Het kabinet is bijna klaar met het luisteren naar de samenleving. Honderd dagen lang de provincie in, het gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Horen wat "de mensen" te zeggen hebben. Bijvoorbeeld over Europa, over moeilijke wijken, over kinderopvang en over ik weet niet hoe veel andere onderwerpen. Een goed bedoeld initiatief, maar in zijn uitvoering hopeloos ouderwets. Invloed van onderop wordt de nieuwe trend, ook in de politiek.
In het Financieele Dagblad van 5 juni bericht technologiejournalist Bert van Dijk over de wijze waarop internettechnologie wordt ingezet door consumenten om invloed te kunnen uitoefenen op de producten die zij kopen. Eerder berichtte ik al over dit fenomeen in het artikel Wikinomics. Naast de 'open source' aanpak voor software zien we steeds meer dat ook de hardware via open source wordt aangepakt. Nieuwe recepten voor cola of zelf het gezamenlijk ontwerpen van een auto, de mogelijkheden lijken onbeperkt.
In deze reeks is Myfootballclub een bijzondere variant. Voetbalfans in Groot-Brittannië hebben een website geopend waar mensen zich aan kunnen melden als potentiële aandeelhouder van een Engelse voetbalclub. Zodra er 50.000 inschrijvers zijn is er genoeg geld voor de aankoop. De initiatiefnemers zijn van plan om vervolgens alle belangrijke beslissingen via een internetpoll te laten verlopen. Dus niet alleen de keuze van de te kopen voetbalclub, maar ook het aankoopbeleid van spelers en de opstelling.
Van Dijk vraagt zich geamuseerd af hoe lang het nog duurt voordat dit initiatief navolging krijgt in de vorm van www.mijnpolitiekepartij.nl. Maximale druk van de kiezer gecombineerd met een zeer directe vorm van democratie. Zelfbestuur en chaos: persoonlijk zou zo'n politieke partij mij niet aanspreken, maar ik vind de vergelijking met de dialoogdagen van ons kabinet wel amusant. Weg stoffige achterafzaaltjes met slappe koffie en een aanhang van jaknikkers!
De column van Van Dijk deed mij terugdenken aan de idealen van de bedrijfsdemocratisering die vooral in de jaren zeventig de harten van links Nederland harder lieten kloppen. De ultieme overwinning van de onmachtige onderklasse in de vorm van een collectief eigendom van de onderneming waarin de arbeider werkzaam is. In de huidige tijd worden soortgelijke ideeën wel geopperd als reactie op de toenemende macht van de (buitenlandse) aandeelhouder. Zijn ook hier initiatieven als Myfootballclub te verwachten? Is de domeinnaam www.onseigenbedrijf.nl nog vrij?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro