Rond 1873 verliet de eerste typemachine de fabriek. De uitvinder was Christopher Sholes. Het verhaal gaat dat de metalen pootjes van het apparaat bij snel tikken tegen elkaar aanliepen en haperden. Sholes zou om dat te verhelpen de oorspronkelijke letterindeling hebben aangepast, en zo ontstond de qwerty indeling van het toetsenbord.
Ik weet niet of dat verhaal van dat vastlopen waar is. Wat ik wel weet is dat we nu 135 jaar verder zijn. We gebruiken nog steeds termen uit de tijd van de eerste typemachine. Zo is bcc de afkorting van blind carbon copy. Maar we zitten ook nog steeds opgescheept met een indeling van het toetsenbord die ergonomisch bepaald niet optimaal is. We typen langzamer dan mogelijk, en krijgen waarschijnlijk meer klachten aan onze handen dan nodig. Dit simpelweg omdat we het niet de moeite waard vinden om een nieuwe indeling aan te leren en toetsenborden met een andere lay-out aan te schaffen. Verandering is hier aantoonbaar beter, creativiteit en ideeën zijn niet meer nodig. De heer Dvorak heeft zijn huiswerk gedaan, en in zijn nieuwe toetsenbord uit 1932, wist hij het aantal benodigde bewegingen met 70% te reduceren. Toch doen we niets. De qwerty metafoor illustreert de kern van innovatie. Iets nieuws bedenken en op de markt zetten is ondernemerschap. Op zich al moeilijk genoeg. Om na het proeven van de smaak van succes in staat te zijn kritisch naar jezelf, je produkt en diensten te kijken en vanuit het oude weer opnieuw tot iets nieuws te komen is innovatie. De confrontatie met het oude leidt tot weerstand. Er zijn altijd een boel redenen te verzinnen om niet te veranderen en alles bij het oude te laten. Goede ideeën hebben het daarom per definitie moeilijk. Aan ideeën geen gebrek, alleen knallen we ze zo verdraaid goed af dat er slechts heel weinig doorkomen.Weerstand zie ik als het bepalende element bij innovatie, en niet creativiteit. Mensen zijn namelijk bij uitstek en van nature creatief. We zijn slecht in routines, rationeel handelen en het volgen van logische beslisregels, en zijn verbazingwekkend irrationeel. Onze hersenen zijn vooral goed in het herkennen van patronen en in associëren. We hoeven maar een flits waar te nemen, of we zien er al een geheel in of verzinnen er van alles bij om er maar weer een geheel van te maken. Creatieve ideeën ploppen vanzelf in ons brein op, mits er geen weerstanden zijn. Wat is de eerste stap voor een organisatie met innovatieambitie? Breng in kaart waar de organisatorische weerstanden liggen. Laat de brainstormsessies en de rest van het creatieve circus maar achterwege. Begrijp waar de weerstand zit, en de rest komt vanzelf!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Interessante benadering, uitstel van oordeel is natuurlijk belangrijk in creatief denken/ondernemen (niet meteen iets vinden van..), maar het is nog veel belangrijker dat de mensen waar een idee betrekking op heeft er achter staan en dan is het erg belangrijk om te weten waar de weerstanden zit.
(mooi blog trouwens, heeft onmiddelijk een plaatsje gekregen in mijn RSS)