HRM moet zich ontwikkelen, maar hoe?

Columns

De laatste jaren is er een toenemende kritiek op de HR functie. Niet alleen vanuit de medewerkers, maar ook vanuit het management. Ook binnen de HR functie is er een groeiend besef dat het anders moet, dat er meer toegevoegde waarde geleverd moet worden. Maar waar en hoe lever je dat dan?

Standaard activiteiten

HR heeft het met allerlei activiteiten heel druk en heeft daarmee een waarde voor het bedrijf. Te denken valt aan een perfect werkende salaris en personeelsadministratie. Ook de in-, door- en uitstroom van medewerkers moet goed geregeld zijn. De goede mensen moeten aangenomen worden, van de mensen die af moeten vloeien moet dit zo soepel mogelijk afgehandeld worden. Talentmanagement is een zaak van groot belang. Kwesties rondom pensioenen, maar ook rondom de Cao: de bijdrage van HR ...

G.H. van der Werf
HR is traditioneel een secundair proces. Hoort bij de COPAFIJTH processen.

Commercie, Organisatie, Personeel, Administratie, Finance, ICT Juridische zaken en techniek.

Wat mij betreft houdt iedereen zich bij zijn of haar leest. Voorgestelde "taakuitbreidingen" hoen niet bij een secundair proces, maar bij het tertiaire proces. Management dus.

Toegevoegde waarde kun je maar zelden aan secundaire processen toerekenen. Jammer, maar als het niet bevalt moet je iets anders gaan doen.
astrid mimmel
Lid sinds 2019
Mooi krachtig lijstje van zaken waar HR mee kan "scoren". Maar niet alleen HR, ook anderen kunnen scoren met dergelijke zaken verder brengen.....
Hans Doorenspleet
@G.H.van der Werf
Het copafijth denken is een proces en daarmee taakgerichte benadering. Ik benader hier de HR mensen als specialist op het gebied van de mens in de organisatie. Deze deskundigheid kunnen ze veel beter dan ze nu doen voor het voetlicht brengen. Hiervoor is natuurlijk wel vereist dat men deze deskundigheid ook daadwerkelijk bezit.

Vanuit inbreng van je deskundigheid is het mogelijk het functioneren te verbeteren. Waarschijnlijk ben je vanuit copijfath benadering dan het tertiaire proces aan het ondersteunen en versterken. Dat lijkt me geen overbodige luxe, want bij heel veel management bestaan ongelofelijke misvattingen over mensen in de organisatie en hoe deze het beste kunnen worden aangestuurd.

@Astrid,
Natuurlijk kunnen anderen hier ook mee aan de slag, met name het management zelf, maar ik hoop HRM uit te dagen eens uit de standaardactiviteiten te stappen en eens serieus te gaan nadenken over het optimaal laten functioneren van de mens in de organisatie.

Meer over Human Resources Management