Medewerker: ‘Kan ik morgen vrij krijgen?’
Teamchef: ‘Als jij zo je targets denkt te halen…’
Bent u leidinggevende en herkent u zich in deze dialoog? Dan is het misschien tijd om u eens achter de oren te krabben. Veel managers zijn zo druk bezig met het managen als zodanig, dat ze vergeten waar ze ook al weer leiding aan geven. Juist: aan mensen. Maar waar zijn die mensen gebleven in het verhaal? Wat heeft u met de menselijke maat gedaan? Bent u die kwijtgeraakt in het oerwoud van lijstjes en procedures? Of bent u hem simpelweg vergeten in uw ijver om de opdracht van uw eigen baas te vervullen?
Nu we het er toch over hebben: wat is dat dan precies, die menselijke maat? Naar mijn mening is dat oprechte belangstelling voor de mens achter de medewerker. Investeren in mensen betekent structureel investeren in de toekomst van het bedrijf. Maar daarmee zijn we er nog niet. Wil een manager anderen in staat stellen om optimaal te functioneren dan dient hij allereerst essentiële vragen over zijn eigen motivatie en drijfveren beantwoord te hebben. En ja, dat is nogal wat. Waarom wilde u ook al weer manager worden en in hoeverre heeft u die idealen gerealiseerd? Voor wie doet u het allemaal? En wie bent u naar uw mening verantwoording verschuldigd: alleen uw eigen manager, uw medewerkers of misschien ook uzelf?
Zelfkennis is een essentiële voorwaarde voor een manager om op een open, eerlijke en bovenal bewuste manier met zijn medewerkers te communiceren. Dit ontslaat de medewerkers overigens niet van hún individuele verantwoordelijkheid in het proces, maar daarover een andere keer meer. Het is eveneens een voorwaarde om invulling te geven aan het adagium ‘de juiste mensen op de juiste plaats’. Als een manager op een zuivere manier naar mensen kan kijken en zich een eerlijk beeld kan vormen van hun kwaliteiten, komt dit ideaal een stuk dichterbij. Hulpmiddelen als competentiemanagement kunnen dan gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn. Nu zijn het nog te vaak lapmiddelen die moeten verhullen dat het management niet in staat is om een behoorlijk gesprek met de medewerkers te voeren.
Kortom, u moet er heel wat voor over hebben. Maar dan heeft u ook wat: een schat aan zelfkennis en een bedrijf vol gemotiveerde mensen. En welke manager wil dát nou niet?
Katinka Velthuijs is auteur van de boeken 'Hoezo, mijn mensen? Een remedie tegen modern management' en 'Hoezo, de baas? Van lijstjes naar leiderschap'.