Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het verbaast me altijd dat mensen niet gelukkig zijn in hun werk. Ik kom ze overal tegen. Medewerkers die van alles roepen over wat er anders moet. Waar ze zich aan storen. Wat ze vervelend vinden. En da's raar. Want wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor zijn of haar arbeidsgeluk? Dat ben je toch zeker zelf!
Kennelijk zijn we zo geconditioneerd dat we vooral roepen, maar vervolgens wachten tot een ander het 'geluk' aanbrengt. Medewerkers kijken veel naar boven. Tot directie in actie komt. Maar die zijn er door vermoeid geraakt. Wel eens geprobeerd om 150 mensen gelukkig te maken? Onmogelijk! Zelfs voor 1 persoon - bijvoorbeeld je levenspartner - is dit vaak al lastig genoeg.
Toch heb ik zelden gemerkt dat directies tegen veranderingen zijn. Ze verwelkomen het zelfs. En vinden het fijn als ze niet altijd zelf het initiatief hoeven nemen.
Kortom: houd op met klagen en ga d'r iets aan doen. Want alleen jijzelf gaat over de mate waarin je je gelukkig voelt ! En lukt het niet om blij te worden in je werksituatie, besef dat je altijd andere keuzes hebt.
Voor veel mensen is de keuze om voor geluk of betekenis (roeping) te gaan, zeker wanneer dat ver weg lijkt van de dagelijkse realiteit, dan ook dermate oncomfortabel dat eerder gekeken wordt of niet een verbeterde omgang met de bestaande werkelijkheid kan worden gevonden.
Een verbeterde omgang die ironisch genoeg vaak zijn uitweg vindt in apathische berusting, negeren, ontkennen, klagen, aanklagen of rebelleren. Wat weliswaar allemaal min of meer even werkt, maar nooit tot een gelukkiger gevoel leidt bij de betreffende persoon. Sterker waardoor je vaak zelf onbewust meehelpt de spirit om te gaan voor meer geluk de grond in te trappen.
Als je zelf niet durft te gaan voor geluk en betekenisvol werk zal iedereen in je omgeving die dat wel durft te doen en laat zien, bij voorbaat verdacht, raar of zelfs bedreigend zijn. En dan helpt het zeker als een hele groep, laat staan de directie en het management gezamenlijk, laat zien dat ze dat wel belangrijk vinden.
De modellen van aandeelhouderswaarde en doelgroepen gaan niet ver genoeg en geven niet het gewenste gevoel en de concrete handvaten voor Optimaal Duurzaam GELUK. Er dienen ook andere perspectieven bij betrokken te worden zoals sociologie/psychologie.