Over ideeën uitwisselen tussen vakmensen onderling: de TOPPERS op tournee

Bij het lezen van ‘Toppers’ denkt u natuurlijk gelijk aan een volle ArenA, maar dit verhaal begint in de Jaarbeurs te Utrecht.

“Nieuwsgierigheid naar kennis over het vakgebied maakt het verschil tussen gewoon presteren en excelleren”, aldus een Portugese arbeidsfilosoof. Waar beter kun je die nieuwsgierigheid bevredigen dan op een vakbeurs? In najaar 2014 vond de beurs ‘Industrial Processing’ plaats, de grootste vakbeurs voor de totale natte en droge procesindustrie in de Benelux. Bij procesindustrie moet je denken aan bedrijven die voedingsmiddelen, schoonmaakmiddelen of medicijnen produceren of zorgen voor onze watervoorziening. De exposanten op de beurs tonen de laatste trends, producten en ontwikkelingen op het gebied van procesapparatuur, -engineering en -automatisering. Allerlei noviteiten wachten daar op nieuwsgierige beursgangers.

Altijd nuttig zo’n beurs, maar zeker zo leerzaam is het als operators van verschillende bedrijven samen in gesprek gaan over zaken die hun bezighouden. Als je een probleem hebt, heeft een ander er vaak al over nagedacht en het probleem opgelost. Het onderzoekend verkennen (‘exploratie’) en het verspreiden van kennis (‘idea-flow’) zijn voorwaarden in de zoektocht naar optimalisatie binnen organisaties. Tenminste dat beweert Alec Pentland. Hij is de auteur van het boek ‘Social Big Data’ (2014). De nieuwe technologie maakt dat mensen steeds meer digitale broodkruimels rondstrooien. Deze broodkruimels pikt men op en de gigantische hoeveelheden data kunnen als onderzoeksmateriaal dienen. In een interview in Trouw beweert Pentland dat vele sociale dogma's gaan sneuvelen. Zo schrijft Pentland dat samenwerking en uitwisseling van ideeën een veel adequatere verklaring zijn voor hoe het er in de economie aan toegaat dan rivaliteit en concurrentie. In zijn boek laat Pentland bijvoorbeeld zien dat pauzes een belangrijk onderdeel zijn van de werkdag. Belangrijk omdat medewerkers dan met elkaar in contact komen en op verkenning uit kunnen gaan.  Aan het woord is Pentland:

'Exploratie wil zeggen dat de leden van een groep op zoek gaan naar nieuwe ideeën van buitenaf en deze in de groep brengen. Exploratie voorspelt op haar beurt zowel innovatie als creatieve output. Omdat innovatie de belangrijkste drijvende kracht is achter langdurig goed functioneren, dienen managers de exploratie van nieuwe ideeën te bevorderen door medewerkers te helpen allerlei vormen van interactie tussen mensen mogelijk te maken.' 

Bij mij ging bij het lezen hiervan gelijk een lampje branden! Wat nu als operators uit verschillende bedrijven en vakgebieden een kijkje zouden nemen in een elkaars keuken? Wat zou dat op kunnen leveren? Op 16 januari hebben we dit idee omgezet in concrete actie. Twaalf medewerkers van Sanquin, Waternet, Yakult, ScientaNova, Van Son Inkt en Abbott zijn op bezoek gegaan bij Chrysal, een vergelijkbaar bedrijf in de procesindustrie, maar actief in een andere branche. De operators uit verschillende bedrijven keken naar elkaars processen en uitdagingen door hun eigen bedrijfsbril. Zaken die opvallen werden gedeeld en verbeteringen werden getoetst of deze voor uitvoering in het eigen bedrijf aanmerking zouden komen. Het was zondermeer een vruchtbare middag. Zo eenvoudig en concreet kan ‘exploratie’ zijn!

En misschien is samenwerken ook nog eens gezelliger en leuker, criteria waar 'echte' economen geen oog voor hebben. Pentland vond na onderzoek dat de productiviteit van callcentermedewerkers verbeterde door ze tegelijk te laten pauzeren, in plaats van na elkaar. Hun belangrijkste productiviteitsmaatstaf, de 'gemiddelde afhandeltijd van een telefoongesprek', steeg doordat zij in hun pauzes praktijksituaties met elkaar deelden.

Oh ja, TOP in de titel staat voor Travelling OPerators. De TOP-pers bestaan uit Eric Witteveen, Gerjan Getkate, Eric Smallenburg, Fred van Beusekom, Ysbrand Velzeboer, Dave Kordesius, Marco Stam, Jeroen Dorlandt, Peter van Dijk, Bart van Muijden, Siegfried Poss en Rene Engelshoven (van links naar rechts op onderstaande foto).

chrysal tour

Of zij nog een keer op tournee gaan? Het eerste collegiale bedrijfsbezoek smaakt zeker naar meer!

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Karin van Noort
Beste Eric,

Mooi initiatief!! Er zit zoveel kennis en passie bij professionals, die willen zich (bijna) altijd verbeteren en zeker niet ten kostte van anderen. Jaren geleden heb ik tussen ziekenhuizen uitruil van koks gepromoot. Het leverde aan alle kanten alleen maar winst op:
nieuwe inzichten voor kooktechnieken en menuus, voor taakverdelingen onderling en vooral het proeven van de andere werkcultuur.
Ook koks die uitgekeken waren op hun eigen functie, zagen meer perspectief in hun situatie of konden makkelijk overstappen naar een andere zorgvelener. Zo bleven koks behouden voor de zorgsector, ipv dat ze uitstroomden naar andere sectoren.
En dat was in tijden van schaarste zeer welkom.
smallie
Hey Karin!
Wat een mooi initiatief met goede uitkomst. Top......
Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
Doe je er nu nog wat mee?
Groet smallie