'Cruijff, AJAX is gewoon massaproductie'

De laatste dagen is er veel nieuws rondom Ajax: 10 jaar mismanagement en geen resultaten. Dit klinkt voor Experts in Bedrijfsprocessen als een uitdaging. Een organisatie als Ajax lijkt heel ingewikkeld om goed te organiseren, maar is dit eigenlijk wel zo? Het antwoord is: Met een goede aanpak valt het allemaal best mee!

Managers vinden hun bedrijf uniek en vanuit het oogpunt van marketing is dat uitstekend. Maar wil je een organisatie goed inrichten, dan kun je beter kijken naar overeenkomsten met andere bedrijven. Kijk niet meteen naar directe concurrenten (andere voetbalclubs), maar ga na wat voor type organisatie Ajax is. Als je dat weet, kun je veel leren van vergelijkbare organisaties en "het bedrijf Ajax" voor meer dan 90% neerzetten. Details kunnen later een plek krijgen.

Om een typologie aan Ajax te hangen, kijken we naar het kernproces. Wat is de bestaansreden van Ajax? Het gaat niet om het verkopen van spelers of om het verkopen van de TV-rechten, nee, het gaat om het produceren van (voetbal)voorstellingen. Net als een orkest of theatergroep. En voordat je kunt gaan voetballen, zul je eerst een team moeten formeren, inkopen dus.

Ajax is een productiebedrijf, het koopt grondstoffen in (spelers), produceert daar een voetbalvoorstelling mee en verkoopt dit product (toegangskaartjes). Omdat Ajax elke keer weer een voetbalvoorstelling produceert, gaat het hier om massaproductie, en wel om heterogene massaproductie. De grondstoffen, de omstandigheden en daarmee het product, zijn namelijk niet elke keer exact hetzelfde.

Ajax is dus te vergelijken met een schoenen- of autofabriek. Hier worden altijd schoenen of auto’s gemaakt, maar de ene keer is het met een ander kleurtje, de andere keer met een sterkere motor.

Nu we dit weten is het inrichten van een organisatie als Ajax een stuk eenvoudiger geworden. Cruijff, doe er je voordeel mee!

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Edwin Lambregts
Beste Fokkelien, Je artikel getuigt van een onconventionele kijk op het voetbalbedrijf, en dat maakt het leuk om te lezen. Maar met je vergelijking tussen Ajax en een schoenen- of autofabriek kun je de plank niet harder mis slaan dan je nu doet.  Ik wil mij absoluut niet neerzetten als een kenner van het beursfonds en de voetbalclub Ajax, maar de komst van Cruijff is volgens mij het doorslaggevende bewijs dat voetbal vooral emotie is. Voetbal is van de fans. Bestuurders en managers die dat vergeten beroven de club van zijn ziel. Het simpelweg toepassen van concepten uit de bedrijfskunde zoals jij doet past hier niet, zeker niet als het gaat om het klakkeloos 'opplakken' van typologieën uit Starreveld-achtige handboeken. Bovendien mis ik in je stukje de concrete adviezen aan Cruijff. Stel dat Ajax hetzelfde is als een schoenenfabriek, tot welke concrete adviezen leidt dit dan?   
Fokkelien von Meyenfeldt
Beste Edwin, Bedankt voor je reactie op mijn column. Dit is precies het soort commentaar dat ik hoopte los te maken, dat van een goede lezer. Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat voetbal en zeker Ajax emotie is. Maar ook daarin is Ajax niet uniek, neem bijvoorbeeld familiebedrijven. Natuurlijk moet er ruimte zijn voor die emotie, en Cruijff is waarschijnlijk de juiste persoon om dat in goede banen te leiden. Maar daarnaast moet "het bedrijf Ajax" ook zakelijk geleid worden. En dat is de andere 90% waarover ik schreef. Waarom zou je het wiel nog een keer uitvinden?De vergelijking met een autofabriek lijkt ver gezocht. Aan de andere kant, een autofabriek zal grondstoffen of unieke halffabrikaten niet snel verkopen; bovendien is dat ook niet waarom het gaat: een autofabriek produceert auto's.Dit kun je direct doortrekken naar Ajax. De grondstoffen en halffabrikaten komen bij Ajax voort uit de jeugdopleiding en scouten van goede spelers. Als je deze grondstoffen goed voor elkaar hebt, kun je een mooie wedstrijd produceren. Hier moet het om gaan bij Ajax, en dat is ook wat Cruijff zegt. Verkoop de parels uit de jeugdopleiding niet te snel, dan gaat het publiek morren. Wat mij voor ogen staat is: een Ajax waar alle ruimte is voor de voetbalvisie. Daarvoor moet het bedrijf achter de schermen gesmeerd lopen, zodat de creativiteit niet iedere keer wordt verstoord door allerlei vervelend zakelijk gedoe. En dat kan alleen als je "het bedrijf Ajax" niet als uniek beschouwt. Dat is het advies aan Cruijff in deze column. Het wordt nog wat verder uitgewerkt door Jelle Visscher in een pdf-file op www.bizwiser.nl. Voor een echt goed advies tot in detail  wachten we op een uitnodiging van mijn leeftijdgenoot Cruijff!
?Cruijff, AJAX is gewoon massaproductie? | innovatielog.nl
[...] (more…) [...]
peter wubben
Ik kan het mis hebben, maar een voetbalbedrijf heeft toch geen bedrijfswaarde. Wat moet je nu verkopen? De spelers verdienen en godsvermogen en leveren geen euro op wanneer zij hun contract uitdienen. En Cruijff maar zeggen het is zo simpel. Waarom is de voetballerij in NL bijna falliet? Kunnen ze geen schoenen gaan verkopen in de stadions