Gary Hamel en Bill Breen: Het einde van management zoals wij het kennen

In hun boek “Het einde van management” betogen Gary Hamel en Bill Breen (de oprichter en hoofdredacteur van Fast Company) dat het huidige managementmodel verouderd is en door een aantal bedrijven al is vervangen door alternatieven die meer innovatie opleveren en beter passen bij de kenniseconomie. De door hen aangehaalde organisaties met nog (deels) excentrieke managementpraktijken zijn Google, Toyota, Whirlpool, W.L. Gore, Whole Foods Market, Semco en IBM. De auteurs geven helder aan welke principes van management gaan veranderen en eindigen met praktische handreikingen voor vernieuwers die hun bedrijf op de schop willen nemen. Dit vat ik hieronder bondig voor u samen.

De steekhoudende analyse van Hamel en Breen is dat het management-DNA van bedrijven nog steeds is gebaseerd op het realiseren van productiviteitsverhoging door systematisch management met als principes standaardisatie, specialisatie, uitlijning van doelen, hierarchie, planning & controle en extrinsieke beloningen. In academische termen: we werken aan Tayloriaanse vraagstukken in Weberiaanse structuren. Sleutelprincipes in het nieuwe management zijn diversiteit, actief experimenteren mogelijk maken, depolitisering van besluitvorming, wijsheid van de massa/markten benutten, decentraal leiderschap en rekenschap van de top aan de eerste lijn.

Het veranderen van de managementpraktijk loont volgens hen, want leidt vaak tot een groot en duurzaam concurrentievoordeel, met name als de managementinnovatie van verandering een automatisme maakt - als de organisatie zich aanpast en zich vernieuwt zonder dat het management dit noodzakelijkerwijs stuurt of in de weg kan staan. Om dit te realiseren staan we voor een aantal uitdagingen: (1) een democratie van ideeën creëren; (2) de menselijke fantasie versterken; (3) dynamische toewijzing van middelen; (4) collectieve wijsheid bundelen; (5) het vertragende effect van oude mentale modellen zo klein mogelijk houden; (6) iedereen de kans geven om mee te doen.

De auteurs eindigen met een aantal praktische regels waaraan vernieuwers in een weerbarstige organisatie zich het beste kunnen houden:

  • Als u een systeemprobleem wilt oplossen, moet u inzicht hebben in de systemische oorzaken.
  • Het is gemakkelijker en veiliger om een bestaand managementproces aan te vullen dan te vervangen.
  • Verplicht u toe revolutionaire doelen, maar neem evolutionaire stappen.
  • Geef duidelijk aan welke prestatiecijfers door de vernieuwing moeten worden verbeterd.
  • Begin te experimenteren in uw eigen achtertuin, waar de politieke risico's het kleinst zijn.
  • Werk zo mogelijk met vrijwilligers.
  • Weer potentiële bezwaren af door uw experimenten leuk en informeel te houden.
  • Blijf herhalen: experimenteren, leren, experimenteren, leren.
  • Geeft niet op: vernieuwers moeten volhouden!

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

hendrik smeenk
Hallo Richard,

aanpak zou gestructureerd kunnen worden mbv SGATOP model:

Services(2) de menselijke fantasie versterken;
Governance(1) een democratie van ideeën creëren;
Allingment (6) iedereen de kans geven om mee te doen.
Technoligie (3) dynamische toewijzing van middelen;
Organisatie  (4) collectieve wijsheid bundelen;
Processen (5) het vertragende effect van oude mentale modellen zo klein mogelijk houden;

groeten

Hendrik
Erwin Rooze
Hendrik, gelukkig zijn er methoden om grote opgaven te ordenen tot Do-Now materiaal. Interessant om jouw verbindingen te zien. SGATOP ken ik niet maar als ik de 1..6 op een rijtje zet krijg ik GST-OPA, wat ook lekker bekt (de wijsheid van iemand die goede en slechte tijden heeft gekend)! Ik hoop niet dat je denkt dat ik er een grapje van maak, want wat ik wel merk is dat bedrijven lekker in het systematisch management zitten (en jij probeert hier ook weer te systematiseren), maar weinig investeren in "het nieuwe (meer sociaal gedreven) management van innovatie" met de door Hamel en Breen genoemde sleutelprincipes. Heb jij daar een visie op?