Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
In je column spreek je over aanbestedingstrajecten, waarbij ik ervan uit ga dat je het hebt over overheid organisaties (je gebruikt namelijk ook termen als bedrijven en ondernemingen). Is dit een juiste aanname?
Mijn vragen zijn gebaseerd op de aanname dat het gaat over overheidorganisaties. In je column poneer je een aantal prikkelende ideeen, waar ik wat vragen over heb.
1. Heb je voorbeelden van de aanpak die je voorstelt?
2. Skin in the game: Het model van verdelen van successen en risico's. Ook wel transaction based consulting genoemd.
Hoe wil je dit vormgeven in de de huidige aanbestedings-praktijk? Wat voor eisen ga je dan formuleren en hoe ga je die vervolgens beoordelen? Prijs is geen parameter meer.
Om nog maar te zwijgen over budgetproblematiek voor de betaling.
3. Concrete, meetbare (en haalbare) resultaten, tussentijds getoetst, om op tijd bij de sturen:
- Over wat voor soort adviseurs heb je het dan precies?
- Aan wat voor soort projecten denk je dan?
- Hoe selecteer je dan volgens jou een adviseur die moet helpen met lobby activiteiten of een adviseur die bij een reorganisatie gaat adviseren?
- Hoe ga je om met een adviesvraag waarbij alleen de richting duidelijk is, maar niet het resultaat (een zoektocht).
4. Een beetje flauw, chemie tussen partijen: Hoe ga dat in je aanbesteding verwoorden?
NB. Ik denk dat je hier namelijk wel een hele belangrijke sleutel voor succes te pakken hebt. Je kunt je ook afvragen of je een adviseur (en dus niet een adviesbureau) niet zonder een aanbestedingsprocedure moet selecteren. Het gaat namelijk om de persoonlijke klik en vertrouwen. De huidige aanbestedingspraktijk maakt dit lastig.
5. Ten slotte, hoe wil je succes objectief meetbaar maken?
Ik vind je ideeen leuk. Ook moet ik vaststellen dat je wel heel erg uitgaat van beheersing en controle op een klantorganisatie. Mijn ervaring met overheidsorganisaties leren me het tegenovergestelde. Ik ben benieuwd wat je visie is op de selectie van adviseurs als het allemaal niet zo duidelijk is. Wat stel je dan voor?
Prettig weekend,
Richard Puyt
Het moet "klikken" tussen de opdrachtgever en de adviseur, want daar start de basis van vertrouwen.
Ook moet het klikken tussen de adviseur en het bedrijf.
Dus het uitkiezen van een groot bureau, wil nog niet zeggen dat er een adviseur bij zit met wie het klikt. Vaak werken deze met methodieken, die ze graag in uw bedrijf invoeren en daardoor lager kunnen blijven, i.p.v. uw probleem op te lossen.
Wilt u toch met deze bureaus werken, neem dan de tijd om meerdere adviseurs te ontmoeten en vooral te spreken.
Ook moet de opdrachtgever helder hebben wat hij zelf wilt, daar zit vaak de kneep. Soms is het beter om een korte tijd te bepalen met een vast bedrag om zaken helder te krijgen.
Dan zijn er makkelijke doelen, controlepunten te maken en dit is op te nemen in het contract.
Aan de andere kant moet ook de adviseur helder zijn in zijn aanpak en vooraf vast leggen wat er moet gaan gebeuren, wanneer de opdrachtgever toch afwijkt van de afgesproken weg of adviezen niet opvolgt.
Resultaat haal je alleen, wanneer je weet wat je wilt.
Ron Ladage is als zelfstandig adviseur werkzaam in organisaties, waarbij voor hem de mens centraal staat