Met hard werken kun je ver komen, maar passie brengt je verder. Passie is te vertalen in een groot verlangen naar iets, een hartstochtelijke liefde voor iets. Het is het verschil tussen moeten en willen. Een diepliggend gevoel dat sterke verwantschap heeft met verliefdheid. Denk maar eens aan een periode in je leven dat je verliefd was. De tomeloze energie die erbij hoorde, de vlinders in je buik die zorgden voor nauwelijks honger, nauwelijks slaap, het kon niet op.
Betekenis en belang van passie
Er bestaat een zeker paradigma tussen hard werken en ruimte creëren waarbinnen passie zich kan ontwikkelen. Hard werken heeft te maken met centraal geformuleerde doelen, uniformiteit, prestatie indicatoren, corrigeren, bijsturen, monitoren en output. Passie daarentegen past meer bij ruimte geven, ...
Er is een ruime keuze in (beroeps)opleidingen.
Het is voor aankomende leerlingen /studenten soms lastig om een juiste keuze te maken betreft hun verdere loopbaan in de toekomst.
De volgende vragen;
Waar word ik gelukkig van en welke keuze is voor mij het meest relevant? De keuze die ik nu maak, biedt dit toekomstperspectief? zijn dan niet een, twee, drie te beantwoorden.
Wanneer aankomende leerlingen/studenten de ruimte krijgen om zelf na te denken over deze vragen creëert dit bewustwording betreft datgene wat zij zelf willen. Daardoor worden zij in de gelegenheid gesteld zelfstandig een keuze te maken.
'Organisaties vragen veel van mensen'.
Het betrekken van medewerkers bij de op hand zijnde veranderingen binnen organisaties, geeft een gevoel van vertrouwen en daardoor voelen zij zich serieus genomen.
Ook bewustwording betreft de taken en eigen verantwoordelijkheid, houding en gedrag, zijn aspecten om bij stil te staan.
Kortom: Vestig de aandacht op dat, wat medewerkers werkelijk 'beweegt'.
Mijn visie,
'Een goed begin is het halve werk' met als doel, het verkrijgen van gepassioneerde, gemotiveerde medewerkers binnen organisaties.
Een betere vergelijking is in in mijn ogen de passie de supporters en fans van clubs, bands of zangers. Kijk eens naar de mannen en vrouwen op de tribunes bij hun favoriete clubs of in de 'golden cirkel' vooraan bij een optreden.
Dat is waar éçhte intrinsieke motivatie en passie zit, los van allerlei externe druk. Waarom zijn organisaties niet in staat om ook maar iets van die passie te genereren bij hun medewerkers? Dat zal ongetwijfeld met leiderschap te maken hebben, maar volgens mij gaat het ook over iets groters.... Medewerkers moeten fans worden!