Het zal je maar gebeuren. De eerste keer dat je Greenwheels gebruikt, is de voorbestemde parkeerplek bij terugkomst bezet. Je zet je auto ergens anders neer, belt de operator om de plek door te geven, vraagt of je alles zo goed gedaan hebt, trekt de deur achter je dicht en loopt naar huis. Drie dagen later ontvang je een telefoontje.
“Beste Mevrouw Verweij, de auto die u zondagavond heeft gebruikt is helaas weggesleept. Hij stond op een laden- en lossenplek.” “Nee!? Dat meent u niet!” Ben ik echt zo stom geweest? Je springt uit de trein waar je in zat en luistert ondertussen - enigszins in paniek - naar de instructies. “Ik had u gisteren al geprobeerd te bellen, maar kon u niet bereiken. Het zit namelijk zo; u moet de auto echt zo snel mogelijk ophalen. Elk uur dat de auto langer bij parkeerbeheer blijft staan, kost u geld. De kosten zijn op dit moment reeds €337 euro.” Ik checkte mijn voicemail en sms-berichten, mijn e-mail; maar nee, ik had op dinsdag 25 januari geen gemiste oproep, geen voicemail, e-mail of sms van GreenWheels ontvangen om mij te waarschuwen dat ik echt zo snel mogelijk in actie moest komen.
Ik zal hier niet op detailniveau op ingaan, maar laten we het erop houden dat ik woensdag 26 januari flink druk ben geweest. Daarnaast ging alles wat er bij het ophalen van een Greenwheels auto bij parkeerbeheer mis kon gaan, ook nog eens mis. Een beknopte samenvatting:
Op mijn verzoek kreeg ik per mail het adres van parkeerbeheer toegestuurd – daar had Greenwheels zelf niet aan gedacht. In de mail stond verder niet uitgelegd of vermeld:
1) …dat ik om de auto te kunnen ophalen het Greenwheels pasje nodig had (wat ik dus niet bij me had);
2) …dat ik de auto moest reserveren om er vervolgens mee te kunnen rijden (wat ik dus niet had gedaan);
3) …welk nummerbord de auto had die ik moest ophalen (welke ik dus niet kon doorgeven);
Dan nog wat andere dingen waar ik me tijdens mijn eerste gebruik bewust van werd;
- Greenwheels heeft geen smartphone applicatie (met geolocation functionaliteit) om je te helpen (automatisch) een parkeerplek te vinden, een auto te reserveren of door te geven waar je de auto geparkeerd hebt.
- Greenwheels parkeerplaatsen zijn niet te vinden op FourSquare.
- Greenwheels doet niet aan klantenservice via Sociale Media.
- Greenwheels kan je niet vertellen aan de telefoon of je een auto binnen het juiste parkeergebied geparkeerd hebt – daarvoor moet je in het dashboard kastje kijken in een boekje met een kaart van het parkeergebied.
- De business case voor het gebruik van Greenwheels ontbreekt, als je niet snel op je plek terug bent – de uurtarieven zijn niet mals;
- Greenwheels is ook geen optie als je überhaupt niet terug komt op bestemming en de auto graag ergens anders zou willen achterlaten.
Ondanks alle vraagtekens die ik heb omtrent de in mijn ogen gemiste kansen om je dienst te verbeteren, heb ik met name een andere vraag aan Greenwheels: waarom adopteer je met een dergelijk innovatieve en duurzame dienst niet een meer klantgerichte houding? Waarom doe je er niet alles aan om van dit soort situaties te leren, met je klant het gesprek aan te gaan en klantgericht te innoveren? Greenwheels ging niet in op de suggesties die ik heb gedaan over hoe zij de dienstverlening aan ‘eerste gebruik klunzen’ zoals ik zouden kunnen verbeteren. Zij bedankten niet voor de feedback, beloofden geen beterschap, gaven geen inzicht in de klantgerichte innovaties waar zij ongetwijfeld mee bezig waren. Inmiddels heb ik mijn abonnement opgezegd en ben ik weer zorgenvrij. Maar wat een gemiste kans! Ik was graag met Greenwheels in gesprek gegaan en uiteindelijk hun grootste fan geworden.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
In Amsterdam zijn er veel Greenwheels, maar je moet de Greenwheel steeds op z'n vast plek terug zetten en die is steevast bezet door toeristen. Ze je 'em elders in de straat (Gelderse Kade) dan krijg je een bekeuring.
