Kennismanagement beperkt zich niet tot de grenzen van de eigen onderneming. Crowdsourcing via internettechnologie maakt het mogelijk om op allerlei manieren klanten, leveranciers en het brede publiek te betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Een trend waar we in de komende jaren nog veel meer van zullen horen. Wat is crowdsourcing? Wikipedia definieert het begrip als "a neologism for the act of taking a task traditionally performed by an employee or contractor, and outsourcing it to an undefined, generally large group of people, in the form of an open call". De term crowdsourcing werd voor het eerst geïntroduceerd door Jeff Howe in een artikel in Wired Magazine (juni 2006). In zijn artikel "The rise of crowdsourcing", waarin een aantal voorbeelden noemt waarbij crowdsourcing een totale transformatie betekent voor bedrijfstakken zoals professionele fotografie (iStockphoto). Een citaat: "Just as distributed computing projects like UC Berkeley's SETI&home have tapped the unused processing power of millions of individual computers, so distributed labor networks are using the Internet to exploit the spare processing power of millions of human brains".
Het meest sprekende voorbeeld van crowdsourcing dat ik tot nu toe tegen ben gekomen is InnoCentive, de "open innovation marketplace". ‘Seekers' (bijvoorbeeld multinationals als Procter & Gamble) leggen er problemen voor aan de meer dan 135.000 ‘solvers' (de deelnemers). Hoe dat kan uitwerken zie je bijvoorbeeld in dit (reclame)filmpje waarin wordt verteld hoe een ‘solver' een belangrijke bijdrage leverde aan het opruimen van de schade door de olietanker Exxon Valdez. Andere voorbeelden van soortgelijke sites zijn NineSigma en YourEncore.
Wat is de beloning voor de deelnemers? Soms betreft het puur vrijwilligerswerk of doen deelnemers mee om reputatie te verwerven onder hun ‘peer group'. Steeds vaker gaat het om een beloning in geld, bijvoorbeeld via het uitloven van een prijs voor een idee of initiatief. Voor specialisten, vooral met een technische of IT-achtergrond, zijn websites als InnoCentive een manier om zich als entreployee op de markt te begeven.
Voor bedrijven biedt crowdsourcing de mogelijkheid om problemen voor te leggen aan een hele grote groep mensen. En dat tegen een fractie van de traditionele R&D kosten. Maar de grote waarde van crowdsourcing zit waarschijnlijk niet eens zo zeer aan de kostenkant. Juist omdat problemen door een grote diversiteit aan mensen worden bekeken wordt er onvermoede creativiteit losgemaakt. In het eerder genoemde artikel van Jeff Howe komt ook Karim Lakhani aan het woord, een onderzoeker verbonden aan MIT: "The strength of a network like Innocentive's is exactly the diversity of intellectual background. We actually found the odds of a solver's success increased in fields in which they had no formal expertise". Voor bedrijven als Procter & Gamble is crowdsourcing een belangrijke component in hun R&D-strategie geworden.
Meer voorbeelden van crowdsourcing vind je op InnovatiefOrganiseren.nl. Bijvoorbeeld over andere voorbeelden van user centred innovation, Wikinomics, en Innovation by going Wiki. Meer informatie over het onderwerp crowdsourcing vind je o.a. op het weblog van Jeff Howe.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro