HNW: Het nieuwe werkgeven of het nieuwe werknemen?

Columns

Het nieuwe werken staat in veel gevallen gelijk aan verplicht thuiswerken door medewerkers. Grote voordeel: de werkgever kan zo het aantal vierkante meters benodigde bedrijfsruimte terugdringen. Wat is de ware agenda van de invoering van HNW: het nieuwe werkgeven of het nieuwe werknemen?

Het introduceren van het nieuwe werken staat steeds vaker in dienst van de werkgever dan in dienst van de medewerker. Er is meer sprake van het nieuwe werkgeven dan van het nieuwe werknemen. Want wie creëert nu ruimte waarvoor? Gaat het om het creëren van overtollige kantoorruimte – lees: financiële ruimte voor de werkgever – of om ontplooiingsruimte voor de medewerker?

HNW: Het rigide invoeren van flexplekken?

Management plakt soms ‘het nieuwe werken’ te modulair aan de bestaande organisatie vast. Terwijl...

Jos v.d. Voort v.d. kleij
Ik ben het met de schrijver eens dat een opgelegde vorm van de invoering van Het Nieuwe Werken contraprodctief is. Tenslotte heeft niets zoveel weerstand tegen verandering als de mens. Zeker als die al gepokt en gemazelf is in zijn werk en zichzelf een aantal gewoontes aangeleerd heeft waarvan bewezen is dat die werken.

Kom dan maar eens aan met de invoering van vernieuwigen zoals Het Nieuwe Werken. Waar ik het met de schrijver niet eens ben, is dat er een dialoog met de medewerkers opgezet moet worden met als vangnet dat er steeds weer teruggekeerd kan worden naar de vertrouwde manier van werken. Ik ben van mening dat de invoering van HNW dan een eindeloos proces wordt waarbij enkel de flexibelen van geest de nieuwigheden zal absorberen en in gebruik zal nemen.

Waar ik veel meer in geloof, is het bewustzijn bij de werkgever, dat de medewerkers nieuwe gewoontes aan moeten leren. Daar moet recht aan gedaan worden omdat nieuwe gewoontes zo'n 6 weken nodig hebben om goed aangeleerd te worden. Om die gewoontes goed in het eigen gedrag te verankeren in om en nabij 6 maanden nodig.

De werknemer moet het vertrouwen krijgen dat hij langdurig begeleiding krijgt bij de invoering van Het Nieuwe Werken. Dat er een fatsoenlijke werkplek thuis voor hem ingericht wordt waarbij het risico van uitval en verzuim door een verkeerde werkhouding geminimaliseerdd wordt. Dat hij getraind wordt om overzicht en regie te houden over het eigen werk en dat de nieuwe manieren van communiceren door de ICT en de leidinggevenden ondersteund wordt.

Pas dan gaan "werkgeven" en "werknemen" in harmonie samen en hoeft er van beide kanten (werkgever en werknemer) niet krampachtig gedaan te worden. Ook kunnen dan eindeloze, doelloze en uitzichtloze dialoogdiscussies achterwege blijven. Als er iets is wat demotiverend werkt is dat het wel en enig uitzicht op een succesvolle invoering van Het Nieuwe Werken kun je dan wel vergeten.
andre kremer
Korte reactie:
- ik heb een afstudeeronderzoek begeleid over de wenselijkheid van de invoering van het nieuwe werken bij een lokale rabobank. DIt ook om de houding van de medewerkers tav het nieuwe werken te meten. Dus het door de strot duwen herken ik in dit geval niet. Het bleek dat er niet veel weerstand tegen de invoering zou bestaan, ongeacht functie en afdeling.
- grootste knelpunt is het lagere leidinggevende kader; zij zijn zelden goed voorbereid op de veranderingen die met het nieuwe werken gepaard gaan voor hun rollen als controleur en coach. Je ziet daar ook in de literatuur te weinig aandacht voor.

Meer over Het Nieuwe Werken