Bedrijven zijn online actief om ideeën en personeel te werven. In eerdere posts heeft Innovatief Organiseren al aandacht gevraagd voor de interessante mogelijkheden die de Wiki-technologie hiervoor biedt. Zie de posts Wikinomics en Innovation by going Wiki op deze site. Aanvullende mogelijkheden bieden de speciale online ideeënplatforms. Er zijn verschillende varianten te vinden op het internet. In dit artikel enkele Nederlandse voorbeelden.
Zo is er de Nederlandse site Battle of Concepts. Op deze site zijn grote bedrijven als Heerema, ProRail, Fortis en Eneco actief. Samen stellen zij zo`n € 57.500 beschikbaar voor goede ideeën en oplossingen voor producten en diensten. Studenten en young professionals kunnen zich op de site aanmelden met ideeën of andere oplossingen. Inmiddels hebben 600 mensen dat al gedaan. Bedrijven die meedoen aan Battle of Concepts zijn niet alleen op zoek naar innovatieve ideeën, maar gebruiken de site ook als wervingskanaal voor jong talent.
Een vergelijkbaar platform is het nog jonge Fellowforce, een site met internationale aspiraties. Via deze site kunnen bedrijven zelf oplossingen zoeken voor problemen, maar mensen kunnen ook ongevraagd ideeën aanleveren.
Alle inzendingen bij Battle of Concepts als Fellowforce worden eigendom van de bedrijven, net zoals bij traditionele ideëenbussen. Winnende inzenders worden wel beloond met een prijs.
Rabobank is onlangs begonnen om Hyves in te zetten in zijn marketingactiviteiten. In de zogeheten Rabobank Innovation Challenge wordt het publiek uitgedaagd om met creatieve ideeën te komen. Rabobank zorgt ervoor dat de beste inzenders uit de Hyves-community hun idee op de Emerce E-day mogen presenteren.
Ken je meer voorbeelden? Zet ze dan in een reactie op deze post, zodat we binnenkort een overzichtsartikel kunnen publiceren!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro