Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het is de ultieme illusie om er (als manager) vanuit te blijven gaan dat mensen niet in beweging te krijgen zijn. Het is, naast aandacht en erkenning, één van de primaire levensbehoeften van een mens, bewegen.
Ik kan iedereen die zich deze materie eigen wil maken en/of er in de praktijk mee aan de slag wil van harte aanbevelen het vooral ook zelf te ervaren. Ervaren is hier het toverwoord. Waarom? In de afgelopen 30 jaar komt dit onderwerp - al dan niet gekoppeld met hr(m)- terug. Ik zie en hoor vaak dat het in veel gevallen niet verder komt dat kennisoverdracht. Waarmee de nadruk dus weer ligt op IQ en ogenschijnlijk weer bevestigd wordt dat medewerkers niet te bewegen zijn.
Mensen voelen aan of de boodschap die wordt gebracht 'uit het hoofd' of 'doorleefd' is. Als de helft met tegenzin naar het werk gaat, dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat mensen zich hebben afgesloten en alert zijn. Op hun hoede. Alle sensoren die nodig zijn om echt van onecht te onderscheiden zijn actief.
Ervaar het zelf en breng het vervolgens over. Mensen zijn in beweging te krijgen; echt. En misschien krijgen ze op dezelfde werkplek wel hun droombaan (terug)
We zitten (weer) voor 100 % op 1 lijn.
De General Manager van het Amsterdamse Marriott hotel had het 35 jaar geleden al begrepen. Zijn motto "Fish starts stinking at the head". Het gaat inderdaad om Leiderschap.
Op dit moment zijn er een aantal ontwikkelingen gaande die bewijzen, dat we bezig zijn met een zoektocht naar "De Nieuwe Leider". Ik denk aan het blad met dezelfde naam, het handvest van de Young Bilderberg conferentie, de groeiende belangstelling voor Servant Leadership en Hostmanship, het gedachtengoed van Tony Hsieh etc.
Als we op een andere manier met onze mensen, leveranciers en klanten omgaan ontstaat er iets moois. Inderdaad, glimmende ogen, passie en inspiratie.
PS: Wanneer komt je nieuwe boek uit?
Een prachtig stuk. Kort en bondig raak je de kern van de zaak. IQ denken is meestaal ook gericht op organisatie, structuur en techniek. Feitelijk gaat het om mensen, processen en gedragingen. Organisaties en structuren komen tot leven wanneer de werkende mens daarin ook leeft. Als het uit een onderzoek (zoals je het weer geeft in je stuk) blijkt dat de helft van de werkende bevolking in Nederland met tegen zin naar zijn/haar werk gaat, dan hebben we een groot probleem. Niet alleen de negatieve effecten hiervan op de organisaties en structuren, maar ook de nadelige effecten op de welzijn van de werkenden zelf en hun omgeving (dus ook een matchappelijk probleem dat zich kan vertalen in de relaties, de opvoeding en verzorging van kinderen etc.).
Jouw stuk sluit uitstekend op het gedachtengoed van Kets de Vries (in zijn boek Leiderschap ontraadseld) dat zeer aanbevolen is voor iedere leider die anders wil omgaan met zijn medewerkers (vanuit vertrouwen, gevoel en inspiratie).
En ten slotte ben ik het eens met Emile dat je mensen in beweging moet kunnen krijgen. Maar eerst de leider zelf moet in beweging komen.
Kamal Amain