De gemiddelde P&O-functionaris is niet berekend op een bedrijfscultuur waarin resultaten tellen, productiviteit nog meer de norm wordt, input en output steeds nauwkeuriger meetbaar moeten zijn en medewerkers afgerekend worden op wat zij presteren. Zijn kennis en ervaring sluiten onvoldoende aan op de eisen die al deze veranderingen met zich meebrengen. Zijn geloofwaardigheid staat ter discussie, omdat hij een te aardig imago heeft voor de verzakelijking die zich voltrekt. Hij mist daardoor de boot als het gaat om daadwerkelijke invloed op het beleid van de onderneming.
Zijn P&O-ers zich ervan bewust dat hun traditionele instrumentarium ter discussie komt te staan, omdat het Nederlandse bedrijfsleven op een andere manier met zijn medewerkers moet omgaan. De omstandigheden laten de on...
Hoezo HRM?

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een pro-abonnement en ontvang:
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
- Een Ai-tool die uw persoonlijke organisatievraagstukken beantwoord
(aan de hand van de inhoud van ManagementSite)
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Een goed beoordelingssysteem met plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken kan hierbij helpen. Maak heldere afspraken met elkaar, zorg voor een goede omschrijving van de afspraak en de gewenste resultaten en je hebt veel betere gesprekken met elkaar.
De P&O’er kan dit faciliteren. Het helpt ook enorm wanneer je als P&O’er een tijdje in de lijn werkt. Hierdoor krijg je veel meer gevoel bij de problematiek van alle dag waar de lijnmanager tegenaan loopt. Je hebt dan ook sneller aansluiting bij het management en haalt het uit de theoretische sfeer.
Mijn advies aan P&O-ers is om even aan lijnmanagers te vragen wat er speelt en wat er binnenkort gaat spelen. Een goede aanleiding kan zijn om te vragen naar het beste managementboek wat zij onlangs hebben gelezen, waarom ze het hebben gelezen en wat daarin zo aansprak. Natuurlijk vervolgens zelf snel naar de boekhandel rennen om ook een exemplaar te bemachtigen.
Verder vind ik dat P&O-ers moeten weten wat er op elke afdeling gebeurd, hoe werkprocessen in elkaar steken en wat de output van elk proces is, zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin. Als P&O-er kun je nooit goed advies geven als je niets weet van het primaire proces en de afdelingscultuur.
Dus P&O'er niet meedoen wel strategisch denken maar dan hoe creëren we een ongeneeslijk gezonde organisatie; dus niet of/of maar geluk en wist.
Noch verbazingwekkender is dat gedachte gepresenteerd wordt, dat afrekenen leidt tot effectiever werken. En dat dan in hetzelfde stuk gesteld wordt dat de COO ervoor moet zorgen, dat medewerkers (hiermee bedoel ik ook managers) hun eigen belang loslaten. Schijnbaar wordt de relatie afrekenen werken toch niet echt geloofd en is er nog een extra element nodig een soort super-manager, die optreedt als geweten van de zaak. Dus nog minder verantwoordelijkheid voor de manager en medewerker om te dragen. De gevolgen van het wegnemen van verantwoordelijkheid hebben we kunnen zien tijdens de tweede wereldoorlog en is daarna in verschillende psychologische onderzoeken nog eens zo makkelijk bewezen, dat sommige van die onderzoeken voortijdig gestopt moesten worden.
Overigens wil ik hiermee niet zeggen, dat omdat een auto een vervoermiddel is, dat alle vervoermiddelen autos zijn. Ik wil hier puur vaststellen dat iemand verantwoordelijkheid afnemen of onthouden, leidt tot onverantwoordelijk gedrag. En dat ik een dergelijk voorstel daarmee dan ook consequent afwijs.