Bij Innovatief organiseren gaat het erom mensen, machines en informatie slimmer te organiseren

Recordjaar voor DAF. Vorig jaar is een recordwinst geboekt!
En dat voor een organisatie die 10 jaar geleden zo goed als bankroet was. In een interview geeft directeur Goudriaan de verklaring "Wij blijven continu naar verbeteringen zoeken" en "Het gaat erom mensen, machines en informatie slimmer te organiseren". En "Slimmer werken heeft er bij ons toe geleid dat uitbesteding naar lagelonenlanden niet per definitie nodig is. Zolang wij competitief blijven, hoeft de productie niet weg uit Eindhoven." NRC 13/10/2005. Hoe werk dat?

Slimmer werken wordt een hot item voor organisaties. We noemen het ook wel continu verbeteren of resultaatgericht managen. Gangbare termen zijn ook innovatief organiseren en sociale innovatie. Immers er zijn steeds meer aanwijzingen dat een proces van voordurende verbetering leidt tot een effectieve vorm van innoveren. Heel wat anders dan sprongsgewijze technologische innovatie maar wel zo effectief. Als bovendien de verbeteringen in nauw contact met klanten tot stand komen wordt de organisatie voortdurend competitiever. Goede voorbeelden zijn DAF trucks en Efka Additives, twee zeer verschillende organisaties. Het Friese bedrijf Efka Additives is uitgeroepen tot het meest innovatieve bedrijf van Nederland, onder meer omdat het lef toont en werknemers veel vrijheid geeft. Efka nodigt zijn klanten geregeld uit op zijn hoofdkantoor vlak bij Heerenveen. Om zo voeling met hen te houden. "Als je weet wat er bij de klant speelt kun je daar met nieuwe producten op inspelen." (NRC 11/11/2005)

Er komen er steeds meer gegevens beschikbaar over hoe men dit aan moet pakken. Dat wil overigens niet zeggen dat het dan ook gebeurt. Aan verbeter-ideeen geen gebrek; daar zit maar zelden het probleem. Ook begint redelijk duidelijk te worden hoe het management moet sturen om de ideeen een kans te geven. Maar de oude routines blijken zeer hardnekkig en die blokkeren telkens weer de gewenste veranderingen. Ook laten veel managers zich nog verleiden tot de een of andere management-hype, de gemakkelijke weg van een quick fix die veel belooft. Dat van zo'n hype dan weer niets terecht komt is jammer maar niet gewanhoopt, de volgende hype dient zich alweer aan.

ManagementSite en haar PartnerSites informeren u over de ontwikkelingen op dit gebied. Hier volgt een selectie:

Blijf op de hoogte! We willen deze site aan innovatief organiseren en slimmer werken wijden. Als u dit onderwerp interessant vindt laat het svp blijken; plaats uw reactie bij dit bericht. Als u mee wilt doen als "auteur" stuur mij dan svp een mail, wmbk@managementsite.nl

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

jan habing
Ook een interessante benadering van het fenomeen (non) innovatie biedt dr. MJ Kirton (UK).
Veel informatie is beschikbaar op zijn site, volg daartoe de onderstaande link.
Ik ben zeer benieuwd naar reacties!
De centrale gedachte bij Kirton is dat innovatie een "eigenschap" is van mensen (uiteraard volgens zijn definitie), dat "veroudering" van organisaties deze eigenschappen minder en minder gaat waarderen en "wegdrukt" uit de organisatie.

Er wordt met dit materiaal ook in de NL taal gewerkt, stuur eventueel een mail voor meer info.

jan

link naar Kirton: http://www.kaicentre.com/
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Beste Jan Zonet gekeken op kaicentre.com. De site gaat vooral over het probleemoplossendvermogen van mensen en de vaardigheden die daarop aansluiten. Hier is niets mis mee maar de relatie met innoveren wordt verder niet uitgespit. Geen op innovatie gerichte acties, ook geen voorbeelden of cases van bedrijven, niets over de rol van klanten. Heb ik iets gemist op de site?