De Jack Welch formule heeft afgedaan. Ook al staat Welch 5 jaar na zijn vertrek bij General Electric nog volop in de belangstelling. Zijn boeken zijn bestsellers; zijn optredens worden uitstekend bezocht. "Oude koek" stelde het business magazine Fortune al een paar maanden terug. De route naar succes is inmiddels totaal anders dan Welch beweert. Welch is de man van de duidelijke taal: "Elk jaar moet je in je bedrijf afscheid nemen van de 10% medewerkers die het slechtst scoren in hun bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Dat houdt de mensen scherp."
Jack heeft heel wat te melden over slimmer werken en innovatief organiseren. Hij is een groot supporter van kwaliteits-management en enthousiast over Six Sigma.
Fortune heeft er geen boodschap aan; de titel van het artikel zegt al genoeg:
Tearing up the Jack Welch playbook
The Six Sigma master was once the undisputed authority
in management. But Fortune is finding that today's smart
CEOs are following a different set of rules.
En er volgt een uitgebreide bespreking van het oude en het nieuwe plaatje:
New Rules: Old Rules:
Agile is best; being big can bite you. Big dogs own the street.
Find a niche, create something new. Be No. 1 or No. 2 in your market.
The customer is king. Shareholders rule.
Look out, not in. Be lean and mean.
Hire passionate people. Rank your players; go with the A's.
Hire a courageous CEO. Hire a charismatic CEO.
Admire my soul. Admire my might.
Het artikel is desgewenst hier te lezen. Nog interessanter dan het artikel vind ik de reacties. We worden ons weer eens goed bewust van de vergankelijkheid van allerlei hypes. Wat kan eigenlijk wél de tand des tijds doorstaan? Er past een grote bescheidenheid bij ferme beweringen over slimmer werken en innovatief organiseren. De adviezen van een bevlogen consultant of de ervaringen van één persoon, ook al is hij CEO, blijken keer op keer de tand des tijds niet te doorstaan.
Wat dan wel? Ervaringen tellen! Fortune kan beweren wat ze willen over Six Sigma. Als de praktijk in de ervaring van velen de andere kant uitwijst dan weet ik wel wat ik eerder moet geloven. Jammer genoeg horen we nog steeds te weinig over de ervaringen met Six Sigma, INK, BSC, Competentie Management, etc. "The hypes go on" of hebben bedrijven en instellingen hier echt wat aan gehad?
Internet stelt ons, meer dan elk ander medium, in staat de ervaringen van velen uit te wisselen. En op basis van deze ervaringen een open discussie aan te gaan over wat écht werkt. InnovatiefOrganiseren.nl heeft niet voor niets de ondertitel: "Forum over slimmer werken en sociale innovatie".
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Zie ons boek 'Tien strategische wetten om aan de weg' te zetten dat Jack Welch plaatst in zijn strategische context en een heel hoofdstuk aan hem wijdt met dezelfde conclusie als Fortune. FD interviews over dit onderwerp zijn te downloaden op www.btg-consultants.com.
ronald sluiter - Vicre
Zij hebben een wezenlijk andere mentaliteit.Neem alleen al de attitude ten opzichte van status: kijken de meeste mensen boven de dertig nog met respect naar de namen in de Quote 500, een kind uit de Netgeneratie heeft meer respect voor wat iemand kan dan voor wat iemand bezit. (zie www.ewaldtheunisse.com)
De oude regel 'admire my might' gaat steeds meer verschuiven naar 'admire my soul' en daarom wordt het verhaal wat de emotie aanspreekt en daarmee echte betrokkenheid creert steeds wezenlijker. Overigens, begreep Jack Welch dat als geen ander. "The reason I am succesfull; I'm irish and I can tell stories"
De 5% die je benoemt als winst uit zo'n boek en methodes, spreken me erg aan. Ik bekijk het ook altijd vanuit de positieve inslag. Echter, de persoon Jack Welch en zijn boek worden nu teveel naar voren gehaald als de oplossing voor de huidige corporate issues en daardoor is het naar mijn mening een positieve ontwikkeling dat een blad als Fortune met dit artikel komt. Op die manier worden we weer aan het denken gezet, in plaats van 'klakkeloos' kopieren van een CEO goeroe uit de jaren '80 - '90. (en je daar achter verschuilen !)
De eerste zin begon goed. Toen kwam het woord "echter" waarmee je de eerste zin weer ontkrachtte. Stel je bent nu mij. Hoe denk je dat dat over komt? Niet de 5% maar na die "echter" komt er alleen maar weer kritiek op dhr welch...Dit is wat ik dus bedoel....
Nederlanders zijn zo goed in "ja maar". Kom in een vergadering in Nederland en iemand komt met een goed idee. De reacties zijn "ja maar" of "kan niet, want". Ditzelfde in Amerika en je krijgt de antwoorden "ja, fantastisch. en...". Omgekeerde wereld. Wil niet zeggen dat ik een 100% fan van de US ben, maar ze zijn wel beter in het kijken naar de positieve kant.
Als we het dan over de 5% en Welch hebben, was ik zeer onder de indruk dat hij HRM in een bedrijf de meest onderschatte afdeling was in veel bedrijven. HRM gaat over de mens....
Het is heel moeilijk positief te denken en daarom heeft ViCre ook zoveel werk...
Kijkend naar de inhoud van onze discussie en het artikel in Fortune geef ik aan dat Jack Welch een heleboel zaken goed heeft gedaan en dat zijn managementmethodes in die tijd zeker hebben gewerkt.
Het punt dat naar voren komt in het Fortune artikel is dat de 'nieuwe' tijd vraagt om een 'nieuwe' aanpak. En daar sta ik volledig achter ....
Kijk anders nog even op www.dutopia.nl !
groet,
paul
Uitwisselen dus die ideeen en ervaringen! Heel simpel maar ook heel lastig. Want de individuele keuzes over wat wel of niet werkt blijken doorgaans nogal te verschillen. Maar goed zolang we ervaringen blijven uitwisselen komen we verder.
Wat verziekt een vruchtbare uitwisseling? Lees de reacties eens bij het artikel in Fortune! Men haalt er van alles bij: Welch' zijn prive-leven, zijn huwelijken, zijn bestedingen, zijn inkomsten. Tja, wat dat ermee te maken heeft? Dan zijn er de wereldverbeteraars die de gelegenheid aangrijpen om het groot-kapitaal en het angel-saksische business model te verdoemen; en de personen die commerciele belangen hebben bij het gedachten goed van Welch of die hun eigen gedachten goed commercieel willen uitventen. En waarom niet; als het tenminste verwijst naar een goed idee of een mooi produkt. Allemaal heel menselijk; ook af en toe amusant en levendig. Maar niet altijd even gemakkelijk om doorheen te kijken.
Wat mij betreft is 5% verbetering van bijvoorbeeld de motivatie van een team een goede stap richting verbetering. Hoe je dat kunt bereiken is volgens mij ondere andere door meer naar medewerkers te luisteren en te vragen hoe zij denken dat het beter zou kunnen.
De belangrijkste reden voor mij om positief te reageren op het Fortune artikel is dat het in ieder geval niet blind achter de wetten van Jack Welch gaat staan en aanzet tot nadenken over een nieuwe aanpak voor een nieuwe orde.
In het corporate wereldje zie ik teveel managers die 'verkrampt' willen leven naar de regels van Jack Welch en dat heeft hij niet bedoelt, denk ik .....in ieder geval heeft HIJ, General Electric zo niet bestuurd. Kortom, Jack Welch vormt een bron van inspiratie als we het aanpassen aan deze tijd !