“Had ik naar de consumenten geluisterd, dan hadden ze mij gevraagd een sneller paard te bouwen.” Deze schitterende uitspraak is van Henry Ford. Mijn collega stuurde me vanmiddag The Global innovation 1000 van Booz Allen Hamilton Inc. toe per email, met als onderwerp: Is innoveren dan toch: Doe mij een sneller paard? Je zou het wel denken als je de eerste twee conclusies leest.
1. Aligning the innovation model to corporate strategy
2. Listening to customers every step of the way
Wordt hier een pleidooi gehouden voor “geplande innovatie” en de consument weet altijd wat hij wil?
Het jaarlijks onderzoek van Booz Allen Hamilton Inc. kijkt naar de top 1.000 innovatieve beursgenoteerde bedrijven, wereldwijd. Deze bedrijven besteden het meeste geld aan R&D in vergelijking tot de rest. Een eerste belangrijke opmerking in het rapport is de constatering dat er geen statistisch verband zit tussen de hoeveelheid geld die wordt besteed aan innovatie en de financiële resultaten van het bedrijf. De high-leverage innovators behalen betere financiële resultaten (meerdere jaren achter elkaar) in vergelijking tot hun concullega’s en spenderen minder geld aan R&D. De twee belangrijkste factoren werden in de inleiding al genoemd:
1. Aligning the innovation model to corporate strategy
2. Listening to customers every step of the way
In de top 1.000 bedrijven is de maakindustrie (auto industrie, gezondheidszorg en de computer industrie) zwaar vertegenwoordigd. Innovatie wordt ook volledig gemanaged in de innovation value chain. Van de idee fase tot aan de productie en marketing fase. Innovatie is dus maakbaar. De conclusie van het rapport wijst ook in deze richting. De sleutel voor innovatie is direct gerelateerd aan de moeite die wordt gestopt in de afstemming van innovatie met strategie en je klanten en door het hele proces te managen met discipline en transparantie. Zeg maar de Amerikaanse kijk op organiseren. De wensen van de klanten leiden tot de innovatie.
Als je de uitspraak van Henry Ford dan nog even door laat dringen, dan wordt innovatie gelijk gesteld aan verbetermanagement. Die auto van Henry was er dus nooit gekomen. In het onderzoek wordt verder niet verkend was de rol en invloed van creatieve destructie, neue combinationen, oorspronkelijkheid, innovatief organiseren o.i.d. Wellicht moeten we op andere plekken gaan zoeken of is het nog onvoldoende erkend als innovatie (wellicht omdat het lastig meetbaar is). De financiële analyses zijn wel aardig om even te bekijken. Er wordt nog wel even gekeken naar innovatie strategiën, maar deze zijn wel erg verweven met marketing. Is innovatie dan toch: doe mij maar een sneller paard? Oordeel zelf.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Een bekend onderzoeksresultaat van Volberda c.s. is dan ook dat slechts 25% van de innovatie afhankelijk is van R&D-investeringen en 75% van de manier waarop je organiseert. Past volgens mij in de lijn van je verhaal.
Groeten,
Edwin
Ik vind je conclusies redelijk beperkt en wellicht ben je niet verder gekomn dan de inleiding en het commentaar van je collega. Was dat overigens Edwin, je mede redactie lid die een (overigens correct) commentaar toeveogt?
Het onderzoek verdeelt de 'innovators' in drie categories: <strong>Need Seekers:</strong> These companies actively engage current and potential customers to shape new products, services, and processes; they strive to be first to market with those products.<strong>Market Readers:</strong> These companies watch their markets carefully, but they maintain a more cautious approach, focusing largely on creating value through incremen­­tal change. <strong>Technology Drivers:</strong> These companies follow the direction suggested by their technological capabilities, leveraging their investment in research and development to drive breakthrough innovation and incremental change, often seeking to solve the unarticulated needs of their customers.
Ik kan alleen bij de tweede categorie aansluiting vinden bij jouw conclusie. De andere twee zijn precies die categorieen die hebben geleid tot walkman, iPod en doorbraken in de medische technologie. Hybride voertuigen wil ik hier niet noemen omdat de macht van de petroleum industrie de timing heorvan zeker heeft beinvloed. De professionale tak van Black en Decker (deWalt) is ook een goed voorbeeld van innovatie op basis van het identificeren van echte customer needs. Geen enkele klant vroeg erom, maar feedback betreffende de nadelen van bestaande apparaten leidden tot een succesvolle nieuwe ontwikkeling. Overigens betekent het invoeren van nieuwe structuren, culturen en processen binnen de bedrijfsvoering ook vaak innovatie. Zie de opmerking van je collega Edwin.
Frederik Engel, USA
Dank voor je reactie. Ik ben nog steeds een andere mening toegedaan. Ik heb het rapport van BAH en mijn column nog eens nagelezen en sta er nog steeds achter.
Een goede uitvinding is dan nog geen garantie voor verkoopsucces. Vele mooie (technologische) innovaties sterven in schoonheid.
De technologische innovaties die je noemt zijn ook niet allemaal op aangeven van klantenwensen en feedback ontwikkeld:
De walkman is ontwikkeld door een ingenieur van Sony die in het weekend met zijn kinderen naar het strand ging en last had van de muziek van de ghettoblasters. Hij bedacht een ghettoblaster, waarbij je anderen geen overlast veroorzaakte. De walkman. (Necessity is the mother of invention).
De magnetron is ook per ongeluk uitgevonden. Tijdens de Tweede Wereld oorlog waren onderzoekers bezig met radars en bij een bepaalde frequentie ontwikkelde er warmte in een object wat werd onderzocht (het zat geloof ik in de broek van de onderzoeker). Na wat omgewegen werd er een toepassing bedacht om ermee te kunnen koken. De magnetron.
Je geeft aan in je laatste opmerking dat nieuwe structuren, culturen en processen ook als innovatie aan te merken zijn. Dat is precies mijn punt. Dit laatste laat zich moeilijk onderzoeken, vergelijken en niet maakbaar. Het gaat hier om sociale innovatie en niet strikt technolgische innovatie. Deze vormen kom ik niet tegen in het rapport van BAH. De driedeling in het rapport heeft m.i. meer een marketing insteek, dan een innovatie insteek. Maar goed, zo lees ik het rapport.
Met vriendelijke groet,
Richard