Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Nadeel is vooral de verslavende werking van sociale media en internet in het algemeen: het bindt je aan je bureau, je wordt passiever, de werking van je brein verandert zelfs, blijkt uit onderzoek, en sommige mensen krijgen ontwenningsverschijnselen als ze zonder sociale media moeten functioneren (of andersom, zoals bij mij: ik kwam terug na een weekje zonder internet en het viel op me als een baksteen).
Kortom: sociale media zijn vooral een onweerstaanbare tredmolen.
Daarnaast ontstaat er ook veel ellende en veel ergernis door en worden mensen er zelfs door beschadigd. Ook dat klopt. Positief is dan weer dat maatschappelijke misstanden soms snel aan het licht komen.
Kortom: plussen en minnen maar naar mijn mening inderdaad overschat en gehypet. Er komt vast wel weer een volgende hype.
Zoals bij iedere nieuwe technologische ontwikkeling is het zo dat aan het begin van iets, de verwachtingen super groot zijn. Dan komen ook de goeroes om de hoek kijken die er heilig in geloven. Op korte termijn stort het vertrouwen in de voortgang in waarna er een nieuwe opkomst volgt. Het moment dat niet alleen de innovators maar de majority zich stort op het algemeen aanvaarden. De impact van socale media op de lange termijn is immens. Misschien niet direct in politieke zin, want daar spelen traditionele machtsverhoudingen nog steeds een rol. Maar de effecten op langere termijn zijn veel groter. Innovaties kunnen versnellen door een veel grotere slagkracht, kennis wordt eenvoudiger gedeeld waardoor de kennisontwikkeling toeneemt. De amateur kan zijn weg vinden via sociale media en zo de gevestigde orde onderuit halen. De macht van de traditionele media komt enigszins onder druk te staan. Kortom, er zullen nog hele spannende tijden aankomen waarin bestaande structuren ontwricht zullen worden. De politieke impact hiervan komt nog, en de huidige machthebbers zullen zich hier nog wel even heftig tegen verzetten.
Wel een kritische noot t.a.v. de 'analyse' (ik zou het zo niet durven te noemen) van de twee verschillende revolutie-bewegingen.
Belangrijkste vraag is niet of het tijdspad van revoluties anders is, maar of deze revoluties in de Arabische landen in 2011 (op vergelijkbare wijze) zouden hebben plaatsgehad zonder gebruik van social media. Daarvoor moet je echter veel dieper graven en niet alleen naar een paar eenvoudige data kijken!
Wat moet je niet verwachten? Simpel: Dat je aanwezigheid op Social Media leidt tot verhoging van traffic op je website en automatisch ook meer sales. Ik zou geen diensten afnemen van mensen die dit beweren.
Het gebruik van Social Media is geen sprint maar een marathon die weloverwogen gestart moet worden. Een sprintje kan iedereen wel even trekken maar voordat ik een marathon kan lopen denk ik dat ik een jaar training verder ben ;)
Hoe moet je het dan wel goed doen en wat kan je er dan van verwachten? Nutshell:
1. Bepaal of het nut heeft (heb ik er zin in? zit mijn beoogde doelgroep er?)
2. Bepaal je doelen
3. Bepaal de strategie
4. Voer het uit
Niet echt een andere methodologie dan met offline media campagnes. MAAR:
1. Resultaten zijn meetbaar mits je analytics tool goed is ingesteld.
2. Meetbaar succes = herhalen en finetunen met hoge kans op hetzelfde of beter resultaat
3. Goede social campagnes leiden tot het delen van de content die je aanbiedt
en dus tot meer exposure van je merk/product, meer backlinks naar je website
4. Meer backlinks = hogere google-ranking
5. Als je de juiste dingen aanbiedt op social media en veel geeft ga je uiteindelijk dingen terugkrijgen. Die dingen zijn klanten.
Conclusie: Hebben ze dan zoveel meer impact? Mwa ik zou het echt niet durven zeggen. Maar wat ik wel weet is dat dit een van de mooiste middelen is die de moderne marketeer ter beschikking heeft tegenwoordig. Diegene die ze niet gebruikt laat gewoon kansen liggen.
(Ik ben overigens geen Social Media consultant ;) )
Twee enorm belangrijke gebeurtenissen op slechts één aspect vergelijken is wat mager.
Verder moet mijn mening over het nut van sociale media nog (verder) gevormd worden.
Naar het schijnt wordt bijvoorbeeld een groot deel van de vacatures in Nederland via sociale media verspreid voordat deze het 'reguliere' circuit bereiken. Om die reden zou het wellicht nauwelijks nut hebben om op een 'ouderwetse' manier te reageren op een vacature.
Denk aan praktische en uiteenlopende zaken als:
- waarschuwen voor lokale gladheid
- storing bij een publieke taak als trein of wijkcontainer
- kennis delen zodat je gesprekspartner je al 'kent' van Youtube.
Wat je ziet is dat het nu even een hype is; en dat reguleert zichzelf weer.
Wat nog waard is om te vermelden is dat bij het inzetten en toepassen van social media dezelfde problematieken worden gemeld als bij het invoeren van andere (informatie) technologie:
- Medewerkers zien het niet zitten, het is iets wat de directie wil;
- Medewerkers hebben geen tijd om ermee aan de slag te gaan;
- Taken voor inzet social media zijn niet ingebed in de functie (het moet er gewoon bij);
- Medewerkers hebben onvoldoende social media vaardigheden.
- ...
Een tamelijk klassiek geluid...
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen