Laten we maar direct de knuppel in het hoenderhok gooien: Nederlanders kunnen niet innoveren. Natuurlijk zijn er voorbeelden waaruit het tegendeel blijkt. Echter, er zijn heel veel ervaringen die bevestigen dat Nederlanders en innovatie niet samengaan. U zult wellicht grijpen naar ons verleden en daarmee staven dat we een handelsvolkje zijn. Best, maar dat maakt ons nog geen innovatievolkje.
Hoe komen we aan onze, van oudsher aanwezige, handelsmentaliteit? Die hebben we opgebouwd in de Gouden Eeuw. Geografisch een sterke locatie aan zee, het hebben van een achterland en koloniën, waren belangrijke ingrediënten voor handelssucces. Daarbij hadden we een aantal artistiek succesvolle schilders die graag de handelsgeesten wilden portretteren. Betekent dit alles dat we ons nu nog steeds een hand...
De relatieve (of we nu op plaats 10 staan of 8) achteruigang gaan we toch niet gebruiken om onszelf op te peppen? Alsieder land hetzeflde doet, dan trapplelen we allemaal ter plaatse, niet?
Het is door het slim anders te doen dat we vooruit kunnen. Je kan inderdaad met subsidies geen topinnovatie ( overigens wat verstaan we daar dan onder : alleen zo iets als een stierenaandeel op de beurs of het groot lot van staatsloterij, of als u dat wil, van een privé loterij?) kopen, maar verdorie ze toch wel een bijkomende bescheiden kans geven.
Ik kan morgen ook een column schrijven dat marketing overbodig is omdat goeie innovatie geen marketing behoeft?
De realiteit is wat ze is, en daar volg ik wel het betoog omdat ook deze bijdrage daarvan getuigt : van paniek , met onderliggend een gebrek aan zelfvertrouwen en zelfkennis. Door dit steeds opnieuw uit te vergroten in pers en colums, halen we continu ons zelf naar beneden, onze capaciteiten, en ons vertrouwen in wat toch goed is. Probeer het thuis maar even met uw partner, of uw kinderen : zeg dat ze er niets van bakken, en herhaal dat af en toe eens, je zal zien hoe goed alles wordt
Andere factoren zijn o.a. het kunnen beschikken over middelen, het creëren van vraag, het lobbyen tegen de gevestigde belangen en het ontwikkelen en verspreiden van kennis. Als je daar een gezamenlijke noemer in wilt zien dan is dat misschien 'samenwerken'. Een balngrijk facet bij samenwerken is het hebben van een gezamenlijke richting. Als er allemaal ondernemers in een samenwerkingsverband zitten, dan blijkt dat nu juist een zeer lastig punt: iedereen heeft zijn eigen richting! Alleen inzetten op ondernemen is dus onvoldoende.
Overigens zie je bij veel zzp-ers dat het ondernemen niet leidt tot innovatie. Meestal gaat het om het verlenen van dezelfde diensten vanuit een andere setting.
Dank jullie wel voor de genomen moeite om te reageren op deze column. Ik heb getracht BV Nederland, met enkele actuele voorbeelden te bekijken als een dynamisch en organisch geheel. Dit impliceert dan ook dat er veel complexe dingen gebeuren die elkaar kunnen versterken of verzwakken, omdat veel met veel te maken heeft. Anders gesteld: we moeten niet te veel zaken als op zichzelf staand bekijken. Vandaar de verschillende voorbeelden.
Als ik ergens geen last van heb, dan is het wel van paniek (zoals Michel doet veronderstellen). Integendeel zelfs. Mijn betoog geeft dat ook aan door juist het stimuleren van innovatie te temperen, aangezien de kosten niet opwegen tegen de baten en we beter op eigen tempo en zonder dwang van de overheid kunnen blijven doen waar we goed in zijn (en dit verder uitbouwen).
In principe ben ik het op veel punten eens met jullie, maar ik heb in het algemeen een probleem met de attitude van veel Nederlanders (of moet ik zeggen veel media). Zo lijkt het alsof we in Nederland een 'conflict' hebben met onze identiteit. Aan de ene kant roepen we dat we nuchtere Nederlanders zijn, maar we kunnen aan de andere kant onze zelfgenoegzaamheid niet verbergen. We vinden ons zelf eigenlijk goed. Voorbeeld: bijlage Financieel Dagblad september 2010 'kenniseconomie':
" Nederland loopt vooraan op het gebied van water en delta. Hoe blijft Nederland aan de top?" Allerminst bescheiden, zeker gezien het feit dat de Waterbond vandaag op Radio 1 heeft vermeld dat het vorige week geen dag langer zo hard had moeten regenen, want anders had een nooddijk langs de Maas het begeven. Sinds de overstromingen in 1993 en 1995 zijn tal van nooddijken aangelegd die nooit vervangen zijn, zoals wel de bedoeling was, door permanente en betere dijken. Uhh... hoe bedoelt u dan dat we aan de top staan met onze waterwerken? Het is maar een voorbeeld uit vele. We moeten nu ook niet gaan zeggen dat we goed 'kunnen bakken', terwijl dat maar de vraag is. Doe maar gewoon, dan doen we toch gek genoeg op onze nuchtere wijze en zonder ons zelf op de borst te kloppen?
In de wereld van het ondernemen is dag in dag uit een zelfregulerend mechanisme werkzaam, namelijk concurrentie. Als ondernemer heb ik daar ook zelf mee te maken. Vandaar dat ik de stelling poneer:" Ondernemen leidt tot innovatie." Als een ondernemer niet innoveert, op welk gebied dan ook, wordt hij/zij vroeg of laat ingehaald door de concurrent. Daarom zou een ondernemer een intrinsieke motivatie moeten hebben om te innoveren. Stil staan is immers achteruit gaan. Jullie hebben natuurlijk volstrekt gelijk, het is een onderdeel van een geheel. Eigenlijk zijn we het over veel punten eens, zoals gezegd.
Vriendelijke groeten, Herman.