Bedrijven doen weinig moeite hun medewerkers binnen te houden. Na het opzeggen van hun baan, doet slechts 30 procent van de organisaties een poging de medewerker op andere gedachte te brengen. Terwijl 55 procent van die medewerkers wel serieus zou ingaan op de vraag van het bedrijf om te blijven.
Dit blijkt uit een onderzoek van Cobben & Van Tulder onder ruim vierhonderd managers in de marketing- en salesbranche. Bedrijven doen niet veel moeite om hun goede mensen te behouden en steken veel energie in het werven van nieuwe medewerkers.
Vooral nu de economie de eerste tekenen van herstel begint te vertonen, richten organisaties steeds meer hun blik naar buiten. Daar komt bij dat het voor veel werkgevers lastig blijkt te zijn om talent dat wil vertrekken meteen een nieuwe interessante b...
Naar mijn idee wordt de vraag: hoe je dat talent/potentieel beschikbaar kunt maken voor de organisatie, te weinig gesteld en beantwoord. Het vraagt investering in persoonlijke ontwikkeltrajecten van werknemers en managers. Het levert enthousaste en energieke werknemers op, die graag hun mogelijkheden inzetten voor de organisatie en zich steeds meer verbonden voelen met die organisatie.