Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De relatieve (of we nu op plaats 10 staan of 8) achteruigang gaan we toch niet gebruiken om onszelf op te peppen? Alsieder land hetzeflde doet, dan trapplelen we allemaal ter plaatse, niet?
Het is door het slim anders te doen dat we vooruit kunnen. Je kan inderdaad met subsidies geen topinnovatie ( overigens wat verstaan we daar dan onder : alleen zo iets als een stierenaandeel op de beurs of het groot lot van staatsloterij, of als u dat wil, van een privé loterij?) kopen, maar verdorie ze toch wel een bijkomende bescheiden kans geven.
Ik kan morgen ook een column schrijven dat marketing overbodig is omdat goeie innovatie geen marketing behoeft?
De realiteit is wat ze is, en daar volg ik wel het betoog omdat ook deze bijdrage daarvan getuigt : van paniek , met onderliggend een gebrek aan zelfvertrouwen en zelfkennis. Door dit steeds opnieuw uit te vergroten in pers en colums, halen we continu ons zelf naar beneden, onze capaciteiten, en ons vertrouwen in wat toch goed is. Probeer het thuis maar even met uw partner, of uw kinderen : zeg dat ze er niets van bakken, en herhaal dat af en toe eens, je zal zien hoe goed alles wordt
Andere factoren zijn o.a. het kunnen beschikken over middelen, het creëren van vraag, het lobbyen tegen de gevestigde belangen en het ontwikkelen en verspreiden van kennis. Als je daar een gezamenlijke noemer in wilt zien dan is dat misschien 'samenwerken'. Een balngrijk facet bij samenwerken is het hebben van een gezamenlijke richting. Als er allemaal ondernemers in een samenwerkingsverband zitten, dan blijkt dat nu juist een zeer lastig punt: iedereen heeft zijn eigen richting! Alleen inzetten op ondernemen is dus onvoldoende.
Overigens zie je bij veel zzp-ers dat het ondernemen niet leidt tot innovatie. Meestal gaat het om het verlenen van dezelfde diensten vanuit een andere setting.
Dank jullie wel voor de genomen moeite om te reageren op deze column. Ik heb getracht BV Nederland, met enkele actuele voorbeelden te bekijken als een dynamisch en organisch geheel. Dit impliceert dan ook dat er veel complexe dingen gebeuren die elkaar kunnen versterken of verzwakken, omdat veel met veel te maken heeft. Anders gesteld: we moeten niet te veel zaken als op zichzelf staand bekijken. Vandaar de verschillende voorbeelden.
Als ik ergens geen last van heb, dan is het wel van paniek (zoals Michel doet veronderstellen). Integendeel zelfs. Mijn betoog geeft dat ook aan door juist het stimuleren van innovatie te temperen, aangezien de kosten niet opwegen tegen de baten en we beter op eigen tempo en zonder dwang van de overheid kunnen blijven doen waar we goed in zijn (en dit verder uitbouwen).
In principe ben ik het op veel punten eens met jullie, maar ik heb in het algemeen een probleem met de attitude van veel Nederlanders (of moet ik zeggen veel media). Zo lijkt het alsof we in Nederland een 'conflict' hebben met onze identiteit. Aan de ene kant roepen we dat we nuchtere Nederlanders zijn, maar we kunnen aan de andere kant onze zelfgenoegzaamheid niet verbergen. We vinden ons zelf eigenlijk goed. Voorbeeld: bijlage Financieel Dagblad september 2010 'kenniseconomie':
" Nederland loopt vooraan op het gebied van water en delta. Hoe blijft Nederland aan de top?" Allerminst bescheiden, zeker gezien het feit dat de Waterbond vandaag op Radio 1 heeft vermeld dat het vorige week geen dag langer zo hard had moeten regenen, want anders had een nooddijk langs de Maas het begeven. Sinds de overstromingen in 1993 en 1995 zijn tal van nooddijken aangelegd die nooit vervangen zijn, zoals wel de bedoeling was, door permanente en betere dijken. Uhh... hoe bedoelt u dan dat we aan de top staan met onze waterwerken? Het is maar een voorbeeld uit vele. We moeten nu ook niet gaan zeggen dat we goed 'kunnen bakken', terwijl dat maar de vraag is. Doe maar gewoon, dan doen we toch gek genoeg op onze nuchtere wijze en zonder ons zelf op de borst te kloppen?
In de wereld van het ondernemen is dag in dag uit een zelfregulerend mechanisme werkzaam, namelijk concurrentie. Als ondernemer heb ik daar ook zelf mee te maken. Vandaar dat ik de stelling poneer:" Ondernemen leidt tot innovatie." Als een ondernemer niet innoveert, op welk gebied dan ook, wordt hij/zij vroeg of laat ingehaald door de concurrent. Daarom zou een ondernemer een intrinsieke motivatie moeten hebben om te innoveren. Stil staan is immers achteruit gaan. Jullie hebben natuurlijk volstrekt gelijk, het is een onderdeel van een geheel. Eigenlijk zijn we het over veel punten eens, zoals gezegd.
Vriendelijke groeten, Herman.