Laat de voor de hand liggende oplossingen ver achter je. Plaats je probleem in een ander kader. Houd voortaan rekening met de context, de kracht van taal en maak het persoonlijk.
Het juiste kader
Amerikaanse wetenschappers lieten filmbeelden zien aan leden van een primitieve stam uit Papoea Nieuw-Guinea. Zij wilden de oerwoudbewoners, die nog nooit eerder een stap buiten hun eigen leefgebied hadden gezet, confronteren met beelden van het moderne stadsleven. De proefkonijnen kregen een uur lang beelden van voortrazende treinen, verkeersopstoppingen, en vliegvelden te zien.
Vlak na afloop van de film werd gevraagd welke beelden hen waren bijgebleven. Tot grote verbazing van de onderzoekers kwamen ze met het volgende antwoord op de proppen: een kip. Maar het was toch een film over New York? H...
Spijtig, de auteur had best ook eerst 55 seconden onderzocht of die quote idd legitiem van Einstein is. Dat is spijtig voor een artikel dat zelf pleit voor een goed vooronderzoek. (eat your own dogfood) :-)
Een snel onderzoekje op internet leert dat Toyota gedurende 40 jaar 20 miljoen ideeën heeft gegenereerd. En dat er de laatste tijd tot 1 miljoen ideeën per jaar zijn. Dat is wel wat anders dan implementeren.
De schrijver (?) zou zijn eigen artikel wel wat beter mogen lezen/voorbereiden.
Zo kan je bijvoorbeeld vinden dat de 5 Why methode bedacht werd door een Toyota Manager (vind je ook als een techniek komend uit de Japanse kwaliteitswereld volgens Quality Consultant Peter Scholtes en geciteerd in het voortreffelijk 'The Fifth Discipline Fieldbook' van Peter M. Senge et. al. p.208).
Op internet vind je ondermeer: http://en.wikipedia.org/wiki/5_Whys. Ik beweer niet dat Toyota en andere auto constructeurs zoals vroeger Opel in Antwerpen de 5 whys niet gebruikten en dat niet naar Toyota kan gerefereerd worden. Ik beweer wel dat zinsneden als “The technique was originally developed by Sakichi Toyoda “ een brug te ver is.
Waarom? Omdat alle vaders in de ganse wereld grijs haar krijgen van de onophoudelijke ‘waarom?’ vraag stroom van hun kroost. Ik heb dit in m’n leven kunnen navragen in Indië, meerdere landen in Afrika en heel veel landen in Europa (west en oost). Overal stellen kinderen tussen 2 en 5 jaar te pas en te onpas de waarom? Vraag.
En wie heeft die kinderen geleerd die vraag te stellen De heer Sakichi Toyoda? Denk het niet. Die vraag wordt de kinderen meegegeven door het Creatief wisselwerkingsproces. Het universele en natuurlijke leerproces. Waar alle gezonde kinderen mee geboren worden en gebruiken totdat ze ‘opgevoed’ worden.
En omdat iemand een quote citeert die ‘toegeschreven’ wordt aan Einstein is het ook niet slim de tekst dan volledig te negeren. Ook dat is een brug te ver. Soms wordt daardoor het kind met het badwater weggekieperd.
PS als je meer wilt weten over het Creatief wisselwerkingsproces en diens toepassing gedurende 'stevige babbels' (aka cruciale dialogen) in de context van Leiderschap en Cultuur zak dan eens een vrijdagavond af naar Lembeke en geef jezelf een Sinterklaaspresentje: http://www.creativeinterchange.be/?p=235
'One million. That's how many new ideas the Toyota organisation implements each year'
Iedereen die innovatie een warm hart toedraagt zou dit boek op de plank moeten hebben staan. En door het te lezen begrijp je pas goed hoe het mogelijk is dat 50.000 werknemers dit ieder jaar voor elkaar krijgen!
Advies: schaf eens een goed boek aan en baseer daar je conclusies op.
Mijn pleidooi zou zijn om een probleem vooral in geen enkel perspectief te plaatsen en al zeker niet als het plaatsen in een perspectief synoniem is aan het verstoppen van een oplossing in een probleemomschrijving.