Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De werkelijk is anders, kijk maar eens naar de zorglogistiek....
Wel belangrijk bij al deze ontwikkelingen is dat de juiste data op het juiste moment wordt ontsloten!
Gelukkig en best wel trots kan ik melden dat ook in de zorglogistiek prachtige stappen gemaakt worden op het vlak van sense en respond.
Per afgelopen november werken wij in het LUMC met een nieuw systeem voor patiententransport. Dit systeem maakt het mogelijk efficienter, klantvriendelijker en patientveiliger te werken.
Het gaat om het patiententransportsysteem ARTA waarbij de patientvervoerders uitgerust worden met een PDA. De afdelingen die vervoer aanvragen doen dit niet meer per telefoon via onze centrale, maar via de pc. De aanvragen komen realtime in het scherm van de PDA's en de kleur (groen, oranje, rood) geeft aan hoe lang de patient al ligt te wachten.
Aan veel zaken is gedacht: spoedpatienten worden direct rood, verzendende afdelingen zien precies waar hun patienten uithangen en er is een directe koppeling met het Ziekenhuis Informatie Systeem. Niks geen namen typen dus, gewoon patient aanklikken, aangeven met wat voor vervoermiddel het vervoer plaats dient te vinden en op 'send' drukken.
Onze vervoerders worden niet meer gestuurd door een centralist, maar kiezen met het nieuwe systeem zelf hun ritten. Ze dienen de meest urgente ritten natuurlijk voorrang te geven, maar verder kunnen zij de transportjes kiezen die qua vertrekpunt het meest aansluiten bij de eindbestemming van hun vorige rit. Dit levert, naast het uitfaseren van de telefooncentrale nog meer efficiency op. Op korte termijn gaan wij ook het vervoer van spoedmateriaal (bloed, urine, statussen, etc.) via hetzelfde systeem oppakken.
Het systeem genereert heldere managementrapportages waarop wij goed kunnen sturen.
Door de inzet van ARTA werken onze mensen efficienter en worden er minder fouten gemaakt waardoor wellicht de verkeerde patient op de verkeerde plaats terecht komt, met alle gevolgen van dien.
Wij zijn het eerste ziekenhuis dat dit systeem gebruikt in combinatie met een wifi-netwerk. We zijn overgegaan op dit systeem met een big bang. Al onze 60 vervoerders in een paar dagen tijd ingewerkt, evenals de vele verzendende en ontvangende afdelingen in het LUMC. Vanaf dag één deden we meteen honderden ritten per dag.
Dus ik ben best wel trots dat we dit in het LUMC voor elkaar hebben gekregen, maar dat had ik al gezegd geloof ik ;-)
ook voor 'niet-spoed' bloed, urine en statussen hebben we een prachtig systeem geimplementeerd, maar dat bewaar ik voor een volgende keer....
Ilse Jaspers
Manager Logistieke Dienstverlening
LUMC