Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Helemaal met je eens. Natuurlijk zijn klanten en leveranciers van groot belang voor het aanjagen van innovaties. Bij Bolletje gaat men daarom bijvoorbeeld op consumentensafari.
Een paar dagen bij een gezin op bezoek levert vaak meer inzichten op dan een
brainstormsessie ergens op de hei. Maar het punt is dat er ontzettend veel expertise op de werkvloer rondloopt waar nog veel te weinig gebruik van wordt gemaakt. Onlangs heeft men hier bij een bedrijf in de regio de campagne 'Wat heb jij in je mars?' gestart.
Werknemers die met een goed idee kwamen werden in het zonnetje gezet en kregen een Mars chocolade reep als beloning. En dat werkte!
Ik zou je aanraden om het boek van Matthew May over Toyota eens te lezen. Krijg je een goede indruk hoe een effectief ideeënmanagement in de praktijk werkt. Dit boek zou op het nachtkastje van iedere CEO moeten liggen waarvoor innovatie core business is!
De aan de kunstacademie en als sociaal psycholoog afgestudeerde Lucas Derks heeft hiervoor het Kreta Model ontwikkeld. Dit model reikt leidinggevenden tools aan waarmee zij hun medewerkers kunnen helpen deze blokkades op te heffen. Het boek waarin dit model staat is recentelijk weer uitgebracht onder de naam "Het Kreta Model" een model voor het managen van creativiteit. (ISBN 978-90-820238-0-0)