Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er is een ruime keuze in (beroeps)opleidingen.
Het is voor aankomende leerlingen /studenten soms lastig om een juiste keuze te maken betreft hun verdere loopbaan in de toekomst.
De volgende vragen;
Waar word ik gelukkig van en welke keuze is voor mij het meest relevant? De keuze die ik nu maak, biedt dit toekomstperspectief? zijn dan niet een, twee, drie te beantwoorden.
Wanneer aankomende leerlingen/studenten de ruimte krijgen om zelf na te denken over deze vragen creëert dit bewustwording betreft datgene wat zij zelf willen. Daardoor worden zij in de gelegenheid gesteld zelfstandig een keuze te maken.
'Organisaties vragen veel van mensen'.
Het betrekken van medewerkers bij de op hand zijnde veranderingen binnen organisaties, geeft een gevoel van vertrouwen en daardoor voelen zij zich serieus genomen.
Ook bewustwording betreft de taken en eigen verantwoordelijkheid, houding en gedrag, zijn aspecten om bij stil te staan.
Kortom: Vestig de aandacht op dat, wat medewerkers werkelijk 'beweegt'.
Mijn visie,
'Een goed begin is het halve werk' met als doel, het verkrijgen van gepassioneerde, gemotiveerde medewerkers binnen organisaties.
Een betere vergelijking is in in mijn ogen de passie de supporters en fans van clubs, bands of zangers. Kijk eens naar de mannen en vrouwen op de tribunes bij hun favoriete clubs of in de 'golden cirkel' vooraan bij een optreden.
Dat is waar éçhte intrinsieke motivatie en passie zit, los van allerlei externe druk. Waarom zijn organisaties niet in staat om ook maar iets van die passie te genereren bij hun medewerkers? Dat zal ongetwijfeld met leiderschap te maken hebben, maar volgens mij gaat het ook over iets groters.... Medewerkers moeten fans worden!