‘There is no limit to people’s creativity’, Taiichi Ohno
Diverse studies hebben uitgewezen dat de werkvloer een goudmijn is voor nieuwe ideeën. Hoe kunnen we de innovatiekracht van deze werknemers inzetten om de bedrijfsprocessen te verbeteren en onze doelstellingen te realiseren?
Ideeënmanagement
Menigeen verklaarde dertig jaar geleden de oprichters van een aluminiumfabriek in Dubai voor gek. Immers uit niets bleek waarom dit kleine grondstofarme Emiraat geschikt zou kunnen zijn voor de productie van het lichte metaal. De fabriek zou haar eigen elektriciteit moeten gaan opwekken met grondstoffen uit het buitenland, zout water moeten ontzilten uit de Perzische Golf, en bauxiet uit Australië moeten gaan importeren. Kortom een zeer slechte uitgangspositie. Toch is er sinds de oprichting in ...
Helemaal met je eens. Natuurlijk zijn klanten en leveranciers van groot belang voor het aanjagen van innovaties. Bij Bolletje gaat men daarom bijvoorbeeld op consumentensafari.
Een paar dagen bij een gezin op bezoek levert vaak meer inzichten op dan een
brainstormsessie ergens op de hei. Maar het punt is dat er ontzettend veel expertise op de werkvloer rondloopt waar nog veel te weinig gebruik van wordt gemaakt. Onlangs heeft men hier bij een bedrijf in de regio de campagne 'Wat heb jij in je mars?' gestart.
Werknemers die met een goed idee kwamen werden in het zonnetje gezet en kregen een Mars chocolade reep als beloning. En dat werkte!
Ik zou je aanraden om het boek van Matthew May over Toyota eens te lezen. Krijg je een goede indruk hoe een effectief ideeënmanagement in de praktijk werkt. Dit boek zou op het nachtkastje van iedere CEO moeten liggen waarvoor innovatie core business is!
De aan de kunstacademie en als sociaal psycholoog afgestudeerde Lucas Derks heeft hiervoor het Kreta Model ontwikkeld. Dit model reikt leidinggevenden tools aan waarmee zij hun medewerkers kunnen helpen deze blokkades op te heffen. Het boek waarin dit model staat is recentelijk weer uitgebracht onder de naam "Het Kreta Model" een model voor het managen van creativiteit. (ISBN 978-90-820238-0-0)