Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Graag de uitwerking van de stelling.
Met vriendelijke groeten,
Nico Admiraal
projectmanager
Technische en organisatorische omstandigheden zijn niet per definitie ideaal of ideaal te maken (grote investeringen, doorlooptijd, veranderingen in de omgevingsfactoren). Dan komt het op (gedrag van) mensen aan om tot prestaties en resultaten te komen.
Vraag aan de auteur is dan ook hoe om te gaan met de mensen die techniek en organisatie uiteindelijk moeten laten werken (dat is bij uitstek 'gedrag') in het licht van zijn stelling. En waar lopen veranderingen nu exact mis door de veronderstelde focus op gedrag?
met vriendelijke groet,
Wijnand Fassotte
Notten Fassotte & Partners
Instrumenten zijn ondergeschikt aan het proces. In de praktijk zijn het vaak slechts dure "bierviltjes" die niet zelden een zinloos doel op zich zijn geworden. Beginnen bij het resultaat en terugredeneren naar wat ervoor nodig is om dat zo effectief mogelijk te bewerkstelligen met betrokkenheid van de medewerkers in het proces geeft inzicht, focus en betrokkenheid. Uiteraard krijg je ook middelen die niet optimaal zijn toegerust op het behalen van het resultaat wel geimplementeerd. Maar als je een timmerman vraagt spijkers te slaan met een tuinslang zal hij wel blijven zeuren om zijn hamer. En tja, dan heb je het inderdaad al snel over een gedragsprobleem.
Auteur gaat er vanuit dat adviseurs en coaches louter gericht zijn op gedragsverandering en het gebruik van het woord - goeroes - heeft vaak een ondertoon.
Het doel van het artikel is me helaas niet duidelijk geworden
Niet dat ik overigens voor het concentreren op gedrag ben. Het is in mijn optiek namelijk de beperkte aandacht voor techniek, organisatie en 'oppervlakkig' gedrag wat niet echt tot vermindering van weerstand leidt. Uiterlijke weerstand (dmv gedrag) is enkel de resultante van wat je simpel kan verwoorden met; Ik moet, wil, kan of durf niet. Dat heeft dus niet alleen met organisatie, techniek en gedrag te maken, maar gaat voornamelijk over zaken als motivatie, inspiratie etc. En dan komen we eigenlijk weer bij het begin van het artikel. Verandering is een geheel van mens, organisatie en techniek en niet een aantal losse elementen. Gedrag is enkel de uitkomst van hoe je dat geheel hebt aangepakt.
Processen zijn inderdaad het bestaansrecht van de Organisatie. Dit is het produkt of dienst waarmee de organisatie haar bestensrecht ontleent.
Processen bestaan uit menselijk handelen. Door mensen te coachen creeer je draagkracht bij de medewerkers en betrek je ze meer bij het proces. Hierdoor worden processen steeds verbeterd door de mensen die er ook mee werken. Dit zal uiteindelijk een positief gevolg hebben op het resultaat van het proces.
Een organisatie bestaat uit mensen. De techniek is een faciliteit en vind ik ondergeschikt aan mensen.
Coachen omhelst volgens mij veel meer dan alleen gedragsverandering en daarom ben ik het niet eens met de titel van dit artikel.
Mensen sputteren tegen bij de invoer van een nieuw IT-systeem en klagen over de gebrekkige kwaliteit van het systeem. Vaak is dan de aanname dat als dingen gaan veranderen mensen altijd weerstand vertonen: 'Ze moeten er even aan wennen' is dan de conclusie. Er wordt een 'verandermanager' ingeschakeld door de directie die dan 'even' deze reactiviteit en weerstand dient te bewerken, met alle gevolgen van dien.
Het bovenstaande voorbeeld laat zien dat de mensen terecht ageren tegen het IT-systeem. Het probleem zit niet in hun gedrag maar in haperende technologie. Gedrag van mensen kun je volgens mij dan ook alleen begrijpen als je de gehele context van technologie, organisatie en personen erbij betrekt. Dan pas kun je zinvolle conclusies trekken over gedrag. Veel adviseurs, goeroes en coaches die vanuit de gedragskant adviseren zijn zich hier onvoldoende van bewust. Dat vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.
Wanneer men een langdurige of zelfs blijvende verandering verlangt van de bedrijfscultuur om een bepaald resultaat te behalen, zul je inderdaad degenen die deze verandering (moeten) ondergaan mee moeten krijgen. Hoe doe je dat nu, structureel? Ik ben van mening dat men, als je als bedrijf verder wilt met het bestaande personeel, hier ook in moet investeren. Coaching is snel en richt zich inderdaad vaak op het gedrag, het topje van de ijsberg. Maar gedrag komt ergens vandaan. Het is een reactie op een situatie waarin de persoon zich bevindt. Wanneer je als bedrijf de moeite neemt om personeel inzicht in het ontstaan van gedrag te geven, dan kun je een blijvende verandering bereiken. Dit is het werk van een counsellor. Zonder inzicht in het ontstaan van het gedrag, zal het oude gedrag na verloop van tijd weer de kop op steken en steeds "gecorrigeerd" moeten worden. Hierdoor ontstaat een constante vraag naar training en coaching. Een coach "leidt"; hierdoor ontstaat vaak een extrensieke motivatie en een counsellor "begeleidt", waardoor de verandering een intrinsieke motivatie meekrijgt. Hoe zou het zijn om een verandering eens in dat licht te bekijken?
Natuurlijk zijn de organisatie, techniek en het proces ook van belang. De organisatie en het proces zijn het kader, de mensen en de techniek zijn de middelen. Zonder doel, geen duidelijk kader en zonder middelen geen proces. Wanneer de middelen niet juist worden ingezet of de juiste manier worden onderhouden, dan wordt het doel moeizaam of niet gehaald. De organisatie of het proces ten spijt. Groet, Liesbeth Schippers