Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Spijtig, de auteur had best ook eerst 55 seconden onderzocht of die quote idd legitiem van Einstein is. Dat is spijtig voor een artikel dat zelf pleit voor een goed vooronderzoek. (eat your own dogfood) :-)
Een snel onderzoekje op internet leert dat Toyota gedurende 40 jaar 20 miljoen ideeën heeft gegenereerd. En dat er de laatste tijd tot 1 miljoen ideeën per jaar zijn. Dat is wel wat anders dan implementeren.
De schrijver (?) zou zijn eigen artikel wel wat beter mogen lezen/voorbereiden.
Zo kan je bijvoorbeeld vinden dat de 5 Why methode bedacht werd door een Toyota Manager (vind je ook als een techniek komend uit de Japanse kwaliteitswereld volgens Quality Consultant Peter Scholtes en geciteerd in het voortreffelijk 'The Fifth Discipline Fieldbook' van Peter M. Senge et. al. p.208).
Op internet vind je ondermeer: http://en.wikipedia.org/wiki/5_Whys. Ik beweer niet dat Toyota en andere auto constructeurs zoals vroeger Opel in Antwerpen de 5 whys niet gebruikten en dat niet naar Toyota kan gerefereerd worden. Ik beweer wel dat zinsneden als “The technique was originally developed by Sakichi Toyoda “ een brug te ver is.
Waarom? Omdat alle vaders in de ganse wereld grijs haar krijgen van de onophoudelijke ‘waarom?’ vraag stroom van hun kroost. Ik heb dit in m’n leven kunnen navragen in Indië, meerdere landen in Afrika en heel veel landen in Europa (west en oost). Overal stellen kinderen tussen 2 en 5 jaar te pas en te onpas de waarom? Vraag.
En wie heeft die kinderen geleerd die vraag te stellen De heer Sakichi Toyoda? Denk het niet. Die vraag wordt de kinderen meegegeven door het Creatief wisselwerkingsproces. Het universele en natuurlijke leerproces. Waar alle gezonde kinderen mee geboren worden en gebruiken totdat ze ‘opgevoed’ worden.
En omdat iemand een quote citeert die ‘toegeschreven’ wordt aan Einstein is het ook niet slim de tekst dan volledig te negeren. Ook dat is een brug te ver. Soms wordt daardoor het kind met het badwater weggekieperd.
PS als je meer wilt weten over het Creatief wisselwerkingsproces en diens toepassing gedurende 'stevige babbels' (aka cruciale dialogen) in de context van Leiderschap en Cultuur zak dan eens een vrijdagavond af naar Lembeke en geef jezelf een Sinterklaaspresentje: http://www.creativeinterchange.be/?p=235
'One million. That's how many new ideas the Toyota organisation implements each year'
Iedereen die innovatie een warm hart toedraagt zou dit boek op de plank moeten hebben staan. En door het te lezen begrijp je pas goed hoe het mogelijk is dat 50.000 werknemers dit ieder jaar voor elkaar krijgen!
Advies: schaf eens een goed boek aan en baseer daar je conclusies op.
Mijn pleidooi zou zijn om een probleem vooral in geen enkel perspectief te plaatsen en al zeker niet als het plaatsen in een perspectief synoniem is aan het verstoppen van een oplossing in een probleemomschrijving.