Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Maar het kan ook anders
Kortgeleden kreeg mijn bejaarde moeder een anti-doorlig kussen te leen van een thuiswinkel. Prijs bij koop: 140 euro, leen 6 euro per maand. Voor een stuk veredeld schuimplastic? Reken me dat eens voor?. Maar dat was pas het begin. Kortgeleden kreeg ze een brief van de thuiswinkel: de leenperiode verloopt, kussen zal worden opgehaald. Ja, kan ook later als het “echte” kussen is afgeleverd. Bellen met de verzekeraar: ja, voor permanent gebruik moet ze het opnieuw aanvragen. Nee, doktersverklaring was niet nodig. Een paar weken later: brief. Of we een afspraak willen maken (tijd) voor aflevering. Aflevering? Ze hééft het ding al. Ja, nee, jaa, maar . . . ze krijgt een nieuwe.
Waarom? Why? Warum? Porqué, Gort-gort-gloeiende-gort-met-stroop?.
Kijk, dat zit zo: er zijn 4 partijen betrokken: de verzekeraar, de thuiswinkel, de leverancier en de klant. Een “gecompliceerd” (nou, ja) inkoopproces. Dáárom!
Welnu: het ding wordt afgeleverd (auto, bestuurder, tijd). Andere kleur, andere hardheid, andere maten natuurlijk, dat was voorspelbaar. Da’s nou vervelend, want hij “zit niet zo lekker” als het ding wat ze had. Na 3 maal vervangen waren we het zat. Ze krijgt het oude kussen terug: ik heb het maar gekocht. Kan worden gedeclareerd natuurlijk. Winst van deze procedure? Zéér zwaar negatief. Een voorzichtige rekensom leert dat het ding waarschijnlijk rond de 1000 euro aan kosten heeft gegenereerd. En dan klagen we over de kosten in de zorg? De verzekeraar werd er niet warm of koud van: “Die auto rijdt TOCH, meneer . . .” Dan rekenen we even niet de ergernis voor de bejaarde dame, de tijd (wachten op aflevering), bellen. Dit heeft noch met zorg, noch met service iets te maken. Iets voor een inkoper die iets snapt van “processen”, wellicht? Of een externe consulent die het proces eens tegen de TL-buis houdt?
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
- mensen moeten met het systeem werken
- veranderende rol van inkoper
Wat bij alle automatiseringssystemen geldt is dat de mensen ermee moeten werken. Een systeem vervangt niet een mens, hooguit vereenvoudigt dit de meer administratieve taken (en daarmee personele lasten). Sterker nog: het leidt mogelijk tot minder nadenken en tot hogere inkoopkosten indien men klakkeloos het systeem volgt. Daarvoor in de plaats is meer behoefte aan de tactische inkoper, die meedenkt over de specificatie van de inkoop.
Zoals reeds enige jaren in gang gezet is de rol van inkoper aan het professionaliseren van de traditionele bonnenmepper naar een tactische en strategische inkoper. Dit betekent dat de inkoper zich met andere zaken gaat bezighouden wat zorgt voor een inhoudelijk zwaardere functie van inkoper (minder administratief).
Samengevat verminderen door deze ontwikkelingen de kosten van de administratieve lasten van de inkoper en medewerkers/afdelingshoofden die zich met inkoop bezighouden. Behoefte ontstaat aan de inkoper die zich meer gaat bezighouden met contract- en leveranciersmanagement. Dit blijkt onder andere uit een sterke toename van het aantal adviesbureaus op gebied van inkoop en opkomst van de CPO.