Bruisende en liefdevolle beschrijvingen van de organisatie

Op de voorgrond rechts zitten drie mannen in overalls. Kop koffie en kaarten op tafel, ergens verborgen wat munten voor de inzet. De mannen zijn duidelijk verschillend, opgewonden en maken wilde gebaren. De een wijst naar een oude machine die er vervallen uitziet. De ander wijst op het ISO 9000 lijstje dat niet ingevuld is. De derde is al in beweging richting een calamiteit die direct opgelost moet worden.

Hoe de schilder het duidelijk maakt is mij onduidelijk, maar hij laat de gezamenlijke vijand zien: de manager. De manager staat in felle spotlights aan de linkerkant van het schilderij met de rug naar zijn manschappen. Niet omdat hij ze vertrouwt, maar omdat hij een groter gevaar ziet komen. Hij overlegt met mannen op een platform en wijst in de verte.

Ik heb de afgelopen dagen drie beschrijvingen van huidige en gewenste organisaties onder ogen gehad. Het is een klinische en rationele bezigheid. Bedrijfseconomisch en bedrijfskundig klopt het wel, maar waar is het bruisende van de organisatie? Ik word er in ieder geval niet warm of koud van. Kan het anders? Rembrandt kon het in een schilderij.

Hoe beschrijf jij het bedrijf waarin je werkt? Gaat het over doelen, strategie, structuur of over de werkprocessen? Of beschrijf je in één zin de cultuur van de organisatie? Het traditionele harkje of het gestandaardiseerde werkproces vergeet de wereld van achterklap, liefde, ongecoördineerdheid, verrassende relaties en met het verkeerde been uit bed stappen. Probeer het eens op een andere manier en zie wat een juwelen aan inzicht dat oplevert. Juist die andere kant van het organiseren komt in beeld. Hierbij een oproep voor uitgewerkte casussen.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Grimbert Rost van Tonningen
Wat massaal ontbreekt is ondernemerschap of leiderschap. Proberen mensen te binden aan een gezamenlijke visie die motiveert. Met passie de beste willen zijn in je vak, op de markt of voor je klant. Ons ontdoen van allerlei bureaucratisch overleg en overbodige management lagen. Protesteer tegen allerlei beschrijvingen van huidige en gewenste organisaties als dat slechts rituelen zijn. Toon aan dat de belangrijkste competentie 'boeren verstand' is dus slechts dat te accepteren wat absoluut helder en duidelijk is. Anders door blijven vragen todat er duidelijkheid is over de economische drijfveer, of we ergens de beste in willen zijn en wie(eind)verantwoordelijk is ????