Op 19 oktober bezocht ik de themadag "van volger naar voorloper" in het Mikrocentrum in Eindhoven. Op het thuishonk van het High Tech Platform ging het (hoe kan het ook anders) over innovatie. Het werd een boeiende dag met een gevarieerd programma. Wat mij vooral beviel was het integrale karakter van de aangeboden modellen en methoden.
Dagvoorzitter Math de Vaan waarschuwde de zaal dat het de hele dag vooral zou gaan om een organisatorische kijk op innovatie, en niet zo zeer een technische. Kortom: hoe maak je een organisatie innovatiever? De heren sprekers (allemaal heren!) deden dit elk vanuit hun eigen standpunt, maar wel in onderling verband. Geen wonder, want alle sprekers waren op één of andere manier gelieerd aan het Utrechtse adviesbureau Berenschot (uitzondering: het praktijkvoorbeeld NTS Mechatronics). Aan de ene kant is dat wel jammer, want veel vuurwerk tussen de sprekers was op voorhand al uitgesloten. Gelukkig was er veel interactie tussen de sprekers en de zaal, waardoor dit nadeel grotendeels wegviel. Aan de andere kant gaf de Berenschot-bril wel de mogelijkheid om het onderwerp in samenhang uit te diepen.
Veel literatuur over innovatie beperkt zich namelijk maar tot één stap in de innovatieketen, bijvoorbeeld het de organisatie van R&D-teams, de omvang van investeringen of de technische aspecten van productinnovatie. Berenschot hanteert een innovatiemodel dat loopt van Creatie (ideeën genereren), naar Implementatie (zorgen dat het niet alleen bij ideeën blijft), naar Kapitalisatie (zorgen dat u er ook financieel beter van wordt). Toegegeven, misschien is dit niet het meest verrassende model, maar toch fijn dat alle concepten rond creativiteitssessies, prototyping, roadmapping, balanced scorecards etc. nu eens met elkaar in een logisch verband wordt gebracht. Bovendien presenteerden de sprekers een aantal handige tools die, afgaande op de reacties uit de zaal, zeker ook in de praktijk van alledag van nut zullen zijn.
Nog enkele oneliners die ik tijdens de dag heb opgepikt:
"Slechts 25% van de Nederlandse managers vindt dat zij innovatie goed op de eigen managementagenda hebben staan, en maar 30% vindt dat ze professioneel zijn in het toepassen van methoden en organisatie van innovatie"
"Innovatie moet in het vlees en in het bloed van de totale organisatie zitten, niet alleen in de hoofden van de mensen op de R&D-afdeling. Iedereen moet meedenken."
"Veel bedrijven zitten op een dood spoor van het telkens maar verbeteren van bestaande concepten en producten, terwijl er maar weinig tijd wordt besteed aan vernieuwing."
"Innoveren hoeft niet altijd leuk te zijn, het is ook gewoon hard werken!"
"Innoveren kun je pas als je het toeval kunt organiseren."
"Vraag jezelf eens af: Wat wil de klant dat wij nog niet kunnen?"
In dit artikel kun je meer lezen over de theorie achter de themadag " Van volger naar voorloper"
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro