In de strijd om nieuwe medewerkers lijkt thuiswerken totaal niet populair te zijn bij ouders. Mannen kiezen nog steeds voor materiele zaken, maar de vrouwen kiezen voor flexibele werktijden, zodat ze ouderschap en werken beter kunnen combineren. Ook de laptop, de mobiele telefoon en verzekeringen via de werkgever scoren niet hoog.
De moderne medewerkers laten zich dus niet strikken met sigaren uit eigen doos. Thuiswerken, mobiele telefoons, laptops. Allemaal sjieke arbeidsvoorwaarden van de baas. Dat klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk al deze loon in natura. De keerzijde is natuurlijk wel dat je langer werkt (onze calvinitische inborst denkt dat we niet de indruk moeten wekken de kantjes er van af te lopen), je bent altijd en overal bereikbaar en eventueel hypotheken of verzekeringen maken je tevens extra afhankelijk van je werkgever. En dat wil de moderne werknemers niet. Maximale vrijheid is het devies. Onderzoek wijst uit dat 22% van de mannen en de vrouwen kiest voor flexibele werktijden.
Wat doet de landelijke overheid ondertussen? De levensloopregeling is de afgelopen jaren niet erg aangeslagen, omdat ze eigenlijk alleen maar gunstig waren voor oudere, rijkere medewerkers en aan de opgebouwde tegoeden kunnen bij potentiele nieuwe werkgevers geen rechten worden ontleend. Nu zet het kabinet een premie op niet-werken (NRC Handelsblad, 3 maart jl.) Eerder stoppen met werken en thuisblijven wordt beloond. Het nieuwe kabinet sluit de ogen voor de tekorten op de arbeidsmarkt. „Verlof sparen met het idee dat je op je 35ste er lekker tussenuit kan en dat jaar dan weer op je 64ste inhaalt. Dat is toch onzin?” zegt de Amsterdamse hoogleraar Paul de Beer. Hij doelt op de voorgestelde uitbreiding van de levensloopregeling. Collega hoogleraar Jules Theeuwes voegt er aan toe: „Die levensloopregeling gaan mensen natuurlijk gebruiken om vervroegd uit te treden.”
Onze nieuwe minister van VROM wil graag versneld de kilometerheffing gaan invoeren, een jaar eerder dan voorganger Peijs in 2011. En de files met 40% gaan terugdringen. Tsja, de vorige minister van VROM wilde de files met een derde terugbrengen en dat is ook niet gelukt (er was een toename van 25%).
Ik heb wel een paar wilde suggesties: We gaan massaal weer ploegendienst invoeren.
Voor de automobilisten: De even kentekens werken tussen 00.00 uur en 12.00 uur en de oneven kentekens werken tussen 12.00 uur en 24.00 uur. Daarmee wordt de drukte op het wegnet evenrediger verdeeld.
Voor de treinreizigers. Alle bedrijven van A tot M reizen tussen 00.00 uur en 12.00 uur en de bedrijven van N to Z reizen tussen 12.00 uur en 24.00 uur. Hoeven we gelijk de kilometerheffing niet meer in te voeren en is uitbreiding van de spoorcapaciteit een stuk minder urgent.
Samen werken, samen leven.......samen nadenken over innovatief organiseren.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro