Instituut voor briljante mislukkingen

Het Dialogues House (initiatief van ABN AMRO) heeft een leuk project gelanceerd genaamd het Instituut voor Briljante mislukkingen. De inspirator van dit instituut is Paul Iske (Chief Knowledge Officer). De redactie kan zich helemaal vinden in het drijfveer van het Instituut, namelijk het bevorderen van een klimaatverandering ten aanzien van mislukkingen. Zonder mislukkingen geen vooruitgang of zoals ze het bij het Dialogues House formuleren: Failure is an option. Nederland kent nog steeds een enorme afrekencultuur. Als je idee of initiatief niet direct succesvol is, dan krijg je snel het stempel van loser. Verantwoording (van de subsidie euro's) lijkt soms belangrijker dan het bevorderen van daadwerkelijke innovatie. Terwijl ondernemers en uitvinders moeten juist aangemoedigd worden. In de brief aan de premier bij de aanbieding van het WRR rapport 'Innovatie vernieuwd' schreef de voorzitter: Innovatie vereist een ander mindset. We moeten mislukkingen vieren! (en er natuurlijk goed van leren). Op naar snelle klimaatveranderingen!

Briljante mislukkingen
Als je even op internet zoekt, kom je allemaal leuke sites tegen die schrijven over beroemde mislukte ideeën. Een paar leuke voorbeelden kwam ik tegen bij Business Week;

  1. De 'Ox box' (handmatige kopieermachine) van Xerox (1949). Onhandig, langzaam en vies. Bedrijven waren niet overtuigd en bleven mooi carbon papier gebruiken. 10 jaar later introduceerde Xerox de eerste volautomatische kopieermachine, Model 914, waarmee het moderne kantoorleven drastisch veranderde.
  2. Hula Burger van McDonalds (1962). Ray Kroc uit Chicago experimenteerde met een ananas op een zacht broodje met gesmolten kaas voor de mensen die op vrijdag geen vlees wilde eten. De klanten vonden maar niks. Later bedacht McDonalds dat vleesloos niet hoeft te betekenen 'kom maar met een gek alternatief'. Binnen afzienbare tijd was de Filet-o-Fish geboren. Nog steeds een klassieker.

Toevallige ontdekkingen
Een onderwerp wat hier natuurlijk dicht tegen aanzit is serendipiteit. Vinden door niet te zoeken. Een wederkerig onderwerp, waar Gyuri Vergouw vorig jaar ook al over schreef. Een paar voorbeelden, zoals;

  1. De ontdekking van penciline door Alexander Flemming. Hij was bezig met een onderzoek naar stafylokokken toen hij op een van zijn voedings bodems de schimmel Penicillium notatum aantrof en opmerkte dat rondom deze schimmel alle bacteriën verdwenen waren. Het bleek dat deze schimmel in staat was een stof af te scheiden, die door Fleming 'penicilline' genoemd werd.
  2. Sildenafil van Pfizer (1991). Ontworpen als medicijn tegen ontstekingen en pijn op de borst. Bij de tests op mensen leverde het niet het gewenste resultaat. De bekende bijwerkingen bij de mannelijke testpersonen heeft geleid tot de behandeling van andere klachten en later tot de zeer succesvolle introductie van Viagra (1998).

Het intituut voor briljante mislukkingen is voortgekomen uit het project Tweede kans en ze verzamelen verhalen van ondernemers over 'briljante mislukkingen'. Mocht u nog een goed anecdote kennen, of heeft u zelf een mooi verhaal, dan kunt u het hier kwijt

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Tammo ter Hark
Richard, in het rapport staat ook dat het eventuele stigma op "loser" zijn minder sterk telt dan het gebrek aan ambitie dat de WRR hier signaleert. Ik heb hierover op LinkedIn een discussie gestart en de reacties die ik krijg lijken erop te wijzen dat mensen vinden dat de WRR hier een plank misslaat; de ambitie is er wel, maar andere drempels zorgen ervoor dat innovatie hier minder van de grond komt.

Overigens is het in het licht van de huidige kredietcrisis ook interessant om te bezien of we nu echt als land voorop moeten lopen op gebied van innovatie (met alle risico's van dien) of dat we beter een snelle volger kunnen zijn...

http://www.linkedin.com/answers/management/change-management/MGM_CMG/275659-6453346?goback=%2Eahp
Bert van de Bovenkamp
Tammo, je bedoelt genoegen nemen met een zesje? Waar is die VOC-mentaliteit toch gebleven?
Drion, Marée en Melissen: Workin’ Wonderland (recensie) | Innovatief Organiseren
[...] van de organisatie (Future Pull). Begrippen als ‘hospitality’ en ‘imagination’  en tolerantie voor fouten worden steeds belangrijker om de juiste klanten, medewerkers en partners aan te trekken en het hen [...]