met Rein Willems (president-directeur Shell Nederland) gisteren gaf in NRC wel illustratief. Reagerend op de sceptische reacties over de milieubrief van 79 captains of industry zegt hij: "Ik heb er van tevoren wel even bij stilgestaan dat zoiets zou gebeuren. Maar ik heb me er geen moment door laten tegenhouden. Het is typisch Nederlands om zo cynisch te doen over een initiatief van het bedrijfsleven. Met mijn jarenlange ervaring in het buitenland kan ik zeggen dat het negativisme nergens zo erg is als hier."
@ Grimbert, Je zou zeker gelijk kunnen hebben dat een aanzienlijk deel van de managers erg ijdel is. (of het zo is weet ik trouwens niet zeker maar het zou inderdaad kunnen). Bij Donald Trump achtige CEO's heb ik die associatie ook.
Dat een bepaalde mate van eerzucht heel productief kan uitwerken geloof ik. Maar of ijdelheid laat staan narcisem overwegend een pre is betwijfel ik.
Collins heeft ooit een artikel gepubliceerd over de ineffectiviteit van self-promoting CEO's. Ook in Good to Great schets hij een beeld van bescheidenheid bij de beste presterende CEO's. deze CEO's beschikten wel over een enorme dosis resultaatgerichtheid / vastbeslotenheid e.d.
Controle is goed, vertrouwen is beter! Klopt als een bus. Dit houdt in dat "integriteit" een steeds belangrijker aspect wordt in selectieprocedures. Ik zie, als zelfstandig organisatieadviseur, dat op dit aspect veel te weinig nadruk wordt gelegd. Sociale Innovatie betekent voor leidinggevenden onder meer dat zij moeten leren 'toe te werken naar een wenkend perspectief' en niet uit moeten gaan van 'het voorkomen van rampen'. Het eerste veronderstelt een positieve intentie, het tweede een negatieve.
Als Cools beweert dat "vertrouwen" motiveert, dan ben ik het daarmee helemaal eens. Vertrouwen verondersteld ook "het afleggen van verantwoording". Daarmee is controle in veel gevallen overbodig geworden.
Je moet dergelijke uitspraken toch aan meer kritisch onderzoek onderwerpen. In "The Halo effect" van Phil Rosensweig wordt het zogenaamde onderzoek van Jim Collins volledig onderuit gehaald:
http://www.the-halo-effect.com/book/index.html