- Inleiding
- Prestatiegedrevenheid: 'the key to success'
- Prestatiegedrevenheid: structuur en gedrag gaan hand in hand
- De Prestatie Management Analyse: klare wijn voor de organisatie
- Een eerste beeld: resultaten PMA voor Nederlandse organisaties
- Conclusie: van een prestatiemanagementsysteem naar prestatiemanagementgedrag
- Stellingen
- Meer informatie
Inleiding
"We werken al twee jaar serieus aan prestatiemanagement. We hebben de balanced scorecard in onze organisatie geïmplementeerd. Iedereen weet precies waar hij aan toe is. Want iedereen heeft meters die van toepassing zijn op zijn functie."
"En, levert het al zichtbare verbeteringen op?"
"Dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen. De controller is alle gegevens aan het verwerken. En dat is een forse klus."
"Is e...
o.a. hoe is het HRM-instrumentarium afgestemd op performance management). Wij zien dit ook als essentiele elementen.
Ik ben zeer enthousiast over het artikel van Dhr. Mastenbroek over Verandermanagement. Commitment van de top en zelfsturing voor decentrale organisatieonderdelen (divisies) zijn denk ik belangrijke succesfactoren voor verandering. Maar ik denk dat er vanuit het management/top bepaalde tools ontwikkeld zouden moeten worden, waarmee de divisies de nieuwe strategie (bijv. prestatiemanagement of actueel maatschappelijk verantwoord ondernemen) kunnen concretiseren en vertalen naar de eigen werksituatie, zoals bijvoorbeeld de genoemde werkconferenties. Zou u meerdere instrumenten kunnen noemen waarmee de divisies het “grote plan van boven” kunnen gaan gebruiken in de praktijk, praktische handvaten. Ik ben zeer benieuwd!
Met vriendelijke groet,
Karlijn van Lierop
Het Prestatie Afstemmings Model (PAM), beschreven in mijn nieuwste boek
Presteren is mensenwerk, is een instrument dat er nadrukkelijk op gericht is
de strategie van hoog (de top) naar laag (divisie -> BU -> afdeling ->
team -> individu) te concretiseren en te vertalen naar de eigen
werksitiuatie. Naast het boek zijn op website http://home01.wxs.nl/~anwaal
een aantal artikelen over het PAM te vinden.
Infopractica introduceert in dit kader: "Radar Vision | Mindfreeing Technology"; Kijk op http://www.bam.nu/radarpink voor een demo.
Het gaat om de wijze waarop de boodschap over potentiële afwijkingen op prestatienormen wordt gebracht, zodat deze leidt tot de juiste focus, prioriteit en actie
Uit mijn ervaring blijken met name die twee aspecten, naast de standaard recepten als communicatie, heldere doelen, etc veel bij te dragen aan het daadwerkelijk tussen de oren krijgen van het gewenste gedrag.
Na het doorlezen van uw artikel viel mij één ding heel erg op : de organisatie wordt van boven af geregeld en gemeten, weliswaar op een verfijnde manier, maar toch....
Ik ben van mening, dat het beter is om medewerkers een opdracht of missie te geven. Laat ze dan zelf verder uitzoeken, hoe de taken worden ingevuld. Loopt er iets mis, stuur dan een bericht of rapport naar de leiding. Deze moet dan wel meteen actie ondernemen, zodat de mensen op de werkvloer inderdaad het gevoel hebben, dat de leiding betrokken is bij het wel en wee van de uitvoerenden.
In dat opzicht wil ik U heel dringend het boek van J. J. Brouwer aanraden"getiteld : "schaduwen over de woestijn "
Dit boek beschrijft op een zeer gedegen wijze het wel en wee van het Duitse Afrika korps. Wat blijkt : het Duitse leger was één van de eerste ZELFLERENDE organisaties, dus allesbehalve star, statisch en autoritair.
De principes, die toen door de Duitsers werden gehanteerd, zijn nog steeds actueel en beproefd !! Voor de rest hebben zij helaas afschuwelijke dingen in de 2e WO bedreven, maar hun tactieken waren vaak superieur !
Het ontbreekt helaas aan ruimte om alle principes hier uit te leggen, dus snel het boek uit de bibliotheek halen.
Met vr. gr.
Maurice van Mourik