Deze reactie greeg ik op mijn pleidooi over de noodzaak van bedrijfsinnovatie tijdens mijn bezoek aan een MKB-ondernemer uit Almere. Het deed me denken aan een uitspraak van een klantmanager van Primafoon die mij een paar jaar geleden vertelde dat hij geen tijd had voor klanten omdat hij zo druk was. Deze man begreep duidelijk niet wat zijn functie inhield en dat hij notabene wordt betaald van de omzet die "zijn" klanten genereren.Toch word ik regelmatig geconfronteerd met argumenten als:
- Ik heb geen tijd om te innoveren
- Ik heb onvoldoende budget hiervoor ter beschikking
- Ik heb geen kennis en inzicht in innovatietrajecten
Innovatie is noodzakelijk om uw concurrenten voor te blijven; om uw producten en diensten optimaal te kunnen blijven afstemmen op de sterk veranderende behoefte van uw klanten; om een stabiele bedrijfsgroei te realiseren.
Er zijn diverse organisaties die u hierbij (soms kosteloos) kunnen helpen qua kennis, tijd en middelen. Ook biedt de overheid hulp in de vorm van subsidies. Kortom: er is geen enkele geldige reden om als ondernemer niet te innoveren.
Remco Brouwer
Stichting Innovatiekennis Almere
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Vaak hebben ondernemers zelf al de kennis om te innoveren alleen praten wij adviseurs een andere taal. Laat ze zelf aan het werk gaan: actie nemen, veranderen, stoppen met geld weggooien, toepassen van LEAN. Maar kijk ook een op de volgende link : http://www.nieuweproductenbedenken.nl/default.asp?pid=840
Veel plezier!