Iemand aanspreken? Hoe bereik je het onbewuste brein?

Cover stories

Je ziet iemand iets doen waarvan je denkt: 'Oef, da's onhandig. Suf. Oncollegiaal. Onpraktisch. Onprofessioneel’. 

Bijvoorbeeld: je hebt met elkaar afgesproken dat iedereen aan de digitale maandagochtendmeeting meedoet én z'n camera aandoet. Irma is er slechts sporadisch bij. En heeft dan vaak haar camera uit. En daar vind jij wat van... Maar hoe breng je dat op zo’n manier dat het aankomt bij haar?

Laat ik beginnen met de concrete tips: how to. Kun je weer verder met je werk en de Irma’s onder ons aanspreken op hun professionaliteit. ☺

Wil je weten wat er misgaat met traditionele feedback in het onbewuste brein? Of wil je onder de motorkap zien wat er gebeurt in het onbewuste brein in het voorbeeld van Irma? Blijf dan vooral hangen en lees verder onder...

Alexandra van Smoorenburg
Pro-lid
Mooi hoor, wat je schrijft, echt. Maar al die communicatieregeltjes... Volgens mij kun je zo'n gesprek starten zoals je wil, zolang je de ander maar tegemoet komt vanuit ruimte (liefde). Als je begint met 'Goh, Irma, wij hadden toch afgesproken blabla, ik zag je niet, hoe komt het?' - en je meent dit, dan loopt het al prima en hoef je verder niet ingewikkeld te doen. Het gaat niet om wat je zegt, maar om waar je vandaan komt. Het zou mooi zijn als 'de wetenschap' kleur zou gaan onderschrijven dat alles simpelweg beter en effectiever werkt als het uit je hart komt.
Genieke Hertoghs
Auteur
Absoluut, Alexandra. Wat zou de wereld mooi zijn als we van nature die basishouding hadden in onze communicatie.

Alleen: wat is een eerste stap die mensen op weg helpt om zo'n houding te ontwikkelen? Het is vaak lastig om handen en voeten te geven aan een basishouding gebaseerd op ruimte/liefde.

Het structureel toepassen van het gedachtegoed Subconscious Impact (kennismaking in het artikel) zorgt ervoor dat je die basishouding ontwikkelt. Een soort systematische en mechanische aanpak die bijdraagt aan een veel belangrijker goed: een waarderende en gelijkwaardige blik op onszelf en op de mensen om ons heen.

Kortom: soort kip-ei-verhaal... ;-)
E.C.A.M. Van de Bilt
Lid sinds 2019
Artikel bevat weer een aardig aantal sturende vragen waarvan mijn haren recht overeind gaan staan. ‘Wat zie je als nadeel … etc.’ Manipulatief. Gewoon een direct en eerlijk verzoek is veel gezonder en gelijkwaardiger. ‘Irma, ik zou het op prijs stellen als … ‘ niks mis mee, met die ik-boodschap als je een leidinggevende bent.
Genieke Hertoghs
Auteur
Fijn om te zien dat een sturend karakter van vragen je tegen staat, meneer/mevrouw Van de Bilt. Volledig mee eens.

Drie dingen hierin zijn doorslaggevend wat mij betreft.

1. Met welke intentie ga je het gesprek aan met de ander? Als die intentie ongelijkwaardig en manipulatief van aard is, dan gaat het hele verhaal inderdaad niet op. Maar op dit platform ben ik er van uitgegaan dat we met een andere intentie met collega's praten.

2. We hebben allemaal slechts een beperkte, persoonlijk gekleurde perceptie van feiten. Een vraag die iemand uitnodigt om op een andere manier naar dezelfde feiten te laten kijken, helpt om de ander z'n perspectief te laten verruimen.

3. De timing van de vraag die het perspectief verbreedt is cruciaal. Als jij (eerst) volledig zicht hebt op de beweegredenen van de ander en die ook echt respecteert, zal het onbewuste brein van de ander je (zonder verzet) toestaan dat je die sturende vraag stelt. En die sturende vraag zelfs waarderen.

Stel je hem te vroeg (nog zonder je volledig in de ander te hebben verdiept), dan is de kans groot dat je de situatie teveel naar jouw hand wilt zetten. Wat je inderdaad als invloed of zelfs manipulatie (bij een slechte intentie) zou kunnen beschouwen.

Meer over Feedback