Op zich ben ik wat huiverig voor het gebruiken van voorbeelden gebaseerd op bedrijven als Apple, Google en Intel. Maar volgens een recent artikel in de NYtimes kunnen we er toch wat van leren. Volgens Pacal Zachary, een wetenschapsjournalist, presenteren genoemde bedrijven hun nieuwe produkten/diensten met veel fanfare, maar waar het echt om gaat is de black box van de procesinnovatie.Hoe nieuwe produkten tot stand komen interesseert een klant niet, vandaar de term black box. De bedrijven zelf zijn opvallend terughoudend in het geven van informatie over procesinnovatie. Het is een langdurig proces waarbij je leert van je fouten, maar het is de kern van het succes. Vandaar de neiging om niet te koop te lopen met de exacte details van procesinnovatie. Helemaal nodig is dat waarschijnlijk niet omdat het moeilijk te kopieren valt. Daarom hoeven we ons minder zorgen te maken over opkomende economieen als we soms doen.
Volgens David C. Mowery, professor bij Berkeley, krijgt proces innovatie ook minder aandacht omdat het nu eenmaal moeilijk weer te geven is in een persbericht of een leuke fotosessie. Het langdurig doormodderen wat procesinnovatie eigenlijk is leent zich niet voor sensationele doorbraken, en is dus niet bepaald sexy. De mensen die zich met procesinnovatie bezig houden blijven in de schaduw. Roem en eer is niet voor ze weggelegd. Volgens een van de geinterviewden zijn deskundigen in procesinnovatie te vergelijken met de Q van James Bond. Ze stellen anderen in staat te schitteren.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Edwin
We zijn duur, maar laten we daartegenover "beter" zijn door inderdaad "slimmer" te werken.
Na meer dan 20 jaar ervaring met human capital transformation durf ik te stellen dat er nog een gans terrein braak ligt op het vlak van process "innovatie".
Inderdaad we "optimaliseren" te veel (verder aanmodderen op bestaande processen), maar we doen veeeeeel te weinig aan innovatie (wij Europeanen zijn slaven van ons (meestal) succesvol verleden, en denken dat de toekomst achter ons ligt...).
Proces innovatie is alle bestaande processen ten gronde durven in vraag stellen, en te durven vervangen door volledig nieuwe.
Dit is zelfs nog een grotere uitdaging voor de diensten industrie, waar we in West Europa naar toe evolueren.
Hoe dan ook, het positieve van de Aziatische tijgerlanden is dat zij onze creativiteit en innovatie zullen challengen...
...less is more: core...