De essentie van strategievorming en management

Op YouTube staat dit aardige filmpje over Henry Mintzberg. Hoewel het zeker ook een promotie-filmpje is, is het mooi om te zien en horen hoe Henry Mintzberg de onderwerpen ‘strategievorming’ en ‘management’ in enkele woorden weet terug te brengen tot de essentie.

https://www.youtube.com/embed/_NRWtd_SiU8

Over ‘strategievorming’ zegt hij dat strategie vooral ontstaat vanuit alledaagse bedrijfsproblemen en concrete klantvragen. Hij geeft als voorbeeld Ikea. Volgens hem is de succesvolle strategie van Ikea niet het resultaat van een ingewikkelde strategieopdracht aan een gerenommeerd adviesbureau, maar gewoon het resultaat van de observatie van een klant die zijn net gekochte tafel niet in zijn auto kreeg. Toen hij de poten eraf haalde, lukte dat wel. Vervolgens stelde het management zich de vraag: zouden niet meer klanten dit probleem hebben? En zo was de wereldwijd succesvolle strategie van het als pakket meenemen en zelf in elkaar zetten van meubels geboren.

In 2009 verscheen het boek ‘Managing’ van Henry Mintzberg waarin hij zijn meest recente en complete inzichten geeft over management. Dit boek borduurt voort op zijn eerdere ideeën hierover. Door waarneming van de dagelijkse werkzaamheden van managers kwam Mintzberg tot de conclusie dat management niet bestaat uit ‘plannen, organiseren, coördineren en controleren’, maar dat de werkdagen van een manager gevuld zijn met chaotische bezigheden en met veel ballen in de lucht houden, zowel op zakelijk als menselijk gebied. Als gevolg hiervan is Mintzberg er dan ook van overtuigd dat je het vak management niet op de universiteit leert, maar in de praktijk.

Als je in het filmpje Henry Mintzberg rustig in zijn kano ziet varen en dat vergelijkt met veel opgeklopte verhalen over strategie en management dan realiseer je je ‘it takes a touch of genius to regain simplicity’. En dat geldt ook voor innovatie: vaak is niet meer nodig dan teruggaan naar de essentie. En dat is: gewoon goede producten en diensten leveren waar klanten behoefte aan hebben!

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO