Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een goed beoordelingssysteem met plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken kan hierbij helpen. Maak heldere afspraken met elkaar, zorg voor een goede omschrijving van de afspraak en de gewenste resultaten en je hebt veel betere gesprekken met elkaar.
De P&O’er kan dit faciliteren. Het helpt ook enorm wanneer je als P&O’er een tijdje in de lijn werkt. Hierdoor krijg je veel meer gevoel bij de problematiek van alle dag waar de lijnmanager tegenaan loopt. Je hebt dan ook sneller aansluiting bij het management en haalt het uit de theoretische sfeer.
Mijn advies aan P&O-ers is om even aan lijnmanagers te vragen wat er speelt en wat er binnenkort gaat spelen. Een goede aanleiding kan zijn om te vragen naar het beste managementboek wat zij onlangs hebben gelezen, waarom ze het hebben gelezen en wat daarin zo aansprak. Natuurlijk vervolgens zelf snel naar de boekhandel rennen om ook een exemplaar te bemachtigen.
Verder vind ik dat P&O-ers moeten weten wat er op elke afdeling gebeurd, hoe werkprocessen in elkaar steken en wat de output van elk proces is, zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin. Als P&O-er kun je nooit goed advies geven als je niets weet van het primaire proces en de afdelingscultuur.
Dus P&O'er niet meedoen wel strategisch denken maar dan hoe creëren we een ongeneeslijk gezonde organisatie; dus niet of/of maar geluk en wist.
Noch verbazingwekkender is dat gedachte gepresenteerd wordt, dat afrekenen leidt tot effectiever werken. En dat dan in hetzelfde stuk gesteld wordt dat de COO ervoor moet zorgen, dat medewerkers (hiermee bedoel ik ook managers) hun eigen belang loslaten. Schijnbaar wordt de relatie afrekenen werken toch niet echt geloofd en is er nog een extra element nodig een soort super-manager, die optreedt als geweten van de zaak. Dus nog minder verantwoordelijkheid voor de manager en medewerker om te dragen. De gevolgen van het wegnemen van verantwoordelijkheid hebben we kunnen zien tijdens de tweede wereldoorlog en is daarna in verschillende psychologische onderzoeken nog eens zo makkelijk bewezen, dat sommige van die onderzoeken voortijdig gestopt moesten worden.
Overigens wil ik hiermee niet zeggen, dat omdat een auto een vervoermiddel is, dat alle vervoermiddelen autos zijn. Ik wil hier puur vaststellen dat iemand verantwoordelijkheid afnemen of onthouden, leidt tot onverantwoordelijk gedrag. En dat ik een dergelijk voorstel daarmee dan ook consequent afwijs.