Maar, ook laatst bij het Station in Eindhoven... idem dito,
Zet ik 'em op een lege (andere) Greenwheels plek, dan krijg ik een boete van Greenwheels!
Greenwheels is echt toe aan een nieuwe, innovatieve aanpak. Het product verdient het!
Walther.
In feite heb je het hier over het domein 'services innovatie'. Een 'fancy term' voor het innoveren en vernieuwen op het vlak van dienstverlening. Het Ministerie van Economische Zaken en Landbouw (ELI) roept al jaren dat het Nederlandse bedrijfsleven meer moet inzetten op 'diensteninnovatie': de groei van onze economie moet komen vanuit diensten. Er is echter geen simpele receptuur voor.
Ook Chesbrough, de open innovatie goeroe, benadrukt in zijn nieuwste boek over 'open services innovation' het belang van service innovation. Jammer is echter dat hij minder aandacht heeft voor 'de hoe-vraag'. Voor een ieder die behoefte heeft aan een meer praktische visie op dit onderwerp kan ik het boek 'Empowered' aanraden, van Josh Bernoff en Ted Schadler (Forrester). In de blog die ik recentelijk voor Frankwatching heb geschreven (Sociale Netwerken: 8 manieren om te groeien via nieuwe klantrelaties), refereer ik ook aan dit gedachtegoed, wat er op neer komt dat je zowel je medewerker als je klant moet 'empoweren' (in staat stellen) om problemen waar een klant mee zit op te lossen. Ik geloof er sterk in dat dit is waar innovatie in de toekomst over gaat (waarbij die toekomst wel al lang en breed gestart is). En alle technologische ontwikkelingen op het gebied van Smart phones, tablets, en andere handheld, mobile devices, in combinatie met geolocation en brede 'connectivity' (wireless internet zelfs in de auto of op de fiets) maken dit ongelooflijk makkelijk.
Voor hen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp zou ik het Amsterdam Centre for Services Innovation (AMSI) in de gaten houden. Ik heb van de week, samen met een collega, gesproken met Professor Markus de Jong, die dit centrum mede runt, en hier gaan we vast nog veel meer van horen.
Wij begrijpen je ergenissen over het parkeerbeleid van Amsterdam. We kennen ze ook en helaas hebben wij hier geen invloed op. Het is heel frustrerend als er een parkeerplek bezet is maar wij kunnen er niets aan doen als de auto op een verkeerde plek wordt neergezet waar er een wegsleepregeling van toepassing is.
We willen je van harte uitnodigen om het het systeem toe te lichten en te praten over al de geleverde feedback. Fijn dat er klanten zijn die zo met ons meedenken!
Greenwheels
Ik wacht voorlopig tot dit opgelost is of zoek/wacht op een beter alternatief :)
Wellicht is een centraal inleverpunt in Amsterdam, met goede OV-mogelijkheden, voor als je plek bezet is een idee.
Al jaren ben ik lid en heb alleen maar goede ervaringen, en zeker op momenten dat er even iets aan de hand is. Mijn ervaring met de service is vriendelijk en bereidwillig om mee te denken.
Maar ja, ik woon in Nijmegen da's wel meer plattelandsgebied ten opzichte van het overvolle Amsterdam. ik denk dus dat dat het probleem is...wil niet zeggen dat ik alle handelingen van Greenwheels in deze goedkeur.
Hoewel dit uit mijn stuk wellicht onvoldoende duidelijk wordt, wil ik hierbij benadrukken dat ik Greenwheels wel degelijk een fantastisch initiatief vind en dat het ongetwijfeld voor de meeste gebruikers op de meeste momenten een geweldige oplossing biedt...
Ik heb inmiddels ook een telefoontje ontvangen van Greenwheels en kort met hen over de ideeën die ik heb beschreven gesproken. Greenwheels geeft aan al met een aantal verbeteringen bezig te zijn. Daarnaast wilden ze graag duidelijk maken dat ze vaak afhankelijk zijn van Gemeentes bij het realiseren van innovaties, wat hen veel tijd kost. Hoewel ik niet zeker weet of ik hier iets over mag zeggen, schijnt het zo te zijn dat er bovendien een experiment wordt ontwikkeld in Rotterdam met parkeren, o.a. via smart phones. Kortom, de boodschap van Greenwheels is dat er aan wordt gewerkt en dat ze graag willen leren. Ik hoop dat deze discussie Greenwheels alleen maar sterker maakt en inzicht biedt in waar verbeterpotentieel ligt.
Groeten Martine
Greenwheels heeft de consument namelijk wel prima begrepen. Heb je af en toe een auto nodig? Dan biedt een abonnement op bij dat bedrijf hetzelfde gemak als een eigen auto, maar je betaalt alleen wanneer je hem gebruikt.
Greenwheels auto’s staan op meerdere uitgiftepunten in de stad, zodat iedereen dichtbij een auto kan pakken. Bij een autoverhuurbedrijf kun je op zaterdagavond niet even bellen en om tien uur ‘s avonds een auto ophalen en deze ‘s nachts om vijf uur terugzetten en daarbij nog eens per uur afrekenen. En tenslotte spaart het veel, heel veel auto’s in de toch alle volle binnensteden.
Daarom heb ik zelf destijds ook voor Greenwheels gekozen. Jammer was de ervaring met het wegslepen in Amsterdam (en daarvoor moet toch een slimmer oplossing zijn).
Greenwheels is maatschappelijk nuttig en relevant! Zeker nu Greenwheels inzet op elektrisch rijden.
Waar het mijns inziens dan over gaat is dat de overheid bereid is na te denken over een manier van handhaven die past bij de omstandigheden, in plaats van haar absolute macht onverschillig toe te passen. De consequenties daarvan zien we in het afnemend respect voor alles waar autoriteit aan kleeft.
Ik vind het behoorlijk dom overigens om de auto op een los- en laadplek neer te zetten. Dit is vragen om weggesleept te worden. Een alternatief is om het op een betaald parkeren plek neer te zetten. Kan je nog wel een boete krijgen, maar niet direct weggesleept.
<em>“Beste Mevrouw Verweij, de auto die u zondagavond heeft gebruikt is helaas weggesleept. Hij stond op een laden- en lossenplek.” </em>“Nee!? Dat meent u niet!” Ben ik echt zo stom geweest?"
Zoals je hier kunt lezen neem ik volledig de schuld op me voor het verkeerd parkeren. De verbeteringen die ik aandraag hebben vooral te maken met de manier van communiceren met klanten, het wel of niet serieus nemen van feedback van klanten en het ondersteunen van het primaire product (de beschikbaarstelling van een auto) met innovatieve diensten, bijvoorbeeld via smartphones (applicaties). Ik heb uiteraard direct contact gehad met Greenwheels, zoals ik ook in het stuk beschrijf.
Het deelautoprogramma Car2go wordt binnenkort in Amsterdam geïntroduceerd. Het initiatief van Daimler presenteert maandag haar plannen voor Nederland. Zeker is dat gebruikers Car2Go in elektrisch aangedreven Smarts op pad kunnen: Car2go Electric Drive.
Lees er meer over op:
http://www.delaatstemeter.nl/kennisnetwerken/car2go-gaat-met-elektische-smarts-concurrentie-aan-met-greenwheels/
We zullen nog moeten afwachten wat eruit komt.