Het Cover Story artikel van 29 februari jongstleden over verandering creëren vanuit de bedoeling is bijna 9.000 keer gelezen. VPRO Tegenlicht sprak in hun veel bekeken aflevering rendement van geluk van zondag 3 april zelfs over een revolutie in organisaties, waarbij niet de winst maar de (maatschappelijke) ‘bedoeling’ van de organisatie vooropstaat. Aaron Hurst spreekt in deze aflevering over de betekeniseconomie, waarin waarden als gelukkig werken, relevantie en vooruitgang belangrijker zijn dan winst, welvaart en bezit.
De zoektocht naar ‘betekenis en geluk’ lijkt ‘hot’. Er is een beweging op gang, die al lang niet meer alleen aan ‘happy start-ups’ is voorbehouden.
Geluk centraal stellen, hoe doe je dat? Welke organisatievormen stimuleren geluk van medewerkers? Hoe creëer je meer geluk...
Het verbaast me altijd dat mensen niet gelukkig zijn in hun werk. Ik kom ze overal tegen. Medewerkers die van alles roepen over wat er anders moet. Waar ze zich aan storen. Wat ze vervelend vinden. En da's raar. Want wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor zijn of haar arbeidsgeluk? Dat ben je toch zeker zelf!
Kennelijk zijn we zo geconditioneerd dat we vooral roepen, maar vervolgens wachten tot een ander het 'geluk' aanbrengt. Medewerkers kijken veel naar boven. Tot directie in actie komt. Maar die zijn er door vermoeid geraakt. Wel eens geprobeerd om 150 mensen gelukkig te maken? Onmogelijk! Zelfs voor 1 persoon - bijvoorbeeld je levenspartner - is dit vaak al lastig genoeg.
Toch heb ik zelden gemerkt dat directies tegen veranderingen zijn. Ze verwelkomen het zelfs. En vinden het fijn als ze niet altijd zelf het initiatief hoeven nemen.
Kortom: houd op met klagen en ga d'r iets aan doen. Want alleen jijzelf gaat over de mate waarin je je gelukkig voelt ! En lukt het niet om blij te worden in je werksituatie, besef dat je altijd andere keuzes hebt.
Voor veel mensen is de keuze om voor geluk of betekenis (roeping) te gaan, zeker wanneer dat ver weg lijkt van de dagelijkse realiteit, dan ook dermate oncomfortabel dat eerder gekeken wordt of niet een verbeterde omgang met de bestaande werkelijkheid kan worden gevonden.
Een verbeterde omgang die ironisch genoeg vaak zijn uitweg vindt in apathische berusting, negeren, ontkennen, klagen, aanklagen of rebelleren. Wat weliswaar allemaal min of meer even werkt, maar nooit tot een gelukkiger gevoel leidt bij de betreffende persoon. Sterker waardoor je vaak zelf onbewust meehelpt de spirit om te gaan voor meer geluk de grond in te trappen.
Als je zelf niet durft te gaan voor geluk en betekenisvol werk zal iedereen in je omgeving die dat wel durft te doen en laat zien, bij voorbaat verdacht, raar of zelfs bedreigend zijn. En dan helpt het zeker als een hele groep, laat staan de directie en het management gezamenlijk, laat zien dat ze dat wel belangrijk vinden.
De modellen van aandeelhouderswaarde en doelgroepen gaan niet ver genoeg en geven niet het gewenste gevoel en de concrete handvaten voor Optimaal Duurzaam GELUK. Er dienen ook andere perspectieven bij betrokken te worden zoals sociologie/psychologie.