Cogito ergo sum (wij denken, dus wij bestaan). Charles Leadbeater is de wereldwijde autoriteit op het gebied van innovatie en creativiteit. Hij heeft op YouTube hij een paar filmpjes staan over zijn optredens bij innovatie bijeenkomsten. Afgelopen week gaf hij een aantal lezingen in Nederland. Wie is Charles en wat leert hij ons?
Wie is Charles Leadbeater?
Hij beschrijft zichzelf op zijn site als de autoriteit op de gebieden innovatie en creativiteit. Hij heeft veel bedrijven, steden en regeringen wereldwijd geadviseerd over innovatie strategie. Deze ervaringen en ideeen heeft hij verder in zijn boek We-Think: De kracht van massa creatie, de opkomst van de massa, participatieve aanpakken voor innovatie van wetenschap tot open source software. Van computerspelletjes tot en met politieke campagnes. Lezers hebben de mogelijkheid om te reageren op ruwe versies van het eindresultaat. Een voorbeeld van een participatieve aanpak en co-creatie. Een paar dagen geleden was hij in Nederland om op de HAN Creative Masterclasses lezingen te geven.
Door de mogelijkheden die het internet tegenwoordig biedt kunnen veel mensen hun talenten en vaardigheden combineren op samen aan innovatie te werken. Veel ingredienten van deze vormen van creatieve samenwerking zijn niet nieuw - intervisie is een vorm die binnen de universitaire wereld al heel lang bestaat. Maar wat zo bijzonder is aan wikipedia, linux, Second Life, YouTube en nog veel meer, is de manier waarop bestaande, vertrouwde ingredienten zo worden gecombineerd dat mensen op een wereldwijde schaal kunnen samenwerken.
Lessen van Charles over innovatie en leiderschap:
The innovation dilemma:
- Innovation is more vital |
- It sounds exciting |
- But it can be very painful and prone to failure |
- You know you need to do it but hate it |
Innovation is always misunderstood:
Myth | Reality |
- Flash of insight | - Comes from immersion |
- Brilliant idea | - Fail early but often |
- Individualistic | - Collaborative |
- New knowledge | - Admitting ignorance |
- Invention | - Mostly development |
- Originality | - Borrowing |
- Look to the future | - Look sideways and backwards |
- Internal R & D | - Networked, open innovation |
- Product pipeline | - Consumers as innovators |
- All about learning | - But unlearning just as vital |
Innovators support the future:
- But successful companies like to reinforce past success. |
- Set aside some investment (time and money) in new ways of working, especially with demanding clients. |
Innovation requires spare capacity:
- But managers want organisations to be aligned, no waste |
- Innovation takes some time, freedom and permission |
- Encouraging people to follow their noses |
Unlearn to create space for the new:
- But senior managers’ identity comes from the past |
- Institute unlearning: Room 101 |
- Get rid of Sacred Cows |
- Get people from outside to challenge your history |
Constructive, open challenge:
- But being a manager is being in charge |
- Appointing people who might, constructively, disagree with you |
- Find useful deviants |
- Make challenge routine and unthreatening |
- Let the youngest people redesign the organisation |
Innovation start with admitting ignorance:
- But being a manager means knowing the answer |
- Be prepared to look stupid |
- Ask outsiders |
- People fresh into the business |
- Don’t immerse people too fast |
Innovation requires borrowing and humility:
- But managers hate admitting someone else is better |
- Job swaps |
- Peer reviews/mentoring |
- Shared corporate objectives and targets |
- Learning from sectors that close but not the same |
Innovation happens in border zones:
- But managers stay in their offices |
- Don’t get trapped: your desk is a dangerous place to be |
- Get on the ground, with your clients |
Innovation is co creation with clients:
- That happens at the edge of the organisation, in real time |
- Segment your customers: who do you most learn from? |
- Who are your lead client innovators? |
- Can you give users tools to innovate with you/for you? |
- Radical and disruptive innovation starts with clients in small markets |
Innovation is development:
- Having good ideas is just the start, developing them is critical |
- If you have a good idea who do you pitch it to? |
- How does it get developed: skills, budget? |
- How does it get tested? |
- Applying resources in the right way at the right time |
Innovators have stories to tell:
- Managers have plans, numbers, market shares |
- Ideas come from imagination |
- Imagination gets sparked by metaphor |
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro