Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Want oh ja, we willen allemaal geinspireerde, gemotiveerde, authentieke, creatieve, innovatieve (out ot de box heet dat sinds begin jaren negentig) medewerkers. Behalve als dat confronteert met de bestaande modellen, uitgangspunten en beelden. Met de bestaande attitude, mores en regels conflicteert en met de rest van de kudde clasht.
De enkele witte raaf die het spervuur aan de poort, de managementmortieren en de sluipschutters van HR heeft overleefd komt dan ook vaak om door 'friendly fire' van directe collega's. Begin voor jezelf of accepteer dat je kritischer moet zijn en langer bezig bent in de zoektocht naar een werkgever waar je wel die erkenning, waardering en vrijheid ontvangt. Maar dat laatste geldt volgens mij voor alle kleuren raven :-)
Groeten Branko
De oorzaak van die miskopen uit het misverstand is m.i. het meest interessant en nog niet universeel doorgedrongen. Met de schrijver ben ik overtuigd dat de oorzaak ligt in de focus op de aandeelhouder in de corporate wereld.
Oorzaak en gevolg zijn door elkaar zijn gehaald. Structureel succes voor de aandeelhouder is immers doorgaans het gevolg van succes bij de klant. Familiebedrijven hebben dat niet uit het oog verloren.
Een voorbeeld buiten de mediawereld is Philips. Boonstra introduceerde het begrip aandeelhouderswaarde als hoogste doel voor het bedrijf en de bijdrage van Kleisterlee in het afgelopen decennium heeft er uit bestaan deze zienswijze door te voeren: de financieel analist bepaalde daarom het beleid. Volatiele onderdelen werden rucksichtlos afgevoerd, en met het badwater werden de babies weggespoeld. Presentatie naar de analist is key, en daarom kregen quizmasters als Rudy Provoost en Andrea Ragnetti ruim baan. Inmiddels zien we het resultaat van dat beleid bij twee van de drie overgebleven divisies, Lighting en Consumer Lifestyle. Inspiratie moest worden gehaald uit "asset light" opereren, en gejuichd werd er bij "negative operating capital". Armoe.
Een nuance: groei is wel te koop. De aankoop van een nieuwe activiteit kan door blootstelling aan geperfectioneerde tools, processen en infrastructuur een groot succes worden. Maar bij onvoldoende begrip van de waarde van de ondernemende kern, is de houdbaarheid van het succes meestal beperkt